Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iunie 2025

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

20 Feb 2024

In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), propunand o schimbare semnificativa in modalitatea de transformare a acestora in societati cu raspundere limitata (SRL). Initiativa legislativa vine sa raspunda unei nevoi acute de simplificare a proceselor administrative si de mentinere a continuitatii istoricului comercial, fiscal si bancar pentru respectivele entitatile economice.

Conform proiectului de lege, transformarea PFA, II si IF in SRL nu va mai necesita desfiintarea entitatii curente si infiintarea altei entitati, ci va fi posibila transformarea directa in SRL, printr-un proces simplificat, menit sa conserve istoricul de activitate al entitatilor. Aceasta este o schimbare majora fata de cadrul legislativ actual, reglementat de O.U.G 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, care nu permite transformarea directa a acestor forme de organizare in persoane juridice.

Beneficiile modificarii O.U.G. 44/2008

Initiatorii proiectului de lege argumenteaza ca aceasta modificare aduce multiple beneficii:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- Simplificarea proceselor administrative: Transformarea va fi mai putin birocratica, eliminand etapele redundante si costisitoare asociate desfiintarii si infiintarii unei noi entitati.
- Perpetuarea istoricului comercial, fiscal si bancar: Entitatile vor putea pastra continuitatea relatiilor comerciale si istoricul bancar, aspecte esentiale pentru credibilitatea si stabilitatea financiara.
- Adaptabilitate la necesitatile de crestere: Transformarea faciliteaza trecerea de la contabilitatea in partida simpla  (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla) la cea in partida dubla (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate) sau diversificarea codurilor CAEN, esentiala pentru expansiunea afacerii.
- Avantaje semnificative pentru persoanele care au accesat fonduri nerambursabile: Daca aceste entitati opteaza pentru transformarea in societati cu raspundere limitata (SRL), nu vor fi obligate sa returneze fondurile deja primite, plus eventualele penalitati, cum s-ar fi intamplat in cazul in care ar fi ales sa desfiinteze entitatea, in perioada de monitorizare a proiectului. Prin tranformare in SRL, aceste entitati pot pastra viabilitatea economica a companiilor lor, asigurandu-se astfel ca obiectivele proiectelor finantate sunt indeplinite intr-un mod eficient.
Acesta este un avantaj major, intrucat, sub reglementarile curente, orice schimbare structurala precum desfiintarea unei entitati care a beneficiat de fonduri nerambursabile, atrage necesitatea rambursarii acestor fonduri, ceea ce ar pune o presiune financiara semnificativa pe entitate.

Aspecte tehnice ale transformarii

Proiectul de lege, care are un articol unic 21^1 (care va fi introdus dupa articolul 21 la Sectiunea a 2-a Regimul juridic din  O.U.G. 44/2008) propune un mecanism prin care aceste entitati pot sa se transforme in societati cu raspundere limitata (SRL) fara a trebui sa se desfiinteze si sa se reinfiinteze, ceea ce este un proces mult mai simplu si mai direct decat ceea ce este prevazut in prezent in O.U.G. 44/2008.
Pentru a initia procesul de transformare, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, trebuie sa depuna la judecatorul delegat de pe raza teritoriala a Registrului Comertului, o serie de documente:
a)     certificatul de inregistrare;
b)    actul constitutiv;
c)     dovada sediului declarat;
d)    certificatul de atestare fiscala;
e)     codul de inregistrare in copuri de TVA;

Proiectul detaliaza procedura de transformare, precizand la aliniatul 2 al articolului unic, ca societatea cu personalitate juridica infiintata prin transformare, isi va mentine datele de identificare fiscala si codul de inregistrare in scopuri de TVA. Aceasta inseamna ca tranzitia spre alta forma juridica, nu va intrerupe functionarea normala a afacerii, oferind in acelasi timp protectie sporita proprietarilor.

