Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 10 Iulie 2025

Proiect de ordin! Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri


Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
 
Printre altele, proiectul propune modificarea instructiunilor pentru aplicarea scutiri de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
 
Art. 45 a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011.
 
Prin Proiectul de ordin se propune definirea persoanelor independente (parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal), precum si posibilitatea ca, in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a  alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul nr. 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii furnizorul sa beneficieze de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011, Proiectul de ordin propune justificarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru conform prevederilor art. 10 din instructiuni. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care:
  • transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
  • bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
  • persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
Se prezuma ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum:

a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;

b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;

c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):

1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si

2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si

3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;
 
Organele fiscale pot respinge o prezumtie care a fost efectuata conform acestor prevederi in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
 
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o Declaratie recapitulativa sau aceasta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Conform proiectului, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.

Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:

a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in Declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva;

b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

09Iul2025

Contract cu o platforma de schimburi valutare. Comision din Belgia

de Vera Constantin valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: O firma din Romania, care are ca obiect de activitate "Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal" are incheiat un contract cu o platforma de schimburi valutare, care are sediul in Belgia. Contractul prevede ca firma din Romania sa recomande platformei de schimb valutar clienti (persoane juridice sau fizice din Romania). Pentru aceste servicii ...
09Iul2025

Cota tva 2025 livrare condimente

de Vera Constantin valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: In contextul noilor modificari legislative se pune intrebarea: ce cota de tva se va aplica pentru livrarea de ceai si condimente? Societatea noastra produce si ambaleaza ceaiuri si condimente, iar pana la 31.07.2025, cota cu care se facturau aceste produse a fost de 9%. Multumim.
09Iul2025

Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru un SRL detinut de medic oftalmolog. Riscuri de reclasificare a activitatii ca dependenta

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: Medic oftalmolog detine un srl, activitatea desfasurata sub cod caen 8622, primeste notificare de la ANAF ca a despasit plafonul de scutire TVA si este necesara inregistrarea ca platitor de TVA. Medicul prin SRL pe care il detine unde si este salariat are un contract de prestari servicii cu o clinica privata, tot cu profil oftalmologic, unde face consultatii, la fiecare final de luna emite ...
08Iul2025

Servicii prestate catre un client fara cod de TVA valid in VIES

de Elena Garofil valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Societatea emite o factura de prestari servicii catre beneficiarul YOMALI LABS LIMITED, VAT CODE 658788 Republica Irlanda, in moneda USD. Factura este incasata. Am cautat in VIES si nu gasesc informatii despre acest cod fiscal. Se poate considera livrare de servicii intracomunitare, in ce declaratii trebuie raportata? Va multumesc.
09Iul2025

Obligatia de depunere a formularului 311 dupa anularea din oficiu a codului de TVA - limitari impuse de termenul de prescriptie

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
TVA
Intrebare: Daca mi-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) din Codul Fiscal la data de 24.12.2013, fara ca eu sa fi solicitat aceasta anulare, sunt obligat sa declar retroactiv TVA-ul aferent facturilor emise in perioada respectiva prin formularul 311 pentru toata perioada de 10 ani sau doar pentru ultimii 5 ani?
08Iul2025

Institutie publica. Achizitie intracomunitara

de Vera Constantin valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Institutie publica (platitoare de TVA) achizitioneaza dotari medicale (achizitionate prin PNRR) de la o societate din Spania, contractul incheiat fiind cu valoarea totala, cu TVA. Societatea spaniola emite factura fara TVA. Solicitam clarificari cu privire la corectitudinea emiterii facturii fara TVA.
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right
x
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.