Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Feb 2024
Tags: pfa, srl



In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), propunand o schimbare semnificativa in modalitatea de transformare a acestora in societati cu raspundere limitata (SRL). Initiativa legislativa vine sa raspunda unei nevoi acute de simplificare a proceselor administrative si de mentinere a continuitatii istoricului comercial, fiscal si bancar pentru respectivele entitatile economice.

Conform proiectului de lege, transformarea PFA, II si IF in SRL nu va mai necesita desfiintarea entitatii curente si infiintarea altei entitati, ci va fi posibila transformarea directa in SRL, printr-un proces simplificat, menit sa conserve istoricul de activitate al entitatilor. Aceasta este o schimbare majora fata de cadrul legislativ actual, reglementat de O.U.G 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, care nu permite transformarea directa a acestor forme de organizare in persoane juridice.

Beneficiile modificarii O.U.G. 44/2008

Initiatorii proiectului de lege argumenteaza ca aceasta modificare aduce multiple beneficii:
- Simplificarea proceselor administrative: Transformarea va fi mai putin birocratica, eliminand etapele redundante si costisitoare asociate desfiintarii si infiintarii unei noi entitati.
- Perpetuarea istoricului comercial, fiscal si bancar: Entitatile vor putea pastra continuitatea relatiilor comerciale si istoricul bancar, aspecte esentiale pentru credibilitatea si stabilitatea financiara.
- Adaptabilitate la necesitatile de crestere: Transformarea faciliteaza trecerea de la contabilitatea in partida simpla  (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla) la cea in partida dubla (conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate) sau diversificarea codurilor CAEN, esentiala pentru expansiunea afacerii.
- Avantaje semnificative pentru persoanele care au accesat fonduri nerambursabile: Daca aceste entitati opteaza pentru transformarea in societati cu raspundere limitata (SRL), nu vor fi obligate sa returneze fondurile deja primite, plus eventualele penalitati, cum s-ar fi intamplat in cazul in care ar fi ales sa desfiinteze entitatea, in perioada de monitorizare a proiectului. Prin tranformare in SRL, aceste entitati pot pastra viabilitatea economica a companiilor lor, asigurandu-se astfel ca obiectivele proiectelor finantate sunt indeplinite intr-un mod eficient.
Acesta este un avantaj major, intrucat, sub reglementarile curente, orice schimbare structurala precum desfiintarea unei entitati care a beneficiat de fonduri nerambursabile, atrage necesitatea rambursarii acestor fonduri, ceea ce ar pune o presiune financiara semnificativa pe entitate.

Aspecte tehnice ale transformarii

Proiectul de lege, care are un articol unic 21^1 (care va fi introdus dupa articolul 21 la Sectiunea a 2-a Regimul juridic din  O.U.G. 44/2008) propune un mecanism prin care aceste entitati pot sa se transforme in societati cu raspundere limitata (SRL) fara a trebui sa se desfiinteze si sa se reinfiinteze, ceea ce este un proces mult mai simplu si mai direct decat ceea ce este prevazut in prezent in O.U.G. 44/2008.
Pentru a initia procesul de transformare, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, trebuie sa depuna la judecatorul delegat de pe raza teritoriala a Registrului Comertului, o serie de documente:
a)     certificatul de inregistrare;
b)    actul constitutiv;
c)     dovada sediului declarat;
d)    certificatul de atestare fiscala;
e)     codul de inregistrare in copuri de TVA;

Proiectul detaliaza procedura de transformare, precizand la aliniatul 2 al articolului unic, ca societatea cu personalitate juridica infiintata prin transformare, isi va mentine datele de identificare fiscala si codul de inregistrare in scopuri de TVA. Aceasta inseamna ca tranzitia spre alta forma juridica, nu va intrerupe functionarea normala a afacerii, oferind in acelasi timp protectie sporita proprietarilor.

In concluzie

Modificarea propusa de proiectul de lege are potentialul de a revolutiona modul in care antreprenorii romani isi pot structura si dezvolta afacerile, oferind o cale mai eficienta si mai sigura catre crestere si diversificare. In contextul actual al mediului de afaceri, caracterizat prin dinamism si necesitatea unei adaptari rapide la noile tendinte de pe piata, propunerea de lege mentionata se profileaza ca o masura esentiala pentru stimularea si sustinerea antreprenoriatului din Romania.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...