Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 17 Februarie 2025

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

20 Feb 2024

In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), propunand o schimbare semnificativa in modalitatea de transformare a acestora in societati cu raspundere limitata (SRL). Initiativa legislativa vine sa raspunda unei nevoi acute de simplificare a proceselor administrative si de mentinere a continuitatii istoricului comercial, fiscal si bancar pentru respectivele entitatile economice.

Conform proiectului de lege, transformarea PFA, II si IF in SRL nu va mai necesita desfiintarea entitatii curente si infiintarea altei entitati, ci va fi posibila transformarea directa in SRL, printr-un proces simplificat, menit sa conserve istoricul de activitate al entitatilor. Aceasta este o schimbare majora fata de cadrul legislativ actual, reglementat de O.U.G 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, care nu permite transformarea directa a acestor forme de organizare in persoane juridice.

Beneficiile modificarii O.U.G. 44/2008

Initiatorii proiectului de lege argumenteaza ca aceasta modificare aduce multiple beneficii:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- Simplificarea proceselor administrative: Transformarea va fi mai putin birocratica, eliminand etapele redundante si costisitoare asociate desfiintarii si infiintarii unei noi entitati.
- Perpetuarea istoricului comercial, fiscal si bancar: Entitatile vor putea pastra continuitatea relatiilor comerciale si istoricul bancar, aspecte esentiale pentru credibilitatea si stabilitatea financiara.
- Adaptabilitate la necesitatile de crestere: Transformarea faciliteaza trecerea de la contabilitatea in partida simpla  (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla) la cea in partida dubla (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate) sau diversificarea codurilor CAEN, esentiala pentru expansiunea afacerii.
- Avantaje semnificative pentru persoanele care au accesat fonduri nerambursabile: Daca aceste entitati opteaza pentru transformarea in societati cu raspundere limitata (SRL), nu vor fi obligate sa returneze fondurile deja primite, plus eventualele penalitati, cum s-ar fi intamplat in cazul in care ar fi ales sa desfiinteze entitatea, in perioada de monitorizare a proiectului. Prin tranformare in SRL, aceste entitati pot pastra viabilitatea economica a companiilor lor, asigurandu-se astfel ca obiectivele proiectelor finantate sunt indeplinite intr-un mod eficient.
Acesta este un avantaj major, intrucat, sub reglementarile curente, orice schimbare structurala precum desfiintarea unei entitati care a beneficiat de fonduri nerambursabile, atrage necesitatea rambursarii acestor fonduri, ceea ce ar pune o presiune financiara semnificativa pe entitate.

Aspecte tehnice ale transformarii

Proiectul de lege, care are un articol unic 21^1 (care va fi introdus dupa articolul 21 la Sectiunea a 2-a Regimul juridic din  O.U.G. 44/2008) propune un mecanism prin care aceste entitati pot sa se transforme in societati cu raspundere limitata (SRL) fara a trebui sa se desfiinteze si sa se reinfiinteze, ceea ce este un proces mult mai simplu si mai direct decat ceea ce este prevazut in prezent in O.U.G. 44/2008.
Pentru a initia procesul de transformare, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, trebuie sa depuna la judecatorul delegat de pe raza teritoriala a Registrului Comertului, o serie de documente:
a)     certificatul de inregistrare;
b)    actul constitutiv;
c)     dovada sediului declarat;
d)    certificatul de atestare fiscala;
e)     codul de inregistrare in copuri de TVA;

Proiectul detaliaza procedura de transformare, precizand la aliniatul 2 al articolului unic, ca societatea cu personalitate juridica infiintata prin transformare, isi va mentine datele de identificare fiscala si codul de inregistrare in scopuri de TVA. Aceasta inseamna ca tranzitia spre alta forma juridica, nu va intrerupe functionarea normala a afacerii, oferind in acelasi timp protectie sporita proprietarilor.

