Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum;
b) incepand cu data de 1 iulie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum.
Celelalte prevederi ale art. 342 alin. 1 din Codul fiscal se aplica in mod corespunzator: ”Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an”.
ANEXA Nr. 1
*) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate in consum casnic se inteleg gazele petroliere lichefiate, distribuite in butelii tip aragaz. Buteliile tip aragaz sunt acele butelii cu o capacitate de pana la maximum 12,5 kg.
**) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se accizeaza.
Actualizarile accizelor au un impact semnificativ asupra preturilor la pompa si, implicit, asupra comportamentului consumatorilor si costurilor operationale pentru companiile din sectorul energetic. Dar, prin aceasta metodologie de actualizare a accizelor, guvernul isi propune sa alinieze taxele la dinamica economica actuala, asigurand in acelasi timp resursele necesare pentru bugetul de stat.
Desi cresterea accizelor si a preturilor la combustibili poate parea negativa pentru consumatori, aceasta poate avea si anumite beneficii indirecte:
- reducerea poluarii: Preturi mai mari la combustibilii fosili pot descuraja utilizarea excesiva a vehiculelor personale, contribuind astfel la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera;
- stimularea inovatiei: Costurile mai mari ale combustibililor pot incuraja dezvoltarea si adoptarea tehnologiilor mai eficiente energetic si a combustibililor alternativi, cum ar fi vehiculele electrice.
Prin urmare, cresterea accizelor la motorina si benzina este o decizie de politica fiscala care trebuie echilibrata cu atentie, luand in considerare atat necesitatile fiscale ale statului, cat si impactul economic si social asupra populatiei si industriei.
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum;
b) incepand cu data de 1 iulie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum.
Celelalte prevederi ale art. 342 alin. 1 din Codul fiscal se aplica in mod corespunzator: ”Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an”.
ANEXA Nr. 1
Nr. crt. | Denumirea produsului sau a grupei de produse | U.M. | Acciza (lei/U.M.) | |||
2024 | 2025 | 2026 | ||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Alcool si bauturi alcoolice | ||||||
1 | Bere, din care: | hl/1 grad Plato | 4,62 | 4,62 | 4,62 | |
1.1. bere produsa de producatorii independenti a caror productie anuala nu depaseste 200 mii hl | 2,54 | 2,54 | 2,54 | |||
2 | Vinuri | hl de produs | ||||
2.1. vinuri linistite | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
2.2. vinuri spumoase | 66,34 | 66,34 | 66,34 | |||
3 | Bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri | hl de produs | ||||
3.1. linistite, din care: | 555,58 | 555,58 | 555,58 | |||
3.1.1. cidru de mere si de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
3.1.2. hidromel obtinut prin fermentarea unei solutii de miere in apa | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
3.1.3. obtinute din fructe de padure, fara alte adaosuri de arome sau alcool | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
3.2. spumoase | 66,34 | 66,34 | 66,34 | |||
3.2.1. cidru de mere si de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
4 | Produse intermediare | hl de produs | 555,58 | 555,58 | 555,58 | |
5 | Alcool etilic, din care: | hl de alcool pur | 4.629,75 | 4.629,75 | 4.629,75 | |
5.1. alcool etilic produs de micile distilerii | 2.314,87 | 2.314,87 | 2.314,87 | |||
Tutun prelucrat | ||||||
6 | Tigarete | 1.000 tigarete | 672,92 | 687,97 | 718,97 | |
7 | Tigari si tigari de foi | 1.000 bucati | 591,25 | 606 | 634 | |
8 | Tutun de fumat fin taiat, destinat rularii in tigarete | kg | 591,25 | 606 | 634 | |
9 | Alte tutunuri de fumat | kg | 591,25 | 606 | 634 | |
Produse energetice | ||||||
10 | Benzina cu plumb | tona | 2.530,17 | 2.530,17 | 2.530,17 | |
1.000 litri | 1.948,23 | 1.948,23 | 1.948,23 | |||
11 | Benzina fara plumb | tona | 2.151,13 | 2.151,13 | 2.151,13 | |
1.000 litri | 1.656,36 | 1.656,36 | 1.656,36 | |||
12 | Motorina | tona | 1.796,53 | 1.796,53 | 1.796,53 | |
1.000 litri | 1.518,04 | 1.518,04 | 1.518,04 | |||
13 | Pacura | tona | ||||
13.1. utilizata in scop comercial | 71,07 | 71,07 | 71,07 | |||
13.2. utilizata in scop necomercial | 71,07 | 71,07 | 71,07 | |||
14 | Gaz petrolier lichefiat | tona | ||||
14.1. utilizat drept combustibil pentru motor | 607,70 | 607,70 | 607,70 | |||
14.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire | 537,76 | 537,76 | 537,76 | |||
14.3. utilizat in consum casnic*) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||
15 | Gaz natural | GJ | ||||
15.1. utilizat drept combustibil pentru motor | 12,32 | 12,32 | 12,32 | |||
15.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire | ||||||
15.2.1. in scop comercial | 0,81 | 0,81 | 0,81 | |||
15.2.2. in scop necomercial | 1,52 | 1,52 | 1,52 | |||
16 | Petrol lampant (kerosen)**) | |||||
16.1. utilizat drept combustibil pentru motor | tona | 2.640,92 | 2.640,92 | 2.640,92 | ||
1.000 litri | 2.112,73 | 2.112,73 | 2.112,73 | |||
16.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire | tona | 2.226,35 | 2.226,35 | 2.226,35 | ||
1.000 litri | 1.781,07 | 1.781,07 | 1.781,07 | |||
17 | Carbune si cocs | GJ | ||||
17.1. utilizate in scopuri comerciale | 0,71 | 0,71 | 0,71 | |||
17.2. utilizate in scopuri necomerciale | 1,42 | 1,42 | 1,42 | |||
18 | Electricitate | Mwh | ||||
18.1. electricitate utilizata in scop comercial | 2,37 | 2,37 | 2,37 | |||
18.2. electricitate utilizata in scop necomercial | 4,74 | 4,74 | 4,74 |
*) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate in consum casnic se inteleg gazele petroliere lichefiate, distribuite in butelii tip aragaz. Buteliile tip aragaz sunt acele butelii cu o capacitate de pana la maximum 12,5 kg.
**) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se accizeaza.
Actualizarile accizelor au un impact semnificativ asupra preturilor la pompa si, implicit, asupra comportamentului consumatorilor si costurilor operationale pentru companiile din sectorul energetic. Dar, prin aceasta metodologie de actualizare a accizelor, guvernul isi propune sa alinieze taxele la dinamica economica actuala, asigurand in acelasi timp resursele necesare pentru bugetul de stat.
Desi cresterea accizelor si a preturilor la combustibili poate parea negativa pentru consumatori, aceasta poate avea si anumite beneficii indirecte:
- reducerea poluarii: Preturi mai mari la combustibilii fosili pot descuraja utilizarea excesiva a vehiculelor personale, contribuind astfel la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera;
- stimularea inovatiei: Costurile mai mari ale combustibililor pot incuraja dezvoltarea si adoptarea tehnologiilor mai eficiente energetic si a combustibililor alternativi, cum ar fi vehiculele electrice.
Prin urmare, cresterea accizelor la motorina si benzina este o decizie de politica fiscala care trebuie echilibrata cu atentie, luand in considerare atat necesitatile fiscale ale statului, cat si impactul economic si social asupra populatiei si industriei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr272024
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...