Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Mai 2024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii electronice.

Noi infractiuni si pedepse majorate

Legea 126/2024 (care va modifica Legea 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale) introduce noi tipuri de infractiuni, dar si pedepse majorate pentru anumite fapte legate de evaziunea fiscal, spre exemplu:
  • Neretinerea impozitelor si contributiilor la sursa devine infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la cinci ani sau cu amenda.
In prezent, fapta se regaseste la art. 6^1 din Legea 241/2005, vizand retinerea si neplataconstituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege.
  • Pedepsele sunt majorate pentru infractiuni ce includ:
- evidentierea in actele contabile in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
- alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
- executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor inclusiv cele electronice
Aceste fapte vor constitui infractiuni de evaziune fiscala urmand a fi pedepsite cu inchisoare de la 3-10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda, daca faptele vor fi savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
  • Noi infractiuni:
- folosirea cu rea credinta a sistemului RO e-Factura in vederea crearii aparitiei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor sau serviciilor;
- utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale;
- constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 7-15 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi, orice actiune comisa in cadrul unor scheme frauduloase avand ca efect diminuarea a cel putin un milion de euro a resurselor bugetului de stat prin:
a) utilizarea sau prezentarea de declaratii sau documente false, documente electronice false incorecte sau incomplete privind TVA;
b) divulgarea in mod intentionat de informatii privind TVA atunci cand aceste informatii trebuie divulgate potrivit legii;
c) prezentarea de declaratii corecte declaratii electronice corecte privind TVA, pentru a masca in mod fraudulos neplata sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursari de TVA.
- constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3-10 ani si interzicerea unor drepturi sau amenda, operatiunea de creditare efectuata in mod direct sau indirect de catre persoana fizica avand drept scop efectuarea unor plati de sume de bani care provin din omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate si/ sau a veniturilor realizate, a unuia sau mai multor contribuabili.

In prezent, conform legislatiei in vigoare (Legea 241/2005, art. 9 alin. 2) si 3):
- Daca prejudiciul este peste 100.000 EUR, pedeapsa initiala este majorata cu 5 ani atat pentru limita minima, cat si pentru cea maxima.
- Daca prejudiciul depaseste 500.000 EUR, majorarea pedepsei este de 7 ani pentru ambele limite.

Propunerile recente aduc o noua structura de majorare a pedepselor:
- Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 500.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazuta de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
- Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 1.000.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.

Modificarile sugereaza o abordare diferita a penalizarii, posibil influentata de tendintele europene de a adapta pedepsele la realitatile economice actuale si la impactul real al evaziunii fiscale asupra economiei. Reducerea pedepsei pentru prejudicii sub 1.000.000 EUR poate fi interpretata ca o masura de compromis intre a asigura o penalizare suficient de severa pentru a descuraja evaziunea fiscala, fara a fi excesiv de punitiva.

Modernizarea dreptului penal
Conform Curtii Constitutionale, noile modificari reprezinta o evolutie de la viziunile traditionaliste ale dreptului penal, axate pe pedeapsa retributiva, la o abordare moderna care prioritizeaza descoperirea si confiscarea bunurilor obtinute ilegal. Schimbarea subliniaza importanta adaptarii legislatiei penale la dinamica economica actuala si la noile tehnologii, cum ar fi facturarea electronica. Introducerea pedepselor aspre, este un semnal clar ca statul roman intensifica eforturile de combatere a evaziunii fiscale, cu un accent particular pe monitorizarea tranzactiilor electronice.

Concluzie
Aceste schimbari legislative sunt un pas important in lupta impotriva evaziunii fiscale in Romania, reflectand o adaptare necesara la contextul economic si tehnologic actual. Prin aceste masuri, autoritatile isi propun atat sa pedepseasca, cat si sa previna actele de evaziune fiscala, consolidand astfel integritatea sistemului fiscal national.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...
Mai132024

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...
Mai102024

Modificari importante in Nomenclatorul Obligatiilor Fiscale din Contul Unic pentru 2024

de Profeanu Laura 10 Mai 2024
ANAF a anuntat modificari semnificative prin Ordinul nr. 874/2024, care vizeaza actualizarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612/2018. Aceste schimbari, care au intrat in vigoare incepand cu 9 mai 2024, reflecta adaptarea la dinamica economica si necesitatile fiscale actuale.   Modificarile sunt: 1. Abrogarea unor pozitii: - Pozitia 31 "Impozit specific ...
Mai012024

Modificari ale Sistemului informatic national RO e-Case de marcat electronice in vederea precompletarii decontului de TVA

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Executivul a adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care impune modificari in modul in care casele de marcat transmit informatii catre autoritatile fiscale, pentru functionarea eficienta a noului sistem RO e-TVA, destinat precompletarii deconturilor de TVA. In acest context, al adoptarii si implementarii sistemului informatic national RO e-TVA, este foarte importanta intelegerea corelatiilor ...
Mai012024

Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...