S-au majorat tarifele de trecere pentru utilizarea podurilor. Amenzi mai dure pentru neplata

De la 8 septembrie 2025 a intrat in vigoare OG nr. 23/2025, care modifica si completeaza OG nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale. Prin acest act normative sunt actualizate tarifele pentru trecerea podurilor peste Dunare (Giurgeni - Vadu Oii si Fetesti - Cernavoda) si sunt majorate amenzile contraventionale pentru soferii care circula fara sa achite aceste tarife.
Noile tarife
Pentru autoturisme, tarifele au crescut astfel:
- de la 13 lei la 19 lei la podurile Fetesti - Cernavoda.
Pentru vehiculele de transport marfa si persoane, valorile sunt diferentiate in functie de tonaj si numarul de locuri, fiind detaliate in anexele ordonantei.
Data de 23 decembrie a fiecarui an este considerata "Ziua Podului", in care autoturismele pot trece fara achitarea tarifului.
Conform art. 12 din OG 15/2002, sumele incasate in urma aplicarii de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. a tarifului de utilizare si a tarifelor de trecere, se constituie venit la dispozitia acesteia si vor fi utilizate pentru proiectarea, repararea, administrarea, intretinerea, exploatarea si modernizarea drumurilor de interes national, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop, inclusiv pentru plati in numele autoritatii publice contractante, ca urmare a obligatiilor asumate in cadrul contractelor de parteneriat public-privat in sectorul drumurilor nationale si autostrazilor.
Amenzi majorate
Amenzile pentru neplata peajului se calculeaza acum ca multiplu al taxei de trecere. Spre exemplu, pentru autoturisme, minimul a crescut de la 130 lei la 190 lei, iar maximul de la 260 lei la 380 lei.
Amenzile contraventionale se pot aplica atat pe reteaua de drumuri nationale din Romania, cat si in punctele de trecere a frontierei de stat, la iesirea din Romania. Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 4 luni de la data savarsirii faptei, conform art. 9 alin. 10) din OG 15/2002.
Implicatii fiscale
Din perspectiva fiscala, diferenta dintre taxa de pod si amenda pentru neplata acesteia consta in tratamentul fiscal:
- Taxele de pod sunt cheltuieli deductibile fiscal, intrucat se incadreaza in categoria cheltuielilor necesare desfasurarii activitatii economice (art. 25 alin. (1) Cod fiscal). Pentru companiile de transport sau pentru firmele care folosesc frecvent aceste rute, costurile aferente vor creste si trebuie incluse in bugetele de cheltuieli;
- Amenzile contraventionale pentru neplata taxei de pod nu sunt deductibile fiscal. Art. 25 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal prevede explicit ca „dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si penalitatile, datorate catre autoritatile romane/straine, potrivit prevederilor legale, nu sunt deductibile”, cu exceptia celor rezultate din contracte cu autoritatile.
Concluzie
Desi majorarea tarifelor pentru trecerea podurilor peste Dunare aduce costuri suplimentare pentru societati, acestea raman deductibile fiscal. In schimb, amenzile pentru lipsa peajului sunt cheltuieli in intregime suportate de companie, fara posibilitatea deducerii.
Prin urmare, dincolo de obligatia legala, plata la timp a taxei de pod este si o decizie economica rationala, evitand cheltuieli nedeductibile care afecteaza direct profitul firmei.
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 4 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002)
CUANTUMUL amenzii contraventionale aplicabile utilizatorilor in cazul lipsei peajului valabil
Tip vehicul |
Cuantumul amenzii contraventionale |
|||
minim |
maxim |
|||
1 |
a) Vehicule rutiere de transport persoane cu cel mult 8 + 1 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto - autoturisme |
190 |
380 |
|
2 |
a) Vehicule rutiere de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto, si maximum 23 de locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto |
690 |
1.380 |
|
3 |
a) Vehicule rutiere de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) |
940 |
1.880 |
|
4 |
Vehicule rutiere cu masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12,0 tone si cu minimum 4 axe (inclusiv), exclusiv vehiculele rutiere de transport persoane |
1.330 |
2.660 |
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!