Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 Septembrie 2025

Ordonanta nr. 22/2025 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal - sinteza modificari

10 Sep 2025

1. Noul tratament TVA pentru activitatile culturale – intre scena fizica si scena virtuala

Una dintre cele mai importante schimbari aduse prin Ordonanta nr. 22/2025 la Codul fiscal priveste modul in care sunt tratate, din punct de vedere al TVA, activitatile culturale, artistice, educationale, sportive sau de divertisment. Aceasta modificare nu este una intamplatoare, ci rezultatul direct al alinierii la Directiva (UE) 2022/542, care a intrat in vigoare la nivel european la 1 ianuarie 2025.
 
Pana la aceste modificari, regula era relativ simpla: indiferent ca vorbeam de un spectacol de teatru, o expozitie sau un concert, locul de taxare se stabilea acolo unde evenimentul avea loc efectiv. In epoca digitala insa, in care accesul la un spectacol sau la o conferinta nu mai presupune neaparat prezenta fizica, ci poate fi mediatizat integral prin internet, aceasta regula a devenit insuficienta si neclara.

Evenimentele cu prezenta fizica

Pentru manifestarile clasice – reprezentatii teatrale, concerte, festivaluri, expozitii sau cursuri desfasurate intr-o sala –, principiul nu s-a modificat: TVA se aplica acolo unde activitatea are loc efectiv. Daca o persoana fizica din Italia cumpara un bilet la o piesa de teatru in Bucuresti, TVA se datoreaza in Romania. Daca o companie germana rezerva locuri pentru angajatii sai la un festival din Cluj, tot Romania ramane statul unde se colecteaza TVA.
 
Aceasta regula asigura simplitate si coerenta: impozitarea se leaga de locul unde publicul este prezent in mod fizic, fara a conta nationalitatea spectatorilor sau a cumparatorilor de bilete.

Evenimentele cu prezenta virtuala

Noutatea adusa de Ordonanta nr. 22/2025 consta in recunoasterea expresa a faptului ca serviciile culturale pot fi oferite si integral online. Pentru aceste situatii, legiuitorul a introdus un regim distinct.
• Atunci cand beneficiarul este o persoana fizica (neimpozabila): locul taxarii nu mai este tara de unde se transmite evenimentul, ci statul unde este stabilit participantul. Un concert transmis de la Bucuresti catre spectatori din Franta va fi taxat cu TVA francez, nu romanesc. Furnizorul din Romania va trebui sa utilizeze mecanismul european OSS (One Stop Shop), prin care declara si plateste TVA catre fiecare stat membru unde se afla spectatorii sai.
• Atunci cand beneficiarul este o persoana juridica (impozabila): se aplica regula generala a serviciilor B2B: TVA se datoreaza in statul unde este stabilit beneficiarul, prin mecanismul taxarii inverse. De exemplu, daca o companie din Polonia cumpara acces pentru angajati la un curs online organizat de o firma romaneasca, nu se colecteaza TVA romanesc; compania poloneza va autocolecta TVA in Polonia.
 
La articolul 278 alineatul (5), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" f) locul in care activitatile se desfasoara efectiv, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv in cazul serviciilor prestate de organizatorii acestor activitati, altele decat cele transmise pe internet sau puse la dispozitie printr-o alta modalitate virtuala, prestate catre persoane neimpozabile;".
5. La articolul 278 alineatul (5), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:
" i) locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, pentru serviciile principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, care se refera la activitati care sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispozitie printr-o alta modalitate virtuala, prestate catre o persoana neimpozabila."
 

2. Noul plafon tva 395.000 lei

Modificarile operate asupra art. 310 Cod fiscal prin O.G. nr. 22/2025:
Legiuitorul a reglementat noul plafon de 395.000 lei de la care o societate devine platitoare de tva, a clarificat modul de calcul al cifrei de afaceri de referinta, prin excluderea operatiunilor ocazionale, in anumite conditii (vanzarea de active fixe, transfer de active necorporale). 
 
In ceea ce priveste depasirea plafonului, regula introdusa este una de strictete si de neutralitate fiscala: regimul normal de taxare se aplica imediat, chiar din ziua tranzactiei care determina depasirea plafonului. Astfel, TVA-ul devine exigibil fara intarziere.
 
