Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Octombrie 2025

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

06 Iun 2025

Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, precum si revizuirea cadrului legal care a permis extinderea fenomenului.

Ce arata cifrele: 47.513 firme la 2.440 adrese

Datele analizate de Curtea de Conturi, furnizate de ANAF, Centrul National pentru Informatii Financiare si ONRC, sunt alarmante:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- La 2.440 de adrese din Romania sunt inregistrate 47.513 firme care cumuleaza datorii de aproape 30 de miliarde lei (mai exact, 29.666.938 mii lei).

- Exista 361 de adrese la care functioneaza peste 10 firme fiecare, iar 72 dintre acestea gazduiesc peste 100 de entitati.

- In unele cazuri, mii de firme au sediul intr-un singur apartament sau intr-o locatie de dimensiuni reduse, fara a desfasura activitate reala acolo.

Exemple

Pentru a evidentia amploarea fenomenului, raportul ofera cateva exemple punctuale:

- Pe bulevardul Bucurestii Noi (Sector 1, Bucuresti): peste 6.000 de PFA-uri si aproape 2.400 de SRL-uri au sediul declarat intr-un singur spatiu.

- Pe strada Argentina (Sector 1): functioneaza 1.895 firme, cu datorii totale de peste 460.000 lei.

- Pe strada Arhitect Grigore Ionescu (Sector 2): intr-un apartament figureaza 2.736 societati comerciale, cu datorii de peste 124 milioane lei.

De ce este problematic acest aspect?

In opinia Curtii de Conturi, functionarea „la gramada” a firmelor intr-un sediu social comun, este un semnal clar de risc fiscal. Situatiile in care zeci sau sute de entitati se inregistreaza la aceeasi adresa, pot ascunde mecanisme de evitare a raspunderii fiscale, in special prin transferul firmelor cu datorii mari catre noi asociati si administratori, adesea fara intentia de a mai achita obligatiile catre stat, practica menita sa afecteze eficienta masurilor de executare silita si sa permita perpetuarea circuitelor de TVA deductibila fictiv, dat fiind ca multe dintre aceste firme detin cod valid de TVA:

”Cele mai multe dintre aceste societati comerciale ar trebui sa suscite interesul organelor fiscale, fiind evidente riscurile fiscale determinate de functionarea ”la gramada” de ordinul zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme la o adresa unica precum si de faptul ca detin cod valabil de TVA, toate aceste societati comerciale fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel national, cu o influenta semnificativa in economia TVA”.

Ce solutii propune Curtea de Conturi?

1. Introducerea unui indicator de risc fiscal legat de densitatea entitatilor la aceeasi adresa, care sa fie utilizat de structurile ANAF in analiza riscului si in selectarea contribuabililor pentru control.

2. Revizuirea legislatiei care permite inregistrarea nelimitata a sediilor sociale la o singura adresa, inclusiv pe baza contractelor de asistenta juridica devenite in practica permanente.

3. Modernizarea aplicatiilor informatice ale ANAF, care in prezent nu permit o evidenta analitica si centralizata eficienta a datoriilor bugetare provenite din sentinte penale.

4. Intensificarea activitatii de estimare a decalajului fiscal (GAP TVA) si ajustarea politicilor fiscale, in colaborare cu Comisia Europeana si alte institutii internationale.

Cum am ajuns aici?

Fenomenul sediilor comune a fost favorizat de modificarile aduse prin Legea nr. 102/2020, care a eliminat restrictia ce limita numarul de sedii sociale in functie de numarul de camere. In ciuda opozitiei exprimate la acea vreme de Guvern, prevederea a fost adoptata si aplicata, ceea ce a permis inregistrarea nelimitata de firme la o singura adresa.

Concluzii

Curtea de Conturi trage un semnal de alarma: firmele „fantoma” cu sedii comune risca sa compromita colectarea corecta a veniturilor bugetare si creeaza dificultati reale in combaterea evaziunii fiscale. In lipsa unei interventii legislative si administrative ferme, acest model risca sa devina norma, nu exceptie. Pentru mediul de afaceri onest, acest context aduce inechitate fiscala si presiune suplimentara. Din perspectiva autoritatilor, analiza riscului fiscal ar trebui sa includa si acest indicator „neoficial” dar relevant: cate firme functioneaza, de fapt, la aceeasi adresa?

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risc fiscal

16Oct2025

Contract de comision intre doua persoane juridice. Riscuri fiscale

de Ionut Jinga valabil la 16 Oct 2025
Intrebare: Societatea Alfa are obiect de activitate vanzarea de haine pe o platforma online si vanzare haine intr un magazin fizic. Unul din asociati persoana juridica Beta cu procent 10% din capitalul social (are asociat unic persoana fizica, fara angajati) a incheiat cu Alfa contract de comision 3% din vanzarea pe aceasta platforma, el se ocupa de acest segment alt afacerii, si Alfa este singurul ...
09Oct2025

ANAF introduce noi indicatori de risc fiscal in 2025. Cum se schimba analiza contribuabililor

de Profeanu Laura 09 Oct 2025
Unul dintre obiectivele principale ale ANAF in acest an a fost consolidarea capacitatii de analiza a riscurilor fiscale si reducerea decalajului fiscal. Potrivit Raportului de activitate pe primul semestru din 2025, institutia a actualizat Registrul riscurilor fiscale, un instrument prin care sunt identificate situatiile de neconformare si contribuabilii care prezinta vulnerabilitati ...
06Oct2025

Sponsorizare fundatie

de Vera Constantin valabil la 06 Oct 2025
Intrebare: O persoana fizica este actionar minoritar intr o societate pe actiuni. Aceeasi persoana fizica este si presedinte director intr-o Fundatie. Societatea doreste sa faca un contract de sponsorizare cu Fundatia si cu banii primiti din sponsorizare Fundatia doreste sa inchirieze si sa plateasca chiria pentru sediul social. Sediul social il inchirieaza de la o alta societate in care aceeasi persoana ...
25Sep2025

Obligatia de declarare in RO e-Transport pentru transporturile interne de bauturi

de Profeanu Laura valabil la 25 Sep 2025
Intrebare: Societate cu impozit pe profit, comert cu ridicata, bauturi printre care livreaza si hartie igienica si prosop de hartie, valori intre 4000-15000 lei, sunt obligati sa faca cod UIT? Toate livrarile sunt pe teritoritoriul Romaniei. Multumesc.
11Sep2025

Regimul fiscal al tranzactiilor intragrup

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Sep 2025
Intrebare: In data de 9 septembrie 2025 compania A vinde floarea soarelui catre compania B din grup iar mai departe compania B vinde catre clientul final C (non ICO) cu 460 usd / to floarea soarelui. Tot in data de 9 septembrie compania B vinde floarea soarelui catre compania A din grup care mai departe compania A vinde catre clientul final D (non ICO) cu 540 usd / to floarea soarelui. Aceste ...
11Sep2025

Declarare transport bunuri cu risc fiscal ridicat primite de la prelucrare

de Elena Garofil valabil la 11 Sep 2025
Intrebare: Am avut un transport de 3.000 kg de "otel beton bare - 72142000" catre un partener in vederea prelucrarii pentru care noi am generat cod UIT. Se pregateste returul materialelor si nelamurirea noastra este urmatoarea: cine e obligat sa emita codul UIT in cazul returului? Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre risc fiscal keyboard_double_arrow_right
x