Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Ianuarie 2025

Raportarea privind durabilitatea: O noua obligatie pentru companiile mari si mijlocii din Romania

05 Ian 2025

Ministerul Finantelor a introdus prin Ordinul nr. 85/2024, un nou cadru de raportare privind durabilitatea, inlocuind declaratia nefinanciara cu o raportare extinsa, conform Directivei europene CSRD (Directiva 2.464/2022). Schimbarea marcheaza un pas major in directia transparentei si responsabilitatii fata de factorii de mediu, sociali si de guvernanta (ESG).

Ce presupune raportarea privind durabilitatea?

Raportarea privind durabilitatea este inclusa in raportul administratorilor si cuprinde informatiile prevazute in SECTIUNEA 7 indice 1.2 (Raportarea privind durabilitatea) punctul  492 indice 11 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul M.F. nr. 1802/2014:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) o descriere succinta a modelului de afaceri si a strategiei entitatii, inclusiv cu privire la:

(i) rezilienta modelului de afaceri si a strategiei entitatii in relatie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;

(ii) oportunitatile pentru entitate in legatura cu aspectele de durabilitate;

(iii) planurile entitatii, inclusiv actiunile de punere in aplicare si planurile financiare si de investitii conexe, pentru a se asigura ca modelul sau de afaceri si strategia sa sunt compatibile cu tranzitia catre o economie durabila si cu limitarea incalzirii globale la 1,5 °C, in conformitate cu Acordul de la Paris in temeiul Conventiei-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit in continuare Acordul de la Paris) si cu obiectivul de realizare a neutralitatii climatice pana in 2050, astfel cum este stabilit in Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European si al Consiliului, precum si, dupa caz, expunerea entitatii la activitati legate de carbune, petrol si gaze;

(iv) modul in care modelul de afaceri si strategia entitatii tin seama de interesele partilor interesate ale entitatii si de impactul entitatii asupra aspectelor de durabilitate;

(v) modul in care strategia entitatii a fost pusa in aplicare in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;

b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, dupa caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera cel putin pentru 2030 si 2050, o descriere a progreselor inregistrate de entitate in vederea atingerii obiectivelor respective si o declaratie din care sa reiasa daca obiectivele entitatii legate de factorii de mediu se bazeaza pe dovezi stiintifice concludente;

c) o descriere a rolului organelor de administratie, de conducere si de supraveghere in ceea ce priveste aspectele de durabilitate, precum si a cunostintelor de specialitate si a competentelor acestora pentru a indeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunostinte de specialitate si de competente;

d) o descriere a politicilor entitatii in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;

e) informatii despre existenta unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispozitia membrilor organelor de administratie, de conducere si de supraveghere;

f) o descriere:

(i) a procesului de diligenta necesara pus in aplicare de entitate in ceea ce priveste aspectele de durabilitate si, dupa caz, in conformitate cu cerintele Uniunii aplicabile entitatilor de a desfasura un proces de diligenta necesara;

(ii) a principalului impact negativ real sau potential legat de operatiunile proprii ale entitatii si de lantul sau valoric, inclusiv de produsele si serviciile sale, de relatiile sale de afaceri si de lantul sau de aprovizionare, a actiunilor intreprinse pentru a identifica si monitoriza impactul respectiv si alte efecte negative pe care entitatea trebuie sa le identifice in temeiul altor cerinte ale Uniunii privind desfasurarea de catre entitati a unui proces de diligenta necesara;

(iii) a oricaror actiuni intreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capat impactului negativ real sau potential, precum si a rezultatului unor astfel de actiuni;

g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relatii de dependenta a entitatii de astfel de aspecte, precum si a modului in care entitatea gestioneaza riscurile respective;

h) indicatorii relevanti pentru prezentarile de informatii mentionate la lit. a) - g).

Informatiile incluse trebuie sa fie clare, accesibile si conforme cu standardele europene adoptate de Comisia Europeana.

Cine este vizat de noile cerinte?

Spre deosebire de declaratia nefinanciara, care se aplica doar companiilor cu peste 500 de angajati, noua raportare extinde aria de aplicare la:

- Entitati mari si mijlocii care depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii

  • Active totale de 17,5 milioane lei (3,9 milioane euro);
  • Cifra de afaceri neta de 35 milioane lei (7,8 milioane euro);
  • Minimum 50 de angajati.

Societati-mama ale unor grupuri mari.

Concluzie

Raportarea privind durabilitatea reprezinta mai mult decat o obligatie legala - este o oportunitate de a demonstra angajamentul fata de o economie sustenabila. Implementarea cu succes a acestor cerinte va consolida inca o data pozitia companiilor din Romania in contextul pietei europene.

Prin urmare, intrucat primele raportari sunt prevazute pentru exercitiul financiar din 2024, companiile vizate trebuie sa inceapa pregatirile cat mai curand. De la planificarea proceselor pana la formarea personalului, fiecare etapa conteaza pentru conformarea cu noile reglementari.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre fond de mediu

Modificari in gestionarea fondului pentru mediu si Sistemului de Garantie-Returnare

de Profeanu Laura 04 Ian 2025
Incepand cu data de 30 decembrie 2024, a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta nr. 154/2024, care aduce schimbari importante legislatiei privind Fondul pentru Mediu, cu scopul de a optimiza Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalaje si de a alinia reglementarile nationale la cerintele europene in domeniul gestionarii deseurilor. Principalele modificari Amanarea ...

Modificari fiscale 30 decembrie 2024 - 05 ianuarie 2025

de Irina Dumitrescu 03 Ian 2025
1. O.A.N.A.F. nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 ''Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice'' Publicat in: M.Of. nr.1327  din  31.12.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 212 ...
Dec112024

Coduri NC deseuri

de Elena Garofil valabil la 11 Dec 2024
Intrebare: Va rugam sa ne spuneti care este codul intrastat pentru fondul de mediu de 2% care trebuie evidentiat separat si facturat catre o persoana juridica din Romania pentru deseurile nepericuloase (deseu ambalaj carton, deseu ambalaj plastic, deseu ambalaj sticla). Multumim!
Dec092024

Evidentiere taxa mediu 2%

de Alexandru Palaghia valabil la 09 Dec 2024
Intrebare: In privinta facturarii deseurilor nepericuloase (deseu ambalaj carton, deseu ambalaj plastic, deseu ambalaj sticla) rezultate in urma vanzarii engros produselor tip bere, suc, apa catre o firma specializata trebuie evidentiata separat taxa de mediu 2%? Ce cod intrastat are acest fond de mediu? Va multumesc.  
Nov282024

OUG 1072024 pentru debite datorate catre AFM

de Alexandru Palaghia valabil la 28 Nov 2024
Intrebare: In cazul unei intreprinderi individuale care a avut un control de la mediu si i se va institui dobanzi si penalitati pentru nedepunerea declaratiei de mediu aferenta perioadei 2019 - 2023. Putem beneficia de amnistie fiscala in cazul in care datoria a fost instituita acum? Multumesc.  
Oct222024

Achizitii intracomunitare de bunuri

de Profeanu Laura valabil la 22 Oct 2024
Intrebare: In cazul in care o firma (A) inregistrata in scopuri de TVA in Romania vinde marfa catre un alt client (B) roman, de asemenea inregistrat in scopuri de TVA, iar marfa este transportata direct din Austria catre clientul final al firmei din Romania, care este tratamentul TVA aplicat? Firma A nu are un depozit in Romania, stocul de marfa se afla in AT, intr-un depozit al unei entitati afiliate ...
Vezi toate studiile de caz despre fond de mediu keyboard_double_arrow_right