Taxa anuala pentru prevenirea spalarii banilor: responsabilitati noi pentru companiile mari sub supravegherea ACSB
Uniunea Europeana a oficializat o reforma ampla in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, care include si infiintarea Autoritatii pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB). Institutia va deveni operationala pana la sfarsitul anului 2025, conform Regulamentului (UE) 2024/1620.
Potrivit punctului 3 din Regulament, ar trebui sa fie instituita o autoritate a Uniunii pentru combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului (denumita in continuare „Autoritatea”). Crearea autoritatii este esentiala pentru a asigura supravegherea eficienta si adecvata a entitatilor obligate care prezinta un risc ridicat in ceea ce priveste spalarea banilor/finantarea terorismului (SB/FT), consolidand abordarile comune in materie de supraveghere pentru toate celelalte entitati obligate si facilitand analizele comune si cooperarea dintre unitatile de informatii financiare (FIU).
ACSB: Rolul si responsabilitatile principale
Obligatia de plata a taxei de supraveghere
Potrivit art. 77 din Regulament, Autoritatea va percepe o taxa anuala de supraveghere tuturor entitatilor obligate selectate si neselectate care indeplinesc criteriile prevazute la art. 12 alin. 1).
Autoritatea, in colaborare cu supraveghetorii financiari, efectueaza o evaluare periodica a institutiilor de credit si a institutiilor financiare, precum si a grupurilor de institutii de credit si institutii financiare, in cazul in care acestea isi desfasoara activitatea in cel putin sase state membre, inclusiv in statul membru de origine, fie prin intermediul unor sedii, fie in temeiul libertatii de a presta servicii, indiferent daca activitatile se desfasoara prin intermediul infrastructurii de pe teritoriul in cauza sau de la distanta.
Metodologia de clasificare a profilurilor de risc inerent si rezidual se stabileste separat pentru cel putin urmatoarele categorii de entitati obligate:
- institutii de credit
- birouri de schimb
- intreprinderi de plasament colectiv
- alti furnizori de credite decat institutiile de credit
- institutii emitente de moneda electronica
- firme de investitii
- institutii de plata
- intreprinderi de asigurare de viata
- intermediari de asigurari de viata
- furnizorii de servicii de criptoactive
- alte institutii financiare.
Procesul de selectie va incepe in iulie 2027 si se va repeta la fiecare trei ani.
Taxele acopera cheltuielile suportate de Autoritate in legatura cu sarcinile legate de supraveghere si nu depasesc cheltuielile legate de sarcinile respective. In cazul in care criteriile respective nu sunt pe deplin respectate intr-un anumit an, ajustarile necesare se efectueaza atunci cand sunt calculate taxele pentru urmatorii doi ani.
Mecanismele de calcul
Baza de calcul pentru taxa anuala include cheltuielile ACSB legate de supravegherea entitatilor vizate. Taxele vor fi ajustate periodic pentru a reflecta cheltuielile efective si se vor stabili pe baza cifrei de afaceri si a clasificarii profilului de risc.
Potrivit art. 77 alin. 4) din Regulament, baza de calcul pentru taxa anuala de supraveghere pentru un anumit an calendaristic, o reprezinta cheltuielile referitoare la supravegherea directa si indirecta a entitatilor obligate selectate si neselectate care fac obiectul taxelor in anul respectiv.
Autoritatea poate solicita plati in avans in ceea ce priveste taxa anuala de supraveghere, care se bazeaza pe o estimare rezonabila. Autoritatea comunica cu supraveghetorul financiar relevant inainte de a decide cu privire la cuantumul final al taxei, astfel incat sa se asigure ca supravegherea ramane eficienta din punctul de vedere al costurilor si rezonabila pentru toate entitatile obligate din sectorul financiar. Autoritatea comunica entitatilor obligate in cauza baza de calcul pentru taxa anuala de supraveghere. Statele membre se asigura ca obligatia de plata a taxelor prevazute la prezentul articol este executorie in temeiul dreptului intern, iar taxele datorate sunt platite integral.
Metodologia de stabilire a cuantumului fiecarei taxe
La elaborarea metodologiei, Comisia va lua in considerare aspectele prevazute la art. 77 alin. 6) din Regulament:
- cifra de afaceri anuala totala sau tipul corespunzator de venit al entitatilor obligate la cel mai inalt nivel de consolidare din Uniune, in conformitate cu standardele contabile aplicabile;
- daca entitatea obligata s-a calificat pentru supraveghere directa;
- clasificarea profilului de risc SB/FT al entitatilor obligate;
- importanta entitatii obligate pentru stabilitatea sistemului financiar sau pentru economia unuia sau mai multor state membre sau a Uniunii;
- faptul ca valoarea taxei care urmeaza sa fie perceputa de la entitatile obligate neselectate proportional cu veniturile sau cifra lor de afaceri, nu trebuie sa depaseasca 20 % din cuantumul taxei care urmeaza sa fie perceputa de la entitatile obligate selectate care au acelasi nivel al veniturilor sau al cifrei de afaceri.
Comisia va adopta actele delegate pana la 1 ianuarie 2027.
Impactul asupra companiilor din Romania
Deoarece regulamentul este direct aplicabil, companiile romanesti incluse in categoriile vizate, trebuie sa se pregateasca pentru noile obligatii. Prin urmare, se impune o analiza interna a riscurilor asociate spalarii banilor si implementarea unor controale stricte.
Daca aveti intrebari despre acest subiect, va invitam sa le adresati in portalcodulfiscal.ro.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!