Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 Iunie 2025

Reforma fiscala 2025: Ce ne recomanda FMI pentru un sistem echitabil si sustenabil

10 Iun 2025

Romania se confrunta cu presiuni fiscale tot mai mari, iar o reforma fiscala profunda devine inevitabila. Recent, autoritatile romane au solicitat sprijin tehnic din partea Fondului Monetar International (FMI) pentru a contura reforma fiscala a anului 2025. Rezultatul? Un raport publicat in mai 2025 care ofera o analiza critica a sistemului actual si un set de recomandari concrete pentru modernizarea acestuia.

Obiectivul principal: cresterea veniturilor bugetare cu cel putin 1,2% din PIB in 2025.

Desi autoritatile fiscale din Romania aveau in vedere implementarea unei reforme consistente in prima parte a anului 2025, planurile legislative privind modificarea Codului fiscal nu s-au concretizat pana la termenul tehnic vizat, inceputul trimestrului II. In loc sa continue cu pasii de reforma structurala recomandati de organismele internationale, decidentii au ales sa acorde prioritate altor considerente, in special in contextul electoral agitat din aceasta primavara.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Pe fondul aplicarii unor masuri deja introduse de la 1 ianuarie 2025 prin Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 - precum ajustarea regimului microintreprinderilor sau majorarea impozitului pe dividende - autoritatile au apreciat ca aceste modificari ar putea fi suficiente, cel putin temporar, pentru a tinti o reducere a deficitului bugetar catre pragul de 7% din PIB. Cu toate acestea, lipsa unor masuri suplimentare pe fondul politic risca sa intarzie reformele de substanta si sa fragilizeze traiectoria consolidarii fiscale pe termen mediu si lung.

De la impozitarea muncii spre impozitarea consumului

Una dintre ideile centrale din raportul FMI este mutarea treptata a poverii fiscale de pe munca (inclusiv contributiile sociale) catre consum si capital. De ce? Pentru ca Romania are unul dintre cele mai ridicate costuri fiscale ale muncii pentru veniturile mici, ceea ce descurajeaza angajarea legala si reduce progresivitatea sistemului fiscal.

Recomandarile-cheie ale FMI pentru reforma fiscala

1. Impozitarea muncii

- Trecerea de la cota unica de 10% la un sistem cu doua cote progresive: 15% si 25%, ultima aplicabila pentru top 10% venituri;

- Reducerea sau eliminarea CASS pentru diminuarea poverii fiscale;

- Posibilitatea unui program de beneficii pentru salariatii cu venituri mici;

- Impozitarea pensiilor sau eliminarea deductibilitatii contributiilor sociale pentru un tratament echitabil intre contributii si beneficii.

2. Impozitarea veniturilor din capital si a proprietatilor

- Impozit de 10% pe dividende – deja implementat de Romania prin OUG 156/2024;

- Reducerea plafonului de la microintreprinderi - de asemenea, Romania a decis deja scaderea plafonului la 250.000 EUR din 2025 si 100.000 EUR din 2026; FMI propune o aliniere directa la plafonul de TVA de 88.500 EUR.

- Comasarea impozitului pe teren si cladiri, cu o baza de calcul bazata pe valoarea de piata;

- Eliminarea creditului fiscal pentru sponsorizari si inlocuirea scutirii pentru profitul reinvestit cu un credit fiscal de pana la 50% pentru investitii eligibile, limitat la 10% din impozitul pe profit;

- Transformarea facilitatilor R&D in credite fiscale rambursabile, in special pentru firme mici si noi.

3. Taxele pe consum

- Majorarea cotelor reduse de TVA (5% si 9%) la nivelul cotei standard, cu exceptia posibila a alimentelor de baza (unde cresterea poate fi graduala);

- Cresterea cotei standard de TVA de la 19% la 20% in 2025, apoi la 21%, apropiindu-se de media UE (22%);

- Majorarea accizelor pe tutun, alcool si combustibili fosili, ajustate cu inflatia: (Acciza pentru vinurile linistite si spumante sa fie unificata la 60 RON/hl, cresteri graduale ale preturilor la carburanti: +227% la carbune, +77% la benzina, +192% la motorina etc.).

- O eventuala taxare suplimentara a carbonului sa fie insotita de programe de compensare pentru gospodariile vulnerabile.

Concluzie

Raportul FMI este un semnal de alarma. Romania nu mai are luxul amanarilor fiscale. Intr-un an electoral, cu presiuni sociale si bugetare ridicate, asumarea unei reforme fiscale reale poate parea riscanta. Dar tocmai in astfel de momente curajul decizional poate repozitiona Romania pe un traseu de sustenabilitate economica si echitate sociala.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre reforma fiscala

ViDA - Reforma TVA in era digitala. Eliminarea declaratiilor recapitulative

de Profeanu Laura 19 Mar 2025
Uniunea Europeana a finalizat procesul de adoptare a Directivei „TVA in Era Digitala” (VAT in the Digital Age – ViDA), un set de masuri ambitioase care urmaresc modernizarea sistemului de TVA si reducerea decalajului fiscal la nivel comunitar. Reforma a fost adoptata dupa indelungi negocieri si urmeaza sa fie implementata treptat, primele prevederi intrand in vigoare la 20 de ...

Reforma Fiscala 2025-2031: Masuri pentru modernizarea sistemului de impozitare in Romania

de Profeanu Laura 03 Nov 2024
Recent, Ministerul Finantelor a publicat un document strategic privind Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025-2031, oferind o imagine clara asupra reformelor fiscale planificate. Reformele sunt dezvoltate cu sprijinul Bancii Mondiale si au drept scop principal consolidarea sustenabilitatii financiare a Romaniei si respectarea obligatiilor bugetare conform Pactului de Stabilitate si ...

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

de Profeanu Laura 29 Oct 2024
In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea ...
Vezi toate studiile de caz despre reforma fiscala keyboard_double_arrow_right
x