11. La articolul 310, alineatele (1), (2) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 310. - 
(1) Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, nu depaseste plafonul de 395.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
(2) Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea alin. (1) este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f), cu locul in Romania. Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1) livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, si cesiunea/transferul de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
. . . . . . . . . .
(6) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), depaseste plafonul de scutire prevazut la alin. (1) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, cel tarziu la data depasirii plafonului. Regimul normal de taxare se aplica din data depasirii plafonului prevazut la alin. (1), incepand cu tranzactia care conduce la depasirea plafonului. Persoana impozabila poate aplica regimul normal de taxare si pentru operatiunile anterioare tranzactiei care a condus la depasirea plafonului de scutire, realizate in data in care plafonul de scutire este depasit."
 

3. Inregistrare din oficiu in scopuri de TVA

Prin introducerea alineatelor (61)–(63) la art. 310 Cod fiscal, legiuitorul a clarificat tratamentul aplicabil situatiilor in care contribuabilul nu respecta obligatia de inregistrare in scopuri de TVA la depasirea plafonului prevazut pentru regimul special de scutire. 
 
Daca organul fiscal constata ca inregistrarea nu a fost efectuata la timp, acesta are competenta de a inregistra din oficiu contribuabilul, cu efect retroactiv, data relevanta fiind chiar momentul depasirii plafonului. Totodata, pentru a asigura neutralitatea TVA, se realizeaza o recalculare a obligatiilor: fie rezulta o suma de plata, atunci cand taxa care ar fi trebuit colectata este mai mare decat dreptul de deducere, fie se determina o suma negativa, atunci cand dreptul de deducere depaseste taxa ce ar fi trebuit colectata.
 
12. La articolul 310, dupa alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alineatele (61)-(63), cu urmatorul cuprins:
"(61) Daca organele fiscale competente constata ca persoana impozabila nu a respectat prevederile alin. (6), respectiv nu a solicitat sau a solicitat inregistrarea cu intarziere, procedeaza dupa cum urmeaza:
a) inregistreaza in scopuri de TVA, din oficiu, persoana impozabila, de la data depasirii plafonului prevazut la alin. (1), sau, in cazul in care aceasta este deja inregistrata, modifica data inregistrarii in scopuri de TVA, astfel incat data inregistrarii sa fie data depasirii plafonului;
b) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, in perioada in care ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, sau dupa caz;
c) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze, in perioada in care ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.
4. Noi reguli privind regimul special de scutire in UE : 100.000 eur cifra de afaceri UE
 
Art. 3101. - Reguli pentru persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in Romania care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre
(1) O persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a) poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre daca indeplineste urmatoarele conditii:
a) cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene a respectivei persoane impozabile nu depaseste 100.000 euro in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate in statul membru in care persoana impozabila intentioneaza sa aplice scutirea nu depaseste plafonul de scutire aplicabil persoanelor impozabile care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici, stabilite in acel stat membru.
(2) Cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene inseamna valoarea totala anuala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii, exclusiv TVA, efectuate de o persoana impozabila pe teritoriul Uniunii Europene in decursul unui an calendaristic.
 
Persoana impozabila care intentioneaza sa aplice regimul special de scutire in unul sau mai multe state membre are obligatia sa depuna la organele fiscale competente o notificare prealabila.
 

4. Noi reguli privind regimul special de scutire in RO: 100.000 eur cifra de afaceri UE

Art. 3102. - Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici aplicat in Romania de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in alte state membre
(1) O persoana impozabila care are sediul activitatii economice intr-un alt stat membru poate aplica regimul special de scutire pentru mici intreprinderi in Romania pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in Romania, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene nu depaseste 100.000 euro, in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate in Romania nu depaseste plafonul de scutire de TVA prevazut la art. 310 alin. (1), in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent.
(2) Persoana impozabila prevazuta la alin. (1) aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici in Romania daca a notificat statul membru de stabilire ca intentioneaza sa aplice scutirea in Romania.
 

5. Sinteza asupra modificarilor art. 317 Cod fiscal

Prin modificarile aduse art. 317, legiuitorul a reconfigurat situatiile in care persoanele din Romania, care nu sunt deja inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316, au obligatia sa se inregistreze in scopuri speciale de TVA.
 
