Proiect de ordin! Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri

28 Feb 2020
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
Printre altele, proiectul propune modificarea instructiunilor pentru aplicarea scutiri de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
Art. 45 a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011.
Prin Proiectul de ordin se propune definirea persoanelor independente (parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal), precum si posibilitatea ca, in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul nr. 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii furnizorul sa beneficieze de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011, Proiectul de ordin propune justificarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru conform prevederilor art. 10 din instructiuni. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care:
- transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
- bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
- persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):
1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si
3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;
Organele fiscale pot respinge o prezumtie care a fost efectuata conform acestor prevederi in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o Declaratie recapitulativa sau aceasta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Conform proiectului, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:
a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in Declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!
Studii de caz si articole despre tva
09Mai2025
Achizitii centralizate. Emitere factura fiscala
de
Vera Constantin
valabil la 09 Mai 2025
Intrebare:
O societate comerciala are ca obiect vanzarea de carburati in statii PECO
Clientul cumpara carburant si produse de magazin de x ori intro luna in baza unui contract. La fiecare tranzactie se emite un bon fiscal pe credit (nu se incaseaza sume)
La finalul luni pentru toate tranzactiile se emite o factura care poate avea si discounturi. (deci valoarea cumulata a bonurilor poate fi diferita ...
09Mai2025
Impozitul pe cladiri
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Mai 2025
Intrebare:
O regie autonoma are inregistrata in contul 231 "Imobilizari corporale in curs" o investitie in valoare totala de 300 milioane lei, reprezentand o constructie aflata in curs de executie, care include lucrari de constructii si montaj, echipamente (dotari) si dobanda capitalizata. In urma finalizarii lucrarilor, s-a realizat receptia constructiei propriu-zise (lucrarile de C+M), in ...
08Mai2025
Regimul special UE - One Stop Shop (OSS)
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Mai 2025
Intrebare:
Suntem o societate tur-operatoare, CAEN 7912 si incheiem un contract de vanzare pachete turistice catre o societate cu sediul in Lituania, care este o platforma online platitoare de TVA cu cod fiscal de Lituania, ce vinde catre turisti persoane fizice din Romania pachete turistice atat in UE, cat si in afara UE. Pentru operatiunile desfasurate in UE, noi, ca vanzator, avem obligatia ...
09Mai2025
Marfa distrusa in incendiu, tratament fiscal
de
Elena Garofil
valabil la 09 Mai 2025
Intrebare:
Societate care face distributie de marfa catre marile supermarketuri cu depozit si servicii logistice externalizate. Depozitul cu care avem contract de logistica a luat foc si toata marfa noastra a fost distrusa. Noi nu avem asigurare incheiata pentru stocuri si este foarte posibil, ca nici furnizorul de logistica sa nu aiba asigurare incheiata. Care este procedura legala dpdv fiscal de ...
08Mai2025
Diferente semnificative RO e-TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Mai 2025
Intrebare:
De cand a aparut E-TVA, firma noastra primeste Notificare de confIrmare, cu diferente semnificative, motivul fiind ca societatea noastra emite facturi catre persoane fizice, incasate prin casa de marcat, astfel ca suma se dubleaza in Z-ul casei de marcat. Am crezut ca incepand cu 01 ianuarie 2025, de cand se transmit in SPV, si aceste facturi catre persoane fizice, diferentele o sa dispara. ...
08Mai2025
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Mai 2025
Intrebare:
O societate comerciala, cu sediul in Romania, producatoare de mobilier, are comenzi de livrare in UE, firma nu este platitoare de TVA, dar clientul care doreste mobilierul este platitor de TVA.
Intrebare:
Societatea din Romania este obligata sa devina platitor de TVA, sau poate sa livreze marfuri in UE, pana la nivelul plafonului de 10000 eur? Care este procedura legala care trebuie ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right