Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Ianuarie 2025

Propuneri de modificari la Legea prevenirii si combaterii spalarii banilor: Impact asupra profesionistilor si ONG-urilor

21 Dec 2024

Recent, Executivul a aprobat un proiect de lege initiat de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), care aduce schimbari majore Legii nr. 129/2019. Aceste modificari, odata adoptate de Parlament si oficializate, vor afecta in mod direct modul in care entitatile raportoare aplica masurile de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. Iata un rezumat al celor mai importante ajustari:

1. Masuri suplimentare de cunoastere a clientelei

- Institutiile de credit si institutiile financiare nu vor furniza produse persoanelor cu nume fictive, conturi anonime, carnete de economii anonime sau casete de valori anonime si nici servicii de acceptare la plata a cardurilor preplatite anonime;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- Agentii imobiliari vor aplica masurile de cunoastere a clientelei pentru ambii promitenti (vanzator si cumparator);

- Furnizorii de servicii de jocuri de noroc, precum cazinourile, vor trebui sa identifice toate tranzactiile clientilor si sa le coreleze cu profilul acestora;

- Casele de schimb valutar vor aplica masuri standard pentru tranzactii care depasesc echivalentul in lei a 2.000 euro;

- Furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare si furnizorii de portofele digitale, vor avea obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei atunci cand se efectueaza tranzactii a caror valoare minima reprezinta echivalentul in lei a minimum 1.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.

- Entitatile raportoare vor aplica masurile de cunoastere a clientelei tuturor clientilor noi. Entitatile raportoare aplica masurile de cunoastere a clientelei si clientilor existenti, in functie de risc si materialitate, luand in considerare momentul in care au fost aplicate anterior masurile de cunoastere a clientelei si relevanta acestora, sau atunci cand circumstantele relevante privind clientul se schimba sau in cazul in care entitatile raportoare au in cursul anului calendaristic relevant obligatia legala de a contacta clientul pentru a examina toate informatiile relevante referitoare la beneficiarul real sau in cazul in care entitatile raportoare au aceasta obligatie in temeiul dispozitiilor art. 62 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Reguli mai stricte pentru avocati

Proiectul elimina protectia absoluta a secretului profesional in relatia cu ONPCSB. Astfel, avocatii vor fi obligati sa furnizeze informatii relevante pentru activitatea de analiza si schimbul international de date, fara a invoca secretul profesional.

In acest sens, art. 33, ali. (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

”(4) Secretul profesional si secretul bancar la care sunt tinute entitatile raportoare prevazute la art.5, inclusiv cele prevazute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului, atat in ceea ce priveste activitatea de analiza, dar si in ceea ce priveste schimbul de informatii la nivel international.”

Asadar, art. 33, alin. (5) se va abroga:

(5) Avocatii vor aduce la indeplinire dispozitiile prevazute de prezenta lege, cu respectarea dispozitiilor prevazute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile ulterioare, privind pastrarea secretului profesional.”

3. Obligatii suplimentare pentru ONG-uri

ONG-urile vor face obiectul unei supravegheri mai stricte:

Oficiul va supraveghea pe baza de risc activitatea asociatiilor si fundatiilor vulnerabile la utilizarea abuziva in scopul finantarii terorismului si evaluarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la nivel sectorial.

Asociatiile si fundatiile vizate, vor avea obligatia sa implementeze, la nivel intern, controale adecvate pentru a asigura faptul ca fondurile sunt contabilizate integral si sunt cheltuite in conformitate cu scopul si obiectivele activitatii declarate in statut si sa ia masuri rezonabile pentru a confirma informatiile despre beneficiari si asociatiile/fundatiile asociate.

Oficiul va coopera cu asociatiile si fundatiile pentru a elabora si perfectiona cele mai bune practici de abordare a vulnerabilitatilor si riscurilor de finantare a terorismului, avand ca obiectiv protejarea acestora impotriva abuzurilor in scopul finantarii terorismului, asa cum prevede alin. 5) de la noul art. 26.1 care va fi introdus in Legea 129/2019.

