Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Mai 2024

Restituirea impozitului pe dividende

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
28 Apr 2024


Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite:
  1. Optional Trimestrial: Pe baza situatiilor financiare interimare.
  2. Anual: Dupa regularizarea efectuata prin situatiile financiare anuale.
Distribuirea dividendelor trebuie sa respecte termenii stabiliti de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, conform legilor speciale. Regularizarile ulterioare, care ajusteaza distribuirile facute pe parcursul anului, sunt efectuate pe baza situatiilor financiare anuale definitive.

Impozitarea dividendelor
Impozitarea dividendelor (venituri din investitii) este reglementata la art. 97 alin. 7 din Codul Fiscal, potrivit caruia, dividendele sunt supuse unui impozit de 8% pentru persoanele fizice rezidente. Impozitul este retinut la sursa de catre compania care distribuie dividendele, inainte de plata efectiva catre actionari.

Procedura de recuperare a impozitului pe dividende
In situatiile in care impozitul pe dividende a fost platit in plus sau in mod eronat, art. 170^1 din Codul de procedura fiscala, prevede modalitatile privind restituirea impozitului pe dividende.
Astfel, in cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividend poate depune la organul fiscal o declaratie de regularizare sau cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite, sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.

Pentru diferentele de restituit sunt aplicabile prevederile art. 167 (Compensarea - cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor)  sau art. 168 (restituirea de sume) dupa caz.

Diferentele de impozit de restituit, mai mici de 10 lei, raman in evidenta fiscala spre a fi compensate cu datorii viitoare, urmand sa se restituie atunci cand suma cumulata a acestora depaseste limita mentionata, dar, se pot restitui in numerar numai la solicitarea contribuabilului/platitorului. 

Procedura de restituire a impozitului pe dividende rezultat din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, este aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 765/2022 si prevede:
-in situatia in care din regularizarea anuala a dividendelor platite ca urmare a distribuirii partiale in cursul anului a acestora, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende poate solicita restituirea acestora;
-in situatia in care platitorul de dividende constata ca sumele distribuite au fost mai mari decat dividendele datorate, acesta corecteaza debitele reprezentand impozit pe dividende declarate la organul fiscal competent, prin depunerea unei declaratii rectificative in care se evidentiaza suma reprezentand impozit pe dividende rezultata ca fiind platita in plus ca urmare a regularizarii anuale a dividendelor, dupa restituirea de catre asociati/actionari a dividendelor.

Depunerea cererii de restituire
Dupa corectarea declaratiei, platitorul de dividende trebuie sa depuna la ANAF o cerere de restituire a impozitului pe dividende: "Declaratie de regularizare/Cerere de restituire a impozitului pe dividende" (Anexa 2 la Ordinul ANAF nr. 765/2022) pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala, respectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Aceasta cerere trebuie sa fie insotita de documentatia justificativa necesara.

Evaluarea si raspunsul organului fiscal
Autoritatile fiscale vor evalua cererea si documentatia atasata pentru a verifica validitatea acesteia. Daca cererea este aprobata, se initiaza procedura de restituire a sumelor datorate. Potrivit punctului 10 din procedura, ”in vederea efectuarii compensarii/restituirii potrivit pct. 7 - 9, dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal se aplica in mod corespunzator”.

Restituirea sumelor:
Suma de restituit va fi transferata in contul bancar al platitorului de dividende, sau compensata cu alte datorii fiscale, in functie de situatia specifica a contribuabilului. Termenul de solutionare a cererii, este prevazut de art. 77 din Codul de procedura fiscala, care prevede: 
”cererile depuse de catre contribuabil/platitor la organul fiscal se solutioneaza de catre acesta in termen de 45 de zile de la inregistrare”. 

Concluzii
Platitorii de dividende ar trebui sa fie proactivi in gestionarea obligatiilor fiscale, anticipand potentialele necesitati de corectie si restituire, prin monitorizarea modificarilor legislative, care pot influenta procesul de impozitare a dividendelor si procedurile de restituire. Acest demers sprijina integritatea si transparenta fiscala, contribuind la consolidarea increderii intre mediul de afaceri si stat.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Mar032024

Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget

de Profeanu Laura 03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale. Procedura de restituire a ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Oct022023

Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia B2G

de Profeanu Laura 02 Oct 2023
Sistemul RO e-Factura este creat, dezvoltat si administrat de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National de Informatii Financiare. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV). Pregatirea si transmiterea facturii electronice In vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizeaza ...