Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

28 Apr 2024

In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care nu se pot determina clar obligatiile fiscale datorate de contribuabili, din cauza lipsei sau inexactitatii informatiilor.

Dreptul la estimare

Organele fiscale au dreptul sa stabileasca baza de impozitare si creanta fiscala asociata printr-o "estimare rezonabila" atunci cand situatia fiscala corecta nu poate fi determinata direct. Estimarea se face folosind diverse probe si mijloace de proba legal acceptate, care asigura flexibilitatea necesara in administrarea justa a impozitelor.
Estimarea se aplica in anumite conditii, cum ar fi:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) Situatiile descrise in Articolul 107 din Codul de procedura fiscala, legate de nedepunerea declaratiilor de impunere.
Nedepunerea declaratiei de impunere da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a creantelor fiscale prin decizie de impunere. Stabilirea din oficiu nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei. Aceste prevederi nu sunt aplicabile dupa inceperea inspectiei fiscale pentru obligatiile fiscale nedeclarate. 
In instiintare, organul fiscal informeaza platitorul cu privire la consecintele nedepunerii declaratiei de impunere.  Stabilirea din oficiu a creantei fiscale se face prin estimarea bazei de impozitare, ori de cate ori informatiile detinute de organul fiscal nu permit estimarea bazei de impozitare. 

b) Situatiile in care organul fiscal identifica erori, omisiuni sau absenta completa a evidentelor contabile si fiscale:
In situatia in care organul fiscal nu poate determina situatia fiscala corecta si constata ca evidentele contabile sau fiscale ori declaratiile fiscale sau documentele si informatiile prezentate in cursul controlului fiscal sunt incorecte, incomplete, precum si in situatia in care acestea nu exista ori nu sunt puse la dispozitia organelor fiscal, se aplica metodele estimarii.

Metodele de estimare

Organul fiscal trebuie sa identifice cele mai relevante elemente care reflecta situatia fiscala reala si sa le documenteze in mod clar in actul de impunere, inclusiv motivele si criteriile de estimare utilizate.
Metodele de estimare sunt stabilite prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 3389/2011 privind stabilirea prin estimare a bazei de impunere, iar sumele estimate sunt supuse verificarii ulterioare, cu exceptia celor stabilite in cadrul inspectiilor fiscale.
Potrivit art. 1 alin. 3 din Ordinul nr. 3389/2011, stabilirea bazei de impunere se va face prin estimarea atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor aferente acestora.

1. Metoda sursei si cheltuirii fondurilor
Aceasta metoda presupune o analiza a modului in care contribuabilul a generat si utilizat resursele financiare.  Pentru estimarea bazei de impunere atat din surse impozabile, cat si din cele neimpozabile se au in vedere fluxurile de numerar. Prin urmarirea fluxurilor de numerar, veniturilor si cheltuielilor, organul fiscal poate determina discrepante intre veniturile raportate si cheltuielile efectuate, indicand posibile venituri nedeclarate. Orice cheltuiala care excedeaza valorii declarate a veniturilor, poate reprezenta venit impozabil nedeclarat.

2. Metoda fluxurilor de trezorerie
Analiza conturilor bancare si a fluxurilor de numerar ajuta la identificarea surselor de venit si a modului in care acestea sunt utilizate. Acest proces include ajustari pentru veniturile neimpozabile si cheltuielile achitate, oferind o perspectiva asupra activitatii economice reale a contribuabilului fata de cea declarata. Fluxurile de trezorerie pot furniza indicii pentru a descoperi venituri nedeclarate, pornindu-se de la analiza valorii si frecventei depunerilor in conturile bancare si a surselor acestora, indicand fie o diminuare a venitului declarat, fie o majorare a cheltuielilor declarate, fie o combinare a celor doua.

3. Metoda Marjei
Utilizand date specifice domeniului sau activitatii, aceasta metoda aplica procente de marja la vanzarile sau costurile de vanzare raportate pentru a estima venitul real. Este utila in domenii unde exista standarde bine stabilite de rentabilitate, permitand compararea performantei contribuabilului cu media industriei.

4. Metoda produsului/serviciului si a volumului
Se concentreaza pe numarul de produse sau servicii comercializate si volumul activitatii. Prin aplicarea preturilor unitare standard la volumul estimat de activitate, se poate determina venitul brut posibil, ajutand la identificarea veniturilor care nu au fost inregistrate in mod corespunzator in documentele contabile.