4. Alte modificari relevante

Statistici consolidate: Autoritatile vor colecta si transmite ONPCSB statistici privind eficienta masurilor de combatere a spalarii banilor.

Pastrarea documentatiei: Entitatile raportoare vor pastra documentele justificative ale tranzactiilor timp de 5 ani. Forma propusa la modificare prevede un obiectiv extins: pastrarea documentelor este obligatorie atat pentru identificarea, cat si pentru reconstituirea tranzactiilor. Aceleasi tipuri de documente sunt mentionate (fise de cont sau corespondenta comerciala) dar se adauga notiunea de reconstituire a tranzactiilor, respective o cerinta mai riguroasa pentru a asigura posibilitatea de a reproduce complet istoricul tranzactiilor.

Instruire periodica: Angajatii entitatilor raportoare vor primi instruire periodica cu privire la legislatia aplicabila si protectia datelor cu caracter personal.

Observatii finale

Proiectul de lege vine ca raspuns la observatiile organizatiilor internationale si reprezinta un pas important in alinierea la standardele europene. Masurile vor intra in vigoare doar dupa adoptarea si publicarea in Monitorul Oficial. Recomandam entitatilor vizate sa urmareasca indeaproape evolutia proiectului legislativ si sa ia masuri proactive pentru conformare.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Taxa anuala pentru prevenirea spalarii banilor: responsabilitati noi pentru companiile mari sub supravegherea ACSB

de Profeanu Laura 05 Ian 2025
Uniunea Europeana a oficializat o reforma ampla in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, care include si infiintarea Autoritatii pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB). Institutia va deveni operationala pana la sfarsitul anului 2025, conform Regulamentului (UE) 2024/1620. Potrivit punctului 3 din Regulament, ar trebui sa fie ...
Dec162024

Beneficiarul real si obligatiile ce incumba din Legea 1292019

de Alexandru Palaghia valabil la 16 Dec 2024
Intrebare: Va rugam sa ne precizati ce inseamna beneficiar efectil si ce declaratii se depun.

Actualizarile privind listele de tari riscante din punct de vedere al spalarii banilor si tari necooperante din punct de vedere fiscal

de Profeanu Laura 07 Nov 2024
In luna octombrie 2024, au avut loc schimbari privind doua liste importante de tari, care influenteaza direct obligatiile fiscale si de raportare ale firmelor din Romania. Listele sunt destinate monitorizarii jurisdictiilor cu grad de risc ridicat si sunt de interes major pentru companiile ce desfasoara tranzactii internationale sau au legaturi economice cu aceste state. Lista tarilor ...
Oct152024

Declaratie beneficiar real asociatie

de Profeanu Laura valabil la 15 Oct 2024
Intrebare: In cazul unei asociatii profesionale in care membrii sunt atat persoane fizice, cat si persoane juridice, cu un presedinte si un consiliu director, cine se declara beneficiar real? Va rog sa precizati prevederile legale in acest sens.
Aug152024

Imprumuturi intre societati

de Vera Constantin valabil la 15 Aug 2024
Intrebare: Societatea A, SRL, micro, activitate 4619, are lichiditati din activitate si din 2 linii de credit. Vrea sa imprumute societatea B cu o suma de bani. Administratorii/ asociatii sunt frati, societatea B nu ar putea obtine imprumut bancar deoarece are cateva luni de la infiintare. Poate acorda imprumutul? Este legal? Daca da, este obligatoriu sa fie acordat cu dobanda? Este afiliere? Tranzactia ...

Schimbari importante in identificarea beneficiarilor reali, conform noului Regulament European nr. 1624/2024

de Profeanu Laura 12 Aug 2024
In contextul intensificarii eforturilor globale de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, Uniunea Europeana a adoptat Regulamentul 1624/2024, o noua legislatie menita sa consolideze transparenta si supravegherea activitatilor economice transfrontaliere. Regulamentul, care va intra in vigoare pe 10 iulie 2027, redefineste si extinde conceptul de beneficiar real, subliniind ...
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right