Recuperarea taxei pe valoarea adaugata achitata in alt stat membru UE
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
05 Oct 2023
Conform art. 302 alin. (2) din Codul fiscal, o persoana impozabila stabilita in Romania, poate beneficia de rambursarea TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri sau servicii, efectuate in alt stat membru, in conditiile si conform procedurilor stabilite de legislatia statului respectiv, care transpune Directiva 2008/9/CE si Directiva 2010/66/UE.
Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor, este determinat conform legislatiei din statul membru de rambursare.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania.
Cererea de rambursare (Formularul 318)
Persoana impozabila stabilita in Romania adreseaza o cerere de rambursare pe cale electronica statului membru respectiv, pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, care va transmite electronic autoritatii competente din statul membru, cererea de rambursare completata corespunzator.
Ce trebuie sa cuprinda cererea de rambursare:
a) numele si adresa completa ale solicitantului;
b) o adresa de contact pe cale electronica;
c) descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
d) perioada de rambursare acoperita de cerere;
e) o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare (cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutate);
f) codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
g) datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
In afara de informatiile mentionate mai sus, cererea de rambursare mai contine, pentru fiecare stat membru si pentru fiecare document de import, urmatoarele informatii:
a) numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
b) cu exceptia importurilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului, alocate de statul membru;
c) cu exceptia importurilor, prefixul statului membru;
d) data si numarul facturii sau documentului de import;
e) baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru;
f) cuantumul TVA deductibil;
g) partea de TVA deductibila exprimata ca procent;
h) natura bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Rectificarea sumei solicitate
In cazul in care, ulterior depunerii cererii de rambursare, pro rata de deducere este modificata, solicitantul procedeaza la rectificarea sumei solicitate sau deja rambursate, printr-o cerere de rambursare pe parcursul anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare in cauza sau, in cazul in care solicitantul nu inainteaza nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic, printr-o declaratie separata trimisa prin intermediul portalului electronic creat de Romania.
Cererea de rambursare se refera la:
a) achizitii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca TVA sa fi devenit exigibila inaintea sau la momentul facturarii sau pentru care TVA a devenit exigibila pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca achizitiile sa fi fost facturate inainte ca TVA sa devina exigibila;
b) importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
Pe langa aceste operatiuni, cererea de rambursare poate sa se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente si care privesc operatiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic in cauza.
Termenul de depunere al formularului 318
Formularul 318 (cererea de rambursare) se transmite electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Organul fiscal competent din Romania va trimite solicitantului, de indata, o confirmare electronica de primire a cererii.
Perioada de rambursare
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic:
- in cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
- in cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Instructiuni pentru completarea formularului "(318) Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal" se regasesc in Anexa 2 la Ordinul presedintelui ANAF nr. 2810/2016 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru UE de catre persoanele impozabile stabilite in Romania.
Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor, este determinat conform legislatiei din statul membru de rambursare.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania.
Cererea de rambursare (Formularul 318)
Persoana impozabila stabilita in Romania adreseaza o cerere de rambursare pe cale electronica statului membru respectiv, pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, care va transmite electronic autoritatii competente din statul membru, cererea de rambursare completata corespunzator.
Ce trebuie sa cuprinda cererea de rambursare:
a) numele si adresa completa ale solicitantului;
b) o adresa de contact pe cale electronica;
c) descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
d) perioada de rambursare acoperita de cerere;
e) o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare (cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutate);
f) codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
g) datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
In afara de informatiile mentionate mai sus, cererea de rambursare mai contine, pentru fiecare stat membru si pentru fiecare document de import, urmatoarele informatii:
a) numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
b) cu exceptia importurilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului, alocate de statul membru;
c) cu exceptia importurilor, prefixul statului membru;
d) data si numarul facturii sau documentului de import;
e) baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru;
f) cuantumul TVA deductibil;
g) partea de TVA deductibila exprimata ca procent;
h) natura bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Rectificarea sumei solicitate
In cazul in care, ulterior depunerii cererii de rambursare, pro rata de deducere este modificata, solicitantul procedeaza la rectificarea sumei solicitate sau deja rambursate, printr-o cerere de rambursare pe parcursul anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare in cauza sau, in cazul in care solicitantul nu inainteaza nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic, printr-o declaratie separata trimisa prin intermediul portalului electronic creat de Romania.
Cererea de rambursare se refera la:
a) achizitii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca TVA sa fi devenit exigibila inaintea sau la momentul facturarii sau pentru care TVA a devenit exigibila pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca achizitiile sa fi fost facturate inainte ca TVA sa devina exigibila;
b) importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
Pe langa aceste operatiuni, cererea de rambursare poate sa se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente si care privesc operatiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic in cauza.
Termenul de depunere al formularului 318
Formularul 318 (cererea de rambursare) se transmite electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Organul fiscal competent din Romania va trimite solicitantului, de indata, o confirmare electronica de primire a cererii.
Perioada de rambursare
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic:
- in cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
- in cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Instructiuni pentru completarea formularului "(318) Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal" se regasesc in Anexa 2 la Ordinul presedintelui ANAF nr. 2810/2016 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru UE de catre persoanele impozabile stabilite in Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...