In concluzie

Modificarea propusa de proiectul de lege are potentialul de a revolutiona modul in care antreprenorii romani isi pot structura si dezvolta afacerile, oferind o cale mai eficienta si mai sigura catre crestere si diversificare. In contextul actual al mediului de afaceri, caracterizat prin dinamism si necesitatea unei adaptari rapide la noile tendinte de pe piata, propunerea de lege mentionata se profileaza ca o masura esentiala pentru stimularea si sustinerea antreprenoriatului din Romania.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Tags: pfa, srl

Studii de caz si articole despre pfa

19Iun2025

CAS si CASS in anul 2025 venituri din activitati independente si drepturi de autor

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Un PFA - Birou individual de arhitectura (BIA), fara angajati, inregistreaza pe parcursul anului 2025 urmatoarele date: - Venituri impozabile = 32.000 lei. - Cheltuieli deductibile = 2.500 lei. Persoana fizica care detine PFA-ul mai obtine pe parcursul anului 2025 venituri din cedarea dreptului de autor de la o societatea in suma de 100.000 lei. Mentionez ca persoana fizica care obtine ...
17Iun2025

PFA emitere factura de cazare catre persoane fizice

de Gina Popescu valabil la 17 Iun 2025
Intrebare: O persoana fizica este inregistrata la ANAF pe CNP (nu este inregistrata la Registrul Comertului) si este la norma de venit. Detine o vila pe care o inchiriaza turistilor prin Booking si Airbnb. Are obligatia sa factureze catre fiecare persoana fizica care se cazeaza si sa incarce factura in spv? De la Booking si Airbnb nu primeste decat o situatie la sfarsitul lunii cu numele persoanelor ...
06Iun2025

PFA infiintata in 2025, optiune plata CASS

de Elena Garofil valabil la 06 Iun 2025
Intrebare: Un PFA nou infiintat (in aprilie 2025) ce bifeaza totusi sau ce declara, avand in vedere ca nu se mai face estimativa, pentru a fi asigurat in sistemul de pensii si in sistemul de sanatate? Practic, in cazul in care are nevoie de ingrijire medicala sa apara asigurat. Va multumesc.
03Iun2025

CIC dupa CIC. Declarare in REVISAL

de Vera Constantin valabil la 03 Iun 2025
Intrebare: Angajata PFA-ului este in Concediu crestere copil din date de 27.07.2023 pana in date de 15.05.2025. Tatal copilului nu indeplineste conditiile legale pentru a beneficia de luna tatalui, astfel depunand cerere de a beneficia de indemnizatie tot mama copilui in perioada respectiva. Pe data de 09.06.2025 urmeaza sa nasca al doilea copil in timp primului concediu de crestere copil. Cum trebuie ...
31Mai2025

PFA plafon TVA

de Gina Popescu valabil la 31 Mai 2025
Intrebare: PFA venituri din agricultura (norma de venit) realizeaza venituri in suma de 200.000 lei, totodata aceleasi PFA realizeaza venituri din brokeraj credit (sistem real) in suma de 150.000 lei. Este PFA-ul obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA dat fiind faptul ca a atins plafonul de scutire in suma de 300.000 lei?
29Mai2025

Determinarea obligatiei de plata CASS aferenta anului 2018 in functie de venitul net anual din activitati independente

de Nicolae Liviu valabil la 29 Mai 2025
Intrebare: In anul 2018, la stabilirea plafonului de 22.800 lei (12 X1900 lei), se ia in calcul venitul net impozabil din care se scade CAS platit in cursul anului 2018, aferent anului 2017? Am urmatoarea situate: Venit brut = 36420 lei Cheltuieli deductibile = 14.618 lei (din care 2577 CAS) Venit net = 21.802 lei Desi la determinarea venitului net anual impozabil pentru anul 2018, PFA va ...
Vezi toate studiile de caz despre pfa keyboard_double_arrow_right
x
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), propunand o schimbare semnificativa in modalitatea de transformare a acestora in societati cu raspundere limitata (SRL). Initiativa legislativa vine sa raspunda unei nevoi acute de simplificare a proceselor administrative si de mentinere a continuitatii istoricului comercial, fiscal si bancar pentru respectivele entitatile economice.