Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Mai 2024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care nu se pot determina clar obligatiile fiscale datorate de contribuabili, din cauza lipsei sau inexactitatii informatiilor.

Dreptul la estimare

Organele fiscale au dreptul sa stabileasca baza de impozitare si creanta fiscala asociata printr-o "estimare rezonabila" atunci cand situatia fiscala corecta nu poate fi determinata direct. Estimarea se face folosind diverse probe si mijloace de proba legal acceptate, care asigura flexibilitatea necesara in administrarea justa a impozitelor.
Estimarea se aplica in anumite conditii, cum ar fi:

a) Situatiile descrise in Articolul 107 din Codul de procedura fiscala, legate de nedepunerea declaratiilor de impunere.
Nedepunerea declaratiei de impunere da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a creantelor fiscale prin decizie de impunere. Stabilirea din oficiu nu se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei. Aceste prevederi nu sunt aplicabile dupa inceperea inspectiei fiscale pentru obligatiile fiscale nedeclarate. 
In instiintare, organul fiscal informeaza platitorul cu privire la consecintele nedepunerii declaratiei de impunere.  Stabilirea din oficiu a creantei fiscale se face prin estimarea bazei de impozitare, ori de cate ori informatiile detinute de organul fiscal nu permit estimarea bazei de impozitare. 

b) Situatiile in care organul fiscal identifica erori, omisiuni sau absenta completa a evidentelor contabile si fiscale:
In situatia in care organul fiscal nu poate determina situatia fiscala corecta si constata ca evidentele contabile sau fiscale ori declaratiile fiscale sau documentele si informatiile prezentate in cursul controlului fiscal sunt incorecte, incomplete, precum si in situatia in care acestea nu exista ori nu sunt puse la dispozitia organelor fiscal, se aplica metodele estimarii.

Metodele de estimare

Organul fiscal trebuie sa identifice cele mai relevante elemente care reflecta situatia fiscala reala si sa le documenteze in mod clar in actul de impunere, inclusiv motivele si criteriile de estimare utilizate.
Metodele de estimare sunt stabilite prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 3389/2011 privind stabilirea prin estimare a bazei de impunere, iar sumele estimate sunt supuse verificarii ulterioare, cu exceptia celor stabilite in cadrul inspectiilor fiscale.
Potrivit art. 1 alin. 3 din Ordinul nr. 3389/2011, stabilirea bazei de impunere se va face prin estimarea atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor aferente acestora.

1. Metoda sursei si cheltuirii fondurilor
Aceasta metoda presupune o analiza a modului in care contribuabilul a generat si utilizat resursele financiare.  Pentru estimarea bazei de impunere atat din surse impozabile, cat si din cele neimpozabile se au in vedere fluxurile de numerar. Prin urmarirea fluxurilor de numerar, veniturilor si cheltuielilor, organul fiscal poate determina discrepante intre veniturile raportate si cheltuielile efectuate, indicand posibile venituri nedeclarate. Orice cheltuiala care excedeaza valorii declarate a veniturilor, poate reprezenta venit impozabil nedeclarat.

2. Metoda fluxurilor de trezorerie
Analiza conturilor bancare si a fluxurilor de numerar ajuta la identificarea surselor de venit si a modului in care acestea sunt utilizate. Acest proces include ajustari pentru veniturile neimpozabile si cheltuielile achitate, oferind o perspectiva asupra activitatii economice reale a contribuabilului fata de cea declarata. Fluxurile de trezorerie pot furniza indicii pentru a descoperi venituri nedeclarate, pornindu-se de la analiza valorii si frecventei depunerilor in conturile bancare si a surselor acestora, indicand fie o diminuare a venitului declarat, fie o majorare a cheltuielilor declarate, fie o combinare a celor doua.

3. Metoda Marjei
Utilizand date specifice domeniului sau activitatii, aceasta metoda aplica procente de marja la vanzarile sau costurile de vanzare raportate pentru a estima venitul real. Este utila in domenii unde exista standarde bine stabilite de rentabilitate, permitand compararea performantei contribuabilului cu media industriei.

4. Metoda produsului/serviciului si a volumului
Se concentreaza pe numarul de produse sau servicii comercializate si volumul activitatii. Prin aplicarea preturilor unitare standard la volumul estimat de activitate, se poate determina venitul brut posibil, ajutand la identificarea veniturilor care nu au fost inregistrate in mod corespunzator in documentele contabile.

5. Metoda patrimoniului net
Evaluand variatiile patrimoniului net ale contribuabilului pe parcursul unei perioade, aceasta metoda poate releva cresteri ale valorii nete care nu sunt justificate de veniturile raportate. Ajustarile pentru cheltuieli nedeductibile si venituri neimpozabile permit determinarea unei baze de impozitare mai apropiate de realitatea economica a contribuabilului.

Concluzii

Fiecare dintre aceste metode are rolul sau distinct in procesul de estimare a bazei de impozitare, iar alegerea metodei adecvate depinde de specificul si complexitatea situatiei fiscale a fiecarui contribuabil. Prin aplicarea judicioasa a acestor metode, autoritatile fiscale pot asigura o mai buna conformitate fiscala si o colectare eficienta a veniturilor statului, protejand totodata integritatea si echitatea sistemului fiscal.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai092024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 09 Mai 2024
Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri ...
Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...