In noua redactare, obligatia de inregistrare este detaliata prin raportare la patru tipuri de operatiuni: achizitii intracomunitare peste plafon, prestari de servicii catre beneficiari din alte state membre, primirea de servicii din alte state membre pentru care beneficiarul roman datoreaza TVA si livrarile intracomunitare realizate de agricultorii aflati in regimul special. In toate aceste cazuri, regula este aceeasi: inregistrarea trebuie facuta inainte de efectuarea operatiunii care atrage obligatia de plata a TVA.
 

6. Depasire plafon 300.000 lei - 395.000 lei 

Din septembrie 2025 s-a produs o schimbare de regim in ceea ce priveste plafonul de scutire pentru intreprinderile mici: vechiul plafon de 300.000 lei a fost inlocuit cu plafonul de 395.000 lei. Legiuitorul a introdus o regula de tranzitie menita sa asigure coerenta aplicarii celor doua praguri. Ideea de baza este urmatoarea: contribuabilii care au depasit in august plafonul de 300.000 lei nu mai sunt obligati sa se inregistreze imediat in scopuri de TVA, ci numai daca depasesc si noul plafon de 395.000 lei. In cazul in care ambele praguri sunt depasite simultan, inregistrarea se solicita rapid, pana la 10 septembrie 2025, iar regimul normal de taxare se aplica incepand cu aceasta data.
 
Pentru persoanele care s-au inregistrat deja pana la 1 septembrie 2025, ca urmare a depasirii vechiului plafon, exista posibilitatea de a reveni la regimul special de scutire, cu conditia sa nu fi depasit plafonul din anul anterior si nici noul plafon de 395.000 lei la momentul solicitarii. Aceeasi solutie este prevazuta si pentru contribuabilii nou-infiintati in 2025, care s-au inregistrat sub vechea regula, dar care se afla sub noua limita.
 
Mecanismul de iesire din evidenta TVA este supus unei proceduri stricte: cererea se depune intre 1 si 10 ale lunii urmatoare perioadei fiscale, decizia de anulare produce efecte de la data comunicarii, iar contribuabilul trebuie sa depuna ultimul decont de TVA cu toate ajustarile necesare. Pana la acel moment, toate obligatiile de persoana inregistrata raman valabile.
 
In fine, pentru cei care au depasit plafonul de 300.000 lei inainte de 1 august 2025 si nu s-au inregistrat, se aplica regulile existente la data depasirii. Prin aceasta formula, legea stabileste o tranzitie clara intre vechiul si noul plafon, evitand atat pierderea veniturilor bugetare, cat si incarcarea inutila a contribuabililor care, desi au depasit 300.000 lei, raman sub pragul actual de 395.000 lei.
 
Astfel, regula generala care rezulta din aceste dispozitii este ca obligatia de inregistrare in scopuri de TVA se raporteaza intotdeauna la plafonul in vigoare la data depasirii, iar contribuabilii care au depasit doar vechiul plafon, dar nu si pe cel nou, pot ramane in regimul special de scutire.

Studii de caz si articole despre og 22 2025

Facturarea simplificata, disponibila si pentru firmele scutite de TVA

de Profeanu Laura 08 Sep 2025
Incepand cu 1 septembrie 2025, contribuabilii care aplica regimul special de scutire de TVA pot utiliza facturarea simplificata, conform modificarilor aduse de OG nr. 22/2025 la Codul fiscal. Prin noua ordonanta, sfera s-a extins, iar firmele care beneficiaza de scutirea de TVA (art. 310 si art. 310 2 din Codul fiscal) au obtinut acces direct la acest instrument. Pana acum, ...

Data de la care este valabila inregistrarea in scopuri de TVA se muta in Codul fiscal. Ce prevede OG 22/2025

de Profeanu Laura 08 Sep 2025
Incepand cu 1 septembrie 2025, regulile privind momentul de la care se considera valabila inregistrarea in scopuri de TVA nu vor mai fi regasite in normele metodologice, ci direct in Codul fiscal. Modificarea a fost introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2025, care aduce o serie de clarificari esentiale in materia regimului de scutire de TVA si a procedurii de inregistrare. Contextul ...
Vezi toate studiile de caz despre og 22 2025 keyboard_double_arrow_right
x