Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 6 Iunie 2025

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

06 Iun 2025

Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, precum si revizuirea cadrului legal care a permis extinderea fenomenului.

Ce arata cifrele: 47.513 firme la 2.440 adrese

Datele analizate de Curtea de Conturi, furnizate de ANAF, Centrul National pentru Informatii Financiare si ONRC, sunt alarmante:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- La 2.440 de adrese din Romania sunt inregistrate 47.513 firme care cumuleaza datorii de aproape 30 de miliarde lei (mai exact, 29.666.938 mii lei).

- Exista 361 de adrese la care functioneaza peste 10 firme fiecare, iar 72 dintre acestea gazduiesc peste 100 de entitati.

- In unele cazuri, mii de firme au sediul intr-un singur apartament sau intr-o locatie de dimensiuni reduse, fara a desfasura activitate reala acolo.

Exemple

Pentru a evidentia amploarea fenomenului, raportul ofera cateva exemple punctuale:

- Pe bulevardul Bucurestii Noi (Sector 1, Bucuresti): peste 6.000 de PFA-uri si aproape 2.400 de SRL-uri au sediul declarat intr-un singur spatiu.

- Pe strada Argentina (Sector 1): functioneaza 1.895 firme, cu datorii totale de peste 460.000 lei.

- Pe strada Arhitect Grigore Ionescu (Sector 2): intr-un apartament figureaza 2.736 societati comerciale, cu datorii de peste 124 milioane lei.

De ce este problematic acest aspect?

In opinia Curtii de Conturi, functionarea „la gramada” a firmelor intr-un sediu social comun, este un semnal clar de risc fiscal. Situatiile in care zeci sau sute de entitati se inregistreaza la aceeasi adresa, pot ascunde mecanisme de evitare a raspunderii fiscale, in special prin transferul firmelor cu datorii mari catre noi asociati si administratori, adesea fara intentia de a mai achita obligatiile catre stat, practica menita sa afecteze eficienta masurilor de executare silita si sa permita perpetuarea circuitelor de TVA deductibila fictiv, dat fiind ca multe dintre aceste firme detin cod valid de TVA:

”Cele mai multe dintre aceste societati comerciale ar trebui sa suscite interesul organelor fiscale, fiind evidente riscurile fiscale determinate de functionarea ”la gramada” de ordinul zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme la o adresa unica precum si de faptul ca detin cod valabil de TVA, toate aceste societati comerciale fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel national, cu o influenta semnificativa in economia TVA”.

Ce solutii propune Curtea de Conturi?

1. Introducerea unui indicator de risc fiscal legat de densitatea entitatilor la aceeasi adresa, care sa fie utilizat de structurile ANAF in analiza riscului si in selectarea contribuabililor pentru control.

2. Revizuirea legislatiei care permite inregistrarea nelimitata a sediilor sociale la o singura adresa, inclusiv pe baza contractelor de asistenta juridica devenite in practica permanente.

3. Modernizarea aplicatiilor informatice ale ANAF, care in prezent nu permit o evidenta analitica si centralizata eficienta a datoriilor bugetare provenite din sentinte penale.

4. Intensificarea activitatii de estimare a decalajului fiscal (GAP TVA) si ajustarea politicilor fiscale, in colaborare cu Comisia Europeana si alte institutii internationale.

Cum am ajuns aici?

Fenomenul sediilor comune a fost favorizat de modificarile aduse prin Legea nr. 102/2020, care a eliminat restrictia ce limita numarul de sedii sociale in functie de numarul de camere. In ciuda opozitiei exprimate la acea vreme de Guvern, prevederea a fost adoptata si aplicata, ceea ce a permis inregistrarea nelimitata de firme la o singura adresa.

Concluzii

Curtea de Conturi trage un semnal de alarma: firmele „fantoma” cu sedii comune risca sa compromita colectarea corecta a veniturilor bugetare si creeaza dificultati reale in combaterea evaziunii fiscale. In lipsa unei interventii legislative si administrative ferme, acest model risca sa devina norma, nu exceptie. Pentru mediul de afaceri onest, acest context aduce inechitate fiscala si presiune suplimentara. Din perspectiva autoritatilor, analiza riscului fiscal ar trebui sa includa si acest indicator „neoficial” dar relevant: cate firme functioneaza, de fapt, la aceeasi adresa?

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risc fiscal

18Mai2025

Perioada de arhivare documente contabile

de Vera Constantin valabil la 18 Mai 2025
Intrebare: As avea nevoie de cateva lamuriri: 1. Care e perioada de arhivare pentru fiecare document contabil de la avize, chitante, facturi achizitie, facturi vanzari, state plata-pontaje, etc. pentru perioada 2012, 2020 dar pentru 2024? Ce facem cu documentele daca acest termen a expirat? 2. Cand o societate e declarata a fi cu risc fiscal de catre anaf si e vizata controalelor? 3. E ...
17Apr2025

Obligatia generarii codului UIT

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: Societatea produce si comercializeaza ceaiuri si condimente, cu auto proprii in tara. Este obligata societatea sa raporteze in e-Transport date?
14Apr2025

Conditii obligativitate obtinere cod UIT

de Costin A. Istrate valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: Societate comerciala cu sediul in Romania, achizitioneaza haine din Polonia, Turcia in scopul revanzarii acestora in Romania, transportul este facut cu masina societatii care are masa maxim autorizata sub 2.5 tone, intrebarea este daca am obligatia obtinerii codului UIT in aceste conditii. Va rog sa specificati care sunt conditiile in care avem obligatia sa obtinem cod UIT. Va multumesc.
09Apr2025

Transport bunuri cu risc fiscal ridicat si alte bunuri fara risc fiscal, generare cod UIT

de Elena Garofil valabil la 09 Apr 2025
Intrebare: Srcietatea livreaza pe teritoriu national produse cu/si fara cu riscal fiscal.In conditia emitem o factura care are valoare mai mare de 10.000 ron(fara tva) si contine produse cu risc fiscal in valoare de 7.000 lei dar si alte produse fara risc fiscal, este obligatorie obtinerea codulu UIT?

Ochelari de vedere pentru angajati: se aplica plafonul de 500 lei si in privat?

de Profeanu Laura 03 Apr 2025
Dupa introducerea, prin OUG nr. 53/2024 si HG nr. 64/2025, a unui plafon de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor in sectorul public, tot mai multi angajatori din mediul privat se intreaba daca acest prag are vreo relevanta si pentru ei – fie in sens fiscal, fie in conturarea politicilor interne de resurse umane. Raspunsul scurt? Nu, nu se aplica automat si in sectorul privat. ...
03Apr2025

Cod UIT retur de bunuri cu risc fiscal ridicat livrate pe teritoriul national

de Profeanu Laura valabil la 03 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra livreaza pe teritoriul national BRFR. Mentionam ca avem cazuri cand clientul refuza marfa fie pe loc la momentul livrarii, caz in care transportatorul se intoarce cu marfa la depozit, fie dupa un anumit timp. In ambele cazuri noi emitem factura de retur. Va rugam sa ne spuneti daca e obligatoriu sa emitem cod UIT pentru retururi de marfuri si cine genereaza aceste coduri, ...
Vezi toate studiile de caz despre risc fiscal keyboard_double_arrow_right
x