Proiect de ordin! Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri

28 Feb 2020
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
Printre altele, proiectul propune modificarea instructiunilor pentru aplicarea scutiri de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
Art. 45 a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011.
Prin Proiectul de ordin se propune definirea persoanelor independente (parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal), precum si posibilitatea ca, in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul nr. 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii furnizorul sa beneficieze de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011, Proiectul de ordin propune justificarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru conform prevederilor art. 10 din instructiuni. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care:
- transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
- bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
- persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):
1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si
3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;
Organele fiscale pot respinge o prezumtie care a fost efectuata conform acestor prevederi in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o Declaratie recapitulativa sau aceasta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Conform proiectului, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:
a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in Declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre tva
18Sep2025
Scoatere din evidenta marfuri degradate
de
Gina Popescu
valabil la 18 Sep 2025
Intrebare:
Va rugam frumos o solutie la urmatorul caz: Un SRL cu activitate de comert import bijuterii de argint/bronz si vanzare catre SRL-URI din ROMANIA detine in stoc produse deteriorate, ruginite, nevandabile, care este posibilitatea LEGALA de scoatere a acestora din gestiune in urma inventarierii si ce documente legale se intocmesc in acest scop. Ce tratament fiscal suporta acest aspect din punct ...
17Sep2025
Ajustarile de preturi de transfer si TVA: ce a decis CJUE
de
Profeanu Laura
17 Sep 2025
Un litigiu cu ANAF a adus in fata CJUE o problema practica delicata: pot fi ajustarile de preturi de transfer considerate operatiuni supuse TVA?
Arcomet Romania, filiala a grupului belgian Arcomet, desfasura activitati de cumparare si inchiriere de macarale pentru clienti din Romania. Societatea-mama, Arcomet Belgia, negocia la nivel central contracte cu furnizorii si oferea o serie ...
18Sep2025
Receptionare marfuri din Germania fara factura
de
Vera Constantin
valabil la 18 Sep 2025
Intrebare:
In 31 iulie am primit un transport cu materie prima de la un furnizor din UE (Germania) in valoare de 5100 euro. Materia prima s-a receptionat la inceputul lunii august 2025 dar din pacate, pana la data prezentei nu s-a primit factura fiscala de la furnizor, desi ea a fost solicitata in repetate randuri! Va rog sa ne ajutati sa intelegem ce ar trebui sa facem in acest caz, este societatea ...
17Sep2025
Depasirea plafonului de scutire TVA la 30.06.2025: de cand intervine obligatia de inregistrare si emitere facturi cu TVA?
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
O persoana impozabila cu sediul activitatii in Romania a depasit plafonul de scutire de TVA odata cu facturile emise in data de 30.06.2024. Din ce data avea obligatia sa se inregistreze ca platitoare de TVA si de la ce data trebuia sa emita facturi cu TVA? Facturile emise in luna iulie 2024 trebuiau sau nu emise cu TVA? Multumesc!
17Sep2025
Livrari triunghiulare
de
Costin A. Istrate
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
O societate X Romania face livrari triunghiulare din Italia catre societatea Y Austria pompe de caldura.
1. Functionarea acestora este monitorizata de societatea X Romania. Serviciul acesta se factureaza o data pe an: este o taxare inversa?
2. Daca sunt defectiuni, societatea X Romania intervine in rezolvare situatiei, aceasta reparatie necesita materiale care se cumpara:
a. ...
17Sep2025
Cota de TVA aplicabila discountului acordat dupa schimbarea cotei
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
Va rugam sa ne spuneti ce cota de tva trebuie aplicata in urmatorul caz: Societatea a vandut in luna martie 2025 produse in valoare de 1000 lei + tva, cu cota redusa de tva de 9%, Conform contract intocmit in luna martie pentru plata la termen (care este la 15.09.2025) se va acorda un discount, de 100 lei + tva. Ce cota de tva aplicam pentru discount?
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right