Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Proiect de modificare a Codului fiscal - 20.01.2015

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
22 Ian 2015


In data de 20.01.2015, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost postat, la Transparenta Decizionala, un proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.
 
Impozit pe venit
 
In  Monitorul Oficial, Partea I nr. 889 din 08/12/2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 681/2014 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (4) lit. k1) din Legea  nr. 571/2003 privind Codul fiscal care exclud din baza de calcul al impozitului pe venit numai veniturile realizate de persoanele cu handicap grav si accentuat. 
In cadrul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Cluj, o persoana care realizeaza venituri din activitati independente a invocat exceptia de neconsitutionalitate a acestor prevederi motivand discriminarea persoanelor incadrate in grad de handicap care realizeaza venituri din profesii liberale fata de persoanele care realizeaza venituri din salarii intrucat veniturile salariale nu sunt impozabile, iar veniturile din profesii liberale sunt supuse impozitarii.
 
Exceptia a fost admisa de Curtea Constitutionala, aceasta motivand ca facilitatile fiscale conferite de legiuitor au fost acordate in considerarea calitatii de persoana cu handicap grav sau accentuat, si nu in functie de sursa veniturilor realizate, asa incat de aceste facilitati fiscale ar trebui sa beneficieze toate persoanele aflate in aceasta situatie. 
 
Astfel, proiectul de modificare a Codului fiscal propune introducerea unor reglementari prin care sa se asigure egalitatea de tratament fiscal a veniturilor din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, prevazute la cap II si VII, realizate in mod individual cat si/sau intr-o forma de asociere, de persoanele cu handicap grav sau accentuat cu cel aplicat in prezent veniturilor din salarii si/sau pensii obtinute de persoanele respective, care sunt venituri neimpozabile.
 
In ceea ce priveste contributiile sociale, in cazul contribuabililor, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura scutite de impozit pe venit, se mentin aceleasi obligatii declarative ca si pentru veniturile impozabile. Modificarile prevederilor Titlului III – Impozit pe venit nu genereaza modificari ale prevederilor Titlului IX^2 – Contributii sociale obligatorii.
 
Proiectul prevede si dispozitii tranzitorii pentru veniturile impozabile realizate din activitatile mentionate anterior, obtinute in perioada 1 ianuarie 2015 si pana la data de 1 februarie 2015.
 
 
Taxa pe valoarea adaugata
 
Prin OUG 92/2014 a fost abrogat eronat art. 151 din Codul fiscal prin care erau reglementate persoanele obligate la plata TVA in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri.
Proiectul propune repunerea acostor prevederi foarte importante in Codul fiscal.
 
Incepand cu 01 februarie 2015 vor aparea situatii noi de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu au un comportament fiscal adecvat, conform modificarilor aduse prin OUG nr. 80/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a altor acte normative proiectul prevede corelarea acestor situatii cu prevederile art. 11 alin. (1 indice 3) – (1 indice 4) din Codul fiscal care reglementeaza tratamentul fiscal al acestor contribuabili in perioada in care au codul de TVA anulat, respectiv obligativitatea acestor persoane de a nu deduce TVA pentru achizitiile efectuate in perioada respectiva, de a plati taxa pe valoarea adaugata care trebuie colectata pentru operatiunile efectuate in perioada in care codul de inregistrare in scopuri de TVA este anulat, precum si faptul ca beneficiarii acestor contribuabili nu pot deduce TVA in perioada in care codul de TVA al furnizorului/prestatorului este anulat. Aceste prevederi constituie masuri de combatere a evaziunii fiscale.
 

Contributii sociale obligatorii
 
Proiectul propune exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si clarificarea categoriilor de venituri, in intelesul prevederilor Codului fiscal, asupra carora persoanele prevazute la art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
 
Proiectul prevede:
„(1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate:
a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt
elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri datoreaza contributie;
b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului.
Daca realizeaza venituri din cele prevazute la lit. a) sau sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri datoreaza contributie;
c) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate;
d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu
incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950 - 1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele
provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi;
e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri asupra carora se
datoreaza contributia;
g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia sau daca nivelul acestora este sub valoarea salariului de baza minim brut pe tara, lunar."
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...