Regimul fiscal al cheltuielilor de cazare pe durata deplasarii salariatilor
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
23 Nov 2019
Conform Codului muncii atat salariatul delegat, cat si cel detasat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Cheltuielile de cazare efectuate de salariati pe durata deplasarilor, justificate cu documente, nu intra in baza de calcul a impozitului pe salarii, nici a contributiilor sociale si sunt cheltuieli deductibile pentru angajator.
Astfel, conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i)in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii)strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
Din aceasta prevedere legala rezulta ca orice alta suma ce depaseste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice reprezinta venit impozabil, cu exceptia sumelor acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare. Asadar, cheltuielile de cazare nu sunt raportate la nivelul celor prevazute pentru institutiile publice. Insa, pentru ca o cheltuiala sa fie considerata ca a fost efectuata pentru cazare este necesar document justificativ. In lipsa documentului justificativ, organele fiscale pot reconsidera sumele astfel acordate drept venituri impozabile. Astfel, in lipsa unui document justificativ din care sa rezulte cazarea pe durata deplasarii, sumele acordate nu reprezinta cheltuieli de cazare si nu sunt exceptate din baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii. Acestea se cumuleaza cu indemnizatiile de deplasare si alte sume primite pe perioada delegarii si sunt impozabile (impozit pe salarii si contributii obligatorii) peste plafonul stabilit la art. 76 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal (2,5 x nivel institutii publice) .
Din punctul de vedere a TVA, deplasarile fiind efectuate in folosul activitatii economice a angajatorului, acesta isi poate exercita dreptul de deducere a TVA daca activitatile sunt efectuate in folosul unor operatiuni care dau drept de deducere a TVA conform art. 297 din Codul fiscal si daca detine o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal. Facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare in interesul serviciului pentru transport sau cazarea in hoteluri, ori in alte unitati similare, permit deducerea taxei pe valoarea adaugata de catre persoana impozabila daca sunt insotite de decontul de deplasare. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul personalului pus la dispozitie de o alta persoana impozabila sau pentru administratorii unei societati comerciale.
Cheltuielile de cazare efectuate de salariati pe durata deplasarilor, justificate cu documente, nu intra in baza de calcul a impozitului pe salarii, nici a contributiilor sociale si sunt cheltuieli deductibile pentru angajator.
Astfel, conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i)in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii)strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
Din aceasta prevedere legala rezulta ca orice alta suma ce depaseste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice reprezinta venit impozabil, cu exceptia sumelor acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare. Asadar, cheltuielile de cazare nu sunt raportate la nivelul celor prevazute pentru institutiile publice. Insa, pentru ca o cheltuiala sa fie considerata ca a fost efectuata pentru cazare este necesar document justificativ. In lipsa documentului justificativ, organele fiscale pot reconsidera sumele astfel acordate drept venituri impozabile. Astfel, in lipsa unui document justificativ din care sa rezulte cazarea pe durata deplasarii, sumele acordate nu reprezinta cheltuieli de cazare si nu sunt exceptate din baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si contributiilor sociale obligatorii. Acestea se cumuleaza cu indemnizatiile de deplasare si alte sume primite pe perioada delegarii si sunt impozabile (impozit pe salarii si contributii obligatorii) peste plafonul stabilit la art. 76 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal (2,5 x nivel institutii publice) .
Din punctul de vedere a TVA, deplasarile fiind efectuate in folosul activitatii economice a angajatorului, acesta isi poate exercita dreptul de deducere a TVA daca activitatile sunt efectuate in folosul unor operatiuni care dau drept de deducere a TVA conform art. 297 din Codul fiscal si daca detine o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal. Facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare in interesul serviciului pentru transport sau cazarea in hoteluri, ori in alte unitati similare, permit deducerea taxei pe valoarea adaugata de catre persoana impozabila daca sunt insotite de decontul de deplasare. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul personalului pus la dispozitie de o alta persoana impozabila sau pentru administratorii unei societati comerciale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024
Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024
de
Irina Dumitrescu
22 Apr 2024
1. O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024
Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024
Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare
de
Profeanu Laura
16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr152024
Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...