5. Metoda patrimoniului net
Evaluand variatiile patrimoniului net ale contribuabilului pe parcursul unei perioade, aceasta metoda poate releva cresteri ale valorii nete care nu sunt justificate de veniturile raportate. Ajustarile pentru cheltuieli nedeductibile si venituri neimpozabile permit determinarea unei baze de impozitare mai apropiate de realitatea economica a contribuabilului.

Concluzii

Fiecare dintre aceste metode are rolul sau distinct in procesul de estimare a bazei de impozitare, iar alegerea metodei adecvate depinde de specificul si complexitatea situatiei fiscale a fiecarui contribuabil. Prin aplicarea judicioasa a acestor metode, autoritatile fiscale pot asigura o mai buna conformitate fiscala si o colectare eficienta a veniturilor statului, protejand totodata integritatea si echitatea sistemului fiscal.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre baza de impozitare

23Apr2025

Achizitii de la persoane fizice a metalelor feroase si neferoase

de Profeanu Laura valabil la 23 Apr 2025
Intrebare: O societate avand condul CAEN 3832, colecteaza si valorifica deseuri feroase si neferoase de la persoane fizice. Se pot calcula si vira catre buget de stat de catre societatea comerciala cei 10% pe care persoanele fizice ar trebui sa-i plateasca la ANAF, intrucat acestia realizeaza venituri (se face referire la persoane fizice care aduc cantitati mai mari de deseuri decat este stipulat in HG ...
16Apr2025

Venituri din activitati desfasurate in strainatate

de Vera Constantin valabil la 16 Apr 2025
Intrebare: Cetatean roman, care a fost plecat in Australia pentru o perioada de 10 ani, a revenit in Romania si a devenit rezident fiscal in Romania incepand cu 01.07.2024 (a depus chestionar stabilire rezidenta, a primit notificare de la ANAF ca are obligatie integrala in Romania). Desi a devenit rezident fiscal in Romania, cetateanul roman si-a pastrat o forma de organizare similara unui PFA in ...
15Apr2025

Tranzactii cu criptomonede

de Vera Constantin valabil la 15 Apr 2025
Intrebare: In 2023 am investit 1000 EUR in 2 monede diferite: Moneda A = 500 EUR - pret cumparare 1 EUR moneda Moneda B = 500 EUR - pret cumparare 1 EUR moneda In 2024 am vandut cele 2 monede si am obtinut: Moneda A = am vandut cele 500 monezi la un pret de 0.7 EUR moneda rezultand o pierdere de 0.7x500 - 1x500 = 350 EUR ? 500 EUR = 150 EUR pierdere sold 350 EUR Moneda B = am vandut cele 500 ...
09Apr2025

Tratamentul contabil si regimul fiscal al vanzarii de active

de Alexandru Palaghia valabil la 09 Apr 2025
Intrebare: Societatea A a achizitionat utilaje pe care le inchiriaza societatii B. Aceste utilaje au fost cumparate printr-un credit de la BCR Leasing, avand in vedere ca Societatea A putea sa se indatoreze. Utilajele sunt provenite din UE, iar creditul a fost un credit de investitii, platit lunar pe baza unei notificari. In 2025, Societatii B i se acorda un credit bancar si doreste sa achizitioneze ...
01Apr2025

Factura dobanzi interziere

de Elena Garofil valabil la 01 Apr 2025
Intrebare: Am o factura emisa catre un client. Dupa un an, am reusit sa ajungem la un acord cu el sa ne plateasca factura dobanzi de intarziere. In ce baza plateste dobanzile catre firma mea? Sunt obligata sa i fac factura pe valoarea dobanzii? NU sunt platitoare de TVA.
26Feb2025

Regim TVA pentru bonus primit ulterior achizitiei intracomunitare in cadrul operatiunii triunghiulare

de Amelia Dumitras valabil la 26 Feb 2025
Intrebare: Societatea A - Romania Societatea B - Italia Societatea C - Austria Soc A cumpara de la soc B si marfa se transporta direct la soc C; tranzactia este triunghiulara din punct de vedrere TVA in anul 2024. Ce fel de tranzactie este daca: - soc A primeste un bonus (asa scrie pe factura, in baza contractului) din partea soc B in ianuarie 2025; - factura primita de soc A este cu minus ...
Vezi toate studiile de caz despre baza de impozitare keyboard_double_arrow_right
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care nu se pot determina clar obligatiile fiscale datorate de contribuabili, din cauza lipsei sau inexactitatii informatiilor.