Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 8 August 2025

TVA si impozit pe profit sub lupa: ANAF avertizeaza firmele care deduc cheltuieli in interes personal

07 Aug 2025

Intr-un nou demers de responsabilizare fiscala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) trage un semnal de alarma privind o practica inca frecventa in mediul de afaceri romanesc: deducerea cheltuielilor personale ale asociatilor sau actionarilor in scopul diminuarii obligatiilor fiscal, o tendinta veche, dar care devine tot mai vizibila in contextul digitalizarii ANAF si al analizelor de risc fiscal.

Cheltuieli personale mascate in contabilitate: o problema cu doua fatete

In multe cazuri, firmele inregistreaza cheltuieli care nu au nicio legatura cu activitatea economica - de exemplu, produse alimentare, imbracaminte, cosmetice sau aparatura electrocasnica - justificandu-le ca fiind in interesul afacerii. In aceste situatii, TVA aferenta este dedusa eronat, iar achizitiile se reflecta si in conturile de cheltuieli, influentand negativ calculul impozitului pe profit.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Astfel de practici afecteaza corectitudinea evidentei contabile si distorsioneaza baza de impozitare, ceea ce conduce inevitabil la raportari eronate si la diminuarea veniturilor la bugetul de stat.

Digitalizarea aduce o noua era a controalelor fiscale

Noile instrumente de digitalizare - precum e-Factura, SAF-T sau e-TVA - permit ANAF sa compare rapid natura achizitiilor efectuate de contribuabili cu obiectul de activitate declarat. Astfel, discrepantele ies mai usor la iveala, iar contribuabilii care nu respecta regulile fiscale devin rapid vizibili in analizele de risc.

Concret, in cazul firmelor cu activitati de consultanta sau inchiriere de imobile, ANAF a observat un tipar repetitiv de inregistrare a unor cheltuieli care nu servesc scopului economic. Autoritatile atrag atentia ca o astfel de abordare nu mai poate fi tolerata, mai ales in contextul presiunilor privind colectarea eficienta a TVA.

Campanie de notificare si verificari documentare

Ca raspuns la aceste constatari, prin apelul de conformare nr. A – RPC – 801 din 06.08.2025, ANAF anunta ca va declansa o actiune in mai multe etape. In prima faza, vor fi trimise notificari catre contribuabilii identificati cu practici neconforme, urmate de verificari documentare. Pentru cazurile cu risc fiscal ridicat, urmeaza controale ample si inspectii fiscale.

Institutia recomanda tuturor entitatilor sa revizuiasca atent modul in care clasifica cheltuielile si sa rectifice, daca este cazul, declaratiile fiscale deja depuse:

”In sensul celor mentionate anterior, ANAF recomanda contribuabililor sa revizuiasca cu atentie modul in care clasifica/reclasifica cheltuielile si sa se asigure ca declara corect toate impozitele si taxele datorate, inclusiv prin rectificarea declaratiilor fiscale initiale”.

Beneficiile conformarii voluntare

ANAF subliniaza ca o conduita fiscala corecta aduce beneficii atat pentru bugetul de stat, cat si pentru contribuabili, prin evitarea sanctiunilor. Lipsa unor nereguli in evidentele contabile si fiscale reduce riscul unor amenzi sau al impunerii unor sume suplimentare. Totodata, o contabilitate corecta inseamna o imagine fidela asupra performantei reale a firmei.

Prin apelul transmis, ANAF arata clar ca nu mai este dispusa sa tolereze deducerea cheltuielilor personale sub pretextul unor achizitii in scop profesional. Noul context digital nu mai lasa loc de interpretari - conformarea voluntara devine obligatorie pentru continuitatea si credibilitatea unei afaceri.

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

07Aug2025

Achizitie din China. Conditie de livrare DDP

de Vera Constantin valabil la 07 Aug 2025
Intrebare: Societate neplatitoare de TVA, platitoare de impozit pe profit. Achizitie de bunuri din China prin platforma Alibaba, factura primita de la compania chineza are precizate conditii de livrare DDP. Cum ar trebui inregistrata aceasta factura si ce implicatii declarative si fiscale rezulta din aceasta achizitie? Multumesc.
07Aug2025

Depasire plafon tva. Servicii stomatologice

de Vera Constantin valabil la 07 Aug 2025
Intrebare: O microintreprindere cu cod CAEN 8623 daca depaseste in luna 08/ 2025 plafon tva de 300.000 lei, trebuie sa se inregistreze in scopuri de tva din luna 09/ 2025, daca presteaza servicii medicale stomatologice?
08Aug2025

Emitere bon fiscal in luna iulie cu TVA de 21%

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Aug 2025
Intrebare: O societate a inregistrat pe casa de marcat, in data de 29.07.2025, un bon fiscal cu tva 21%, din greseala. Cum se va corecta in aceasta situatie?
07Aug2025

Dobandire cod de tva. Ajustare tva in favoarea societatii

de Vera Constantin valabil la 07 Aug 2025
Intrebare: O societate devine platitoare de tva incepand cu data de 01.08.2025. Avand in vedere modificarea cotei de tva, cum procedez pentru ajustarea tva deductibila? Ce cota de tva aplic? Multumesc!
07Aug2025

Achizitia intracomunitara de mijloace noi de transport

de Profeanu Laura valabil la 07 Aug 2025
Intrebare: O societate este neplatitoare de TVA, intentioneaza sa achizitioneze o autoutilitara din Germania, pe firma, de la un furnizor persoana juridica, pret 25.000 eur, trebuie sa se inregistraze in scopuri de TVA, trebuie sa achite TVA in Romania? Multumesc!
07Aug2025

Determinarea cotei de TVA in cazul serviciilor intracomunitare prestate inainte de majorarea cotei standard

de Profeanu Laura valabil la 07 Aug 2025
TVA
Intrebare: O societate A primeste o factura de la Meta, cu data de 01 august 2025, aferenta serviciilor prestate in luna iulie 2025. Pentru acesta factura, in vederea plicarii mecanismului de taxare inversa, se aplica cota de TVA valabila la data prestarii serviciului (19%) sau cea valabila la data emiterii facturii (21%)? Va multumesc frumos!
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right
x