Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Scutirea pentru profitul reinvestit - o modificare importanta cuprinsa intr-un proiect de ordonanta pentru modificarea Codului fiscal

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Proiectul propune modificari importante in materie fiscala. Una dintre acestea vizeaza scutirea de impozit pentru profitul reinvestit in cazul contribuabililor care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit. In cazul acestor contribuabili se elimina conditia ca scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate sa se incadreze in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva.

In prezent, Codul fiscal stabileste ca scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva. Astfel, pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, scutirea de impozit se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru trimestrul in care activele au fost puse in functiune, iar pentru contribuabilii care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit scutirea de impozit se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru anul in care activele au fost puse in functiune.

In acest context, mediul de afaceri a solicitat modificarea mecanismului de determinare a scutirii de impozit pentru profitul reinvestit, pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, in sensul limitarii scutirii la impozitul pe profit datorat determinat cumulat de la inceputul anului pana in trimestrul in care activele au fost puse in functiune. Astfel, proiectul propune ca scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate sa se acorde in limita impozitului pe profit calculat cumulat de la inceputul anului pana in trimestrul punerii in functiune a activelor pentru care se poate aplica aceasta facilitate pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, respectiv in limita impozitului pe profit calculat cumulat de la inceputul anului punerii in functiune a activelor pana la sfarsitul anului, respectiv pentru contribuabilii care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit.
 
Aceasta modificare ar permite contribuabililor, in anumite cazuri, sa beneficieze de aceasta facilitate la o valoare mai mare decat o pot face in prezent.
 
Pentru exemplificare consideram urmatoarele informatii:
 
Societatea ABC aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit.  Aceasta achizitioneaza si pune in functiune urmatoarele echipamente tehnologice:
 
  • In luna martie 2019: un echipament in valoare de 80.000 lei
  • In luna mai 2019:  un echipament in valoare de 260.000 lei
 
In trimestrul I  s-au inregistrat urmatoarele:
  • Profit contabil: 200.000 lei
  • Profit impozabil: 210.000 lei
  • Investitie: 80.000 lei
  • Profit scutit: 80.000 lei
  • Impozit pe profit calculat: 210.000 lei x 16% = 33.600 lei
  • Impozit scutit: 12.800 lei (80.000 lei x 16%)
  • Profit datorat: 33.600 lei – 12.800 lei = 20.800 lei

In trimestrul II  s-au inregistrat urmatoarele:
 
  • Profit contabil cumulat: 340.000 lei
  • Pentru analiza incadrarii investitiei efectuate in trimestrul II la profitul contabil (sold 121) se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit (ct. 691) si se scade profitul care a beneficiat de scutire in trimestrele anterioare (trimestrul I)
  • 340.000 lei 20.800 lei – 80.000 lei = 280.800 lei
  • Profit impozabil cumulat: 400.000 lei
  • Investitie: 260.000 lei
  • Impozit aferent profitului reinvestit: 260.000 lei x 16% = 41.600 lei
  • Profit impozabil aferent trimestrului II = 400.000 lei – 210.000 lei = 190.000 lei
  • Impozit pe profit aferent profitului impozabil Trimestrul II = 190.000 lei x 16% = 30.400 lei.
Astfel, desi investitia se incadreaza in profitul contabil cumulat si in profitul impozabil cumulat, totusi societatea poate beneficia de scutire doar in limita impozitului datorat pentru trimestrul II , respectiv in limita sumei de 30.400 lei.
  • Profitul scutit aferent Trimestrului II = 190.000 lei
  • Impozit scutit Trimestrul II = 190.000 lei x 16% = 30.400 lei
 
In situatia in care propunerile cuprinse in proiectul de ordonanta de modificare a Codului fiscal se vor publica in Monitorul Oficial, considerand aceleasi informatii pentru anul 2020 contribuabilul ar beneficia de scutire pentru profitul reinvestit astfel:
 
Societatea ABC aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit.  

Aceasta achizitioneaza si pune in functiune urmatoarele echipamente tehnologice:
 
  • In luna martie 2020: un echipament in valoare de 80.000 lei
  • In luna mai 2020:  un echipament in valoare de 260.000 lei
 
In trimestrul I  s-au inregistrat urmatoarele:
 
  • Profit contabil: 200.000 lei
  • Profit impozabil: 210.000 lei
  • Investitie: 80.000 lei
  • Profit scutit: 80.000 lei
  • Impozit pe profit calculat: 210.000 lei x 16% = 33.600 lei
  • Impozit scutit: 12.800 lei
  • Profit datorat: 33.600 lei – 12.800 lei = 20.800 lei

In trimestrul II  s-au inregistrat urmatoarele:
 
  • Profit contabil cumulat: 340.000 lei

Pentru analiza incadrarii investitiei efectuate in trimestrul II la profitul contabil (sold 121) se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit (ct. 691) si se scade profitul care a beneficiat de scutire in trimestrele anterioare (trimestrul I)

340.000 lei 20.800 lei – 80.000 lei = 280.800 lei
  • Profit impozabil cumulat: 400.000 lei
  • Impozit pe profit cumulat: 64.000 lei
  • Investitie: 260.000 lei
  • Impozit aferent profitului reinvestit:  260.000 lei x 16% = 41.600 lei

Profitul contabil cumulat din care s-a scazut suma profitului investit in trimestrul anterior pentru care s-a aplicat facilitatea acopera investitia. De asemenea, scutirea se incadreaza  in impozitul pe profit calculat cumulat de la inceputul anului. Ca atare, in trimestrul II societatea va beneficia de un profit scutit in suma de 41.600 lei.
 
Astfel, spre deosebire de prevederile actuale, prevederile propuse prin proiect i-ar acorda societatii ABC posibilitatea sa beneficieze de o scutire mai mare cu 11.200 lei (41.600 lei – 30.400 lei).
 
In ceea ce priveste repartizarea la rezerve a profitului investit, potrivit prevederilor actuale exista obligatia ca aceasta repartitie sa se efectueze la sfarsitul exercitiului financiar. In contextul in care repartitia la rezerve a profitului investit se poate efectua atat la sfarsitul anului, cat si in cursul anului urmator, se impun clarificari in acest sens, avand in vedere si faptul ca, scopul repartitiei la rezerve este a profitului investit este evitarea distribuirii acestuia pentru alte destinatii (de exemplu, distribuirea ca dividende).

Astfel, proiectul propune modificarea art. 22 alin. (5) din Codul fiscal astfel incat suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit, mai putin partea aferenta rezervei legale, sa se repartizeze cu prioritate pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar, la sfarsitul exercitiului financiar sau in cursul anului urmator.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...