In concluzie

Modificarea propusa de proiectul de lege are potentialul de a revolutiona modul in care antreprenorii romani isi pot structura si dezvolta afacerile, oferind o cale mai eficienta si mai sigura catre crestere si diversificare. In contextul actual al mediului de afaceri, caracterizat prin dinamism si necesitatea unei adaptari rapide la noile tendinte de pe piata, propunerea de lege mentionata se profileaza ca o masura esentiala pentru stimularea si sustinerea antreprenoriatului din Romania.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Tags: pfa, srl

Studii de caz si articole despre pfa

Feb142025

PFA. Aplicarea schemei speciale de TVA pentru intreprinderi mici

de Elena Garofil valabil la 14 Feb 2025
Intrebare: O PFA neplatitoare de TVA in Romania, dar cu cod TVA intracomunitar valabil care face achizitii si livrari intracomunitare, este eligibila in vederea aplicarii incepand cu 1 ianuarie 2025 a regimului special de TVA (schema IMM-urilor)? Daca nu, ne puteti oferi va rog un temei legal privind exceptarea PFA din aplicarea schemei? Multumesc!  
Feb132025

Completare Declaratie unica 20242025. CASS. Norma de venit

de Nicolae Liviu valabil la 13 Feb 2025
Intrebare: In urma actualizarii formularului de declaratie unica pentru anul 2025 un PFA la norma de venit nu mai face declaratia unica ca pana acum in anul in curs, ci va face la fel ca cei de la sistem real in anul urmator adica in 2026. In capitolul II unde se poate bifa CASS pentru anul 2025 (pentru a fi asigurat deoarece nu are carte de munca) nu exista posibilitatea de a bifa aceasta optiune ...
Feb112025

Modificare cod CAEN PFA

de Gina Popescu valabil la 11 Feb 2025
Intrebare: Avem urmatoarea speta legata de o persoana fizica autorizata cu codul CAEN 9602 - activitati de coafura care in momentul de fata este la norma de venit. Avand in vedere actualizarea codurilor CAEN conform REV 3 codul CAEN specific activitatii desfasurate de persoana fizica autorizata se imparte in doua coduri noi respectiv: 9621 si 9622, care din pespectiva ANAF nu exista (deoarece nu s-a ...
Feb112025

CASS platit in 2025 pentru 2024

de Vera Constantin valabil la 11 Feb 2025
Intrebare: In urma completarii declaratiei unice, un PFA are de achitat pentru anul 2024, CASS in suma de 1980 lei. Venitul net anual in 2024 este 7824 lei. Pana pe 25 mai 2025, achita CASS-ul integral pentru anul 2024. Ce suma se poate scadea din cheltuielile anului 2025: 1. Cass = 782 lei deductibila, iar diferenta de 1198 lei, fiind nedeductibila? 2. Cass = 1980 lei, fiind nedeductibila? 3. Nici ...
Feb092025

Deductibilitatea cheltuielilor cu leasingul auto pentru PFA

de Vera Constantin valabil la 09 Feb 2025
Intrebare: Pentru un PFA, profesie liberala, va rog sa imi spuneti din punctul de vedere al impozitului pe venit daca cheltuielile cu rata si dobanda de la un contract de leasing pentru achizitie autoturisn sunt deductibile fiscal, multumesc,
Feb102025

CASS 2025 prin optiune

de Profeanu Laura valabil la 10 Feb 2025
Intrebare: In situatia in care un PFA cu activitate in anii trecuti si cu toate Declaratiile Unice depuse in termen si cu obligatiile fiscale achitate, estimeaza pentru anul 2025 ca va obtine incasari sub plafon, dar doreste sa se asigure voluntar la CASS, cum ar trebui sa procedeze in conditiile in care aceasta situatie nu este prevazuta pentru anul 2025 in Declaratia Unica? Cum poate dobandi calitatea ...
Vezi toate studiile de caz despre pfa keyboard_double_arrow_right
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), propunand o schimbare semnificativa in modalitatea de transformare a acestora in societati cu raspundere limitata (SRL). Initiativa legislativa vine sa raspunda unei nevoi acute de simplificare a proceselor administrative si de mentinere a continuitatii istoricului comercial, fiscal si bancar pentru respectivele entitatile economice.