Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Sistemul SAF-T, noua tehnica de culegere a informatiilor utilizata de ANAF

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil
27 Iul 2021


Sistemul informatic SAF-T - obligatoriu pentru marii contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022, conform declaratiilor reprezentantilor ANAF - este menit sa reduca inspectiile fiscale fizice la companii si sa permita analizarea de la distanta a informatiilor dorite de la contribuabili. 

Ce este mai exact SAF-T?
 
SAF-T reprezinta un standard international pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc. Practic, autoritatile fiscale vor avea acces electronic direct la documentele fiscale si vor putea verifica in timp real daca exista probleme sau nu. Recent, ANAF a publicat documentatia tehnica aferenta sistemului SAF-T.

SAF-T reprezinta un set de raportari periodice de informatii, intr-un format predefinit, pe baza informatiilor din evidentele contribuabililor, din aria impozitelor directe si celor indirecte aplicabile la nivelul persoanelor juridice. Pentru ca informatia este standardizata, vor fi cerute aceleasi date, in acelasi format, care vor putea fi citite foarte usor de catre autoritatea fiscala.

SAF-T a fost deja implementat cu rezultate bune in colectare de mai multe state: Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Franta, Austria, Luxemburg si Spania.

Inca din 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a lansat licitatia pentru sistemul informatic SAF-T (Standard Audits Files for Tax), existand astfel premisa ca, din 2022, acest sistem sa devina functional cel putin pentru marii contribuabili. SAF-T este deja utilizat de mai multe state, un exemplu de bune practici fiind Polonia.

In vederea atingerii obiectivelor strategice propuse, ANAF contribuie la realizarea unei serii de proiecte de digitalizare a caror implementare va produce efecte vizibile in toate domeniile de activitate ale Agentiei.

Datele administrate si procesate la nivelul organizatiei prin mecanisme avansate de prelucrare pot fi valorificate corespunzator utilizand abordari specifice in vederea transformarii lor in informatii si cunostinte.

In scopul unei mai profunde intelegeri a riscurilor de neconformare se vor dezvolta si utiliza metode moderne de analiza. Crearea unui profil unic de risc al contribuabilului impune armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatilor de administrare, inspectie fiscala, vamala si de antifrauda fiscala. Un sistem unitar de evaluare va conduce la imbunatatirea analizei de risc si a capacitatii de reactie a ANAF, de la initierea unor campanii de informare tintite, pana la selectarea tematicilor de control in functie de riscul fiscal asociat. Pachetul dedicat colectarii masive de date, prin implementarea sistemelor SAF-T, desk-audit, interconectarea caselor de marcat si factura electronica, precum si interoperabilitatea bazelor de date, vor conduce la furnizarea de date fiscale consistente catre sistemul de analiza de risc, activitate care va conduce la diminuarea evaziunii fiscale si la cresterea veniturilor colectate ca pondere in PIB.

ANAF supune atentiei, in scopul asigurarii pregatirii pentru conformarea cu cerintele de export ale fisierului standard de control fiscal, un set de documente ce detaliaza elementele obligatorii si optionale incorporabile la nivelul noului model declarativ SAFT.
 
Demersul se deruleaza in contextul angajamentului institutional de transparentizare a deciziilor cu impact asupra modului de raportare a contribuabilului la ANAF, iar documentele pe care le puteti descarca pentru o analiza aprofundata, sunt:
 
1. SAF-T_Romania_SchemaDefinitionCodes.xlsx – descrie intr-un format de organizare tabelara care este structura schemei SAF-T ce urmeaza a fi utilizata in Romania pentru raportarile fiscale SAF-T;

2. Romanian_SAF-T_Financial_Schema.xsd – descrie schema SAF-T ce urmeaza a fi utilizata in Romania pentru raportarile SAF-T. Formatul de descriere este XML
Schema Definition (XSD) si este utila companiilor care dezvolta aplicatii pentru generarea automata a rapoartelor SAF-T;

3. Anexa SAF-T - Structura_D.docx - contine anexa Declaratiei si descrie toate regulile de validare in formatul propriu ANAF;

4. SAF-T OECD Schema version 2.0 – formatul standard OECD.
Setul de documente, publicat pe portalul www.anaf.ro/Transparenta decizionala, este unul tehnic, iar formatul de expunere a informatiilor la nivelul documentelor elaborate a urmat linia prevazuta de standardul OECD 2.0., datorita faptului ca acesta se adreseaza, in acesta etapa, dezvoltatorilor de sisteme informatice.

In etapa urmatoare, ANAF va organiza reuniuni online pentru o mai buna diseminare a informatiilor legate de stadiul de dezvoltare a SAF-T.

Exista pareri conform carora punctele slabe ale implementarii SAF-T sunt costurile initiale mari de implementare pentru contribuabili si pentru administratia fiscala si schimbarea legislatiei. Punctele forte vizeaza eficientizarea inspectiilor fiscale, uniformizarea abordarii in cadrul inspectiilor fiscale, minimizarea erorilor umane la nivel de date.

Obstacole pot fi analiza ineficienta sau raportari eronate daca structura SAF-T este neclara, in timp ce oportunitatile sunt cresterea colectarii taxelor, transmiterea facila a datelor, generalizarea rambursarilor TVA cu control ulterior, conformarea mai usoara, proceduri transparente care sa elimine inechitatile, competitia loiala in randul contribuabililor.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr152024

Teritorii terte

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ: Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei. Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...