Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 Septembrie 2025

Uniformizarea legislatiei UE impotriva spalarii banilor: Noi reguli obligatorii pentru entitatile raportoare din Romania din 2027

24 Iun 2024

UE se pregateste pentru o schimbare majora in combaterea spalarii banilor, incepand cu iulie 2027. Acesta este momentul cand toate firmele din statele membre vor trebui sa se conformeze unui cadru legal unitar, marcand o evolutie semnificativa fata de sistemul actual, bazat pe directive transpuse la nivel national.

Actuala Directiva 849/2015, care reglementeaza prevenirea spalarii banilor, este in vigoare pana in iulie 2027. De la acea data, regulile vor fi cuprinse intr-un regulament direct aplicabil in toate statele membre, eliminand astfel discrepantele legislative intre tarile UE.

In Romania, directiva este transpusa prin Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, care prevede la art. 13, urmatoarele masuri standard de cunoastere a clientelei:
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii:
a) la stabilirea unei relatii de afaceri;
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) la efectuarea tranzactiilor ocazionale:
1. in valoare de cel putin echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
2. care constituie un transfer de fonduri, in valoare de peste 1.000 euro;
c) in cazul persoanelor care comercializeaza bunuri, in calitate de profesionisti, atunci cand efectueaza tranzactii ocazionale in numerar in valoare de cel putin 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
d) cand exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, indiferent de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei si de valoarea operatiunii;
e) daca exista indoieli privind veridicitatea sau suficienta informatiilor de identificare deja detinute despre client sau beneficiarul real.

Transferul de fonduri este definit de art. 3  pct. 9 din Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European ca fiind orice tranzactie efectuata, cel putin partial, prin mijloace electronice in numele unui platitor prin intermediul unui prestator de servicii de plata, pentru a se pune fonduri la dispozitia beneficiarului platii prin intermediul unui prestator de servicii de plata, indiferent daca platitorul si beneficiarul platii sunt sau nu aceeasi persoana si indiferent daca prestatorul de servicii de plata al platitorului si prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii sunt identici, inclusiv: 
   - transferuri de credit; 
   - debitari directe; 
   - remiteri de bani, indiferent daca sunt interne sau transfrontaliere; 
   - transferuri efectuate utilizand un card de plata, un instrument de moneda electronica sau un telefon mobil sau orice alt dispozitiv digital sau informatic preplatit sau cumparat cu abonament, cu caracteristici similar.

Noi reglementari

Noul cadru legal include doua regulamente principale (care se aplica direct si in Romania, fara a fi necesara o transpunere prin alte acte normative) si o directiva (care trebuie transpusa in legislatie pentru a produce efecte la nivel national):
- Regulamentul 1.624/2024 - Stabileste obligatiile direct aplicabile sectorului privat pentru combaterea spalarii banilor;
- Regulamentul 1.620/2024 - Prevede infiintarea unei noi autoritati europene, ACSB, care va supraveghea si coordona eforturile de prevenire a spalarii banilor la nivelul UE: Autoritatea pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului;
- Directiva 1.640/2024 - Se concentreaza pe organizarea autoritatilor nationale competente, care vor colabora cu ACSB pentru implementarea efectiva a regulamentelor.

Noutatile aduse de noul Regulament

Fata de actuala Lege 129/2019, Regulamentul introduce o serie de noi reguli, printre care:
- Plafonul de 10.000 de euro pentru platile in numerar, valabil in intreaga UE.
- Reguli stricte pentru criptomonede, inclusiv identificarea detinatorilor si interzicerea conturilor anonime.
- Obligatia firmelor de a numi minim doi responsabili pentru aplicarea legislatiei privind prevenirea spalarii banilor, cu evaluari periodice ale personalului implicat.

Rolul ACSB

Noua autoritate europeana pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB) care va fi operationala din 2026, va juca un rol decisiv in asigurarea aplicarii uniforme a regulilor in toate statele membre, va colabora strans cu autoritatile nationale, urmand a se finantata prin contributii de la UE si taxe de supraveghere colectate de la institutii financiare.

Implicatii pentru entitatile raportoare din Romania

Entitatile rapotoare din Romania (prevazute la art. 5 din Legea 129/2019) trebuie sa se pregateasca pentru aceste schimbari, care impun o abordare mai eficienta a prevenirii spalarii banilor in cadrul UE, potrivit art.  56 din Directiva 1640/2024:
(1) Statele membre se asigura ca supraveghetorii sunt in masura sa aplice masuri administrative unei entitati obligate in cazul in care identifica:
a) incalcari ale Regulamentelor fie separat, fie in combinatie cu sanctiuni pecuniare, pentru incalcari grave, repetate si sistematice;
b) deficiente la nivelul politicilor, procedurilor si controalelor interne ale entitatii obligate care pot avea drept rezultat incalcari ale regulamentelor, iar masurile administrative pot preveni producerea respectivelor incalcari sau pot reduce riscul producerii acestora;
c) faptul ca entitatea obligata are politici, proceduri si controale care nu sunt proportionale cu riscurile de spalare a banilor, de savarsire a unor infractiuni in domeniul spalarii banilor sau de finantare a terorismului, la care este expusa entitatea.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor ...

Principalele riscuri de spalare a banilor in imobiliare

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
7 tipologii cu care se pot confrunta agentii si dezvoltatorii, conform Raportului de evaluare sectoriala ONPCSB - sectorul imobiliar 1) Ascunderea beneficiarului real al unui activ imobiliar ”Beneficiarul real al societatii poate fi ascuns prin utilizarea de actionari persoane fizice si administratori nominali, trecuti in actele publice, dar care sunt simple paravane pentru ...
04Aug2025

Creditarea societatii de catre asociati: limite, raportari si implicatii legale

de Profeanu Laura valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele informatii privind respectarea legii spalarii banilor, dupa cum urmeaza: 1) Care este suma maxima pe care o poate credita un asociat pe zi prin banca? De exemplu, putem face creditari de 50.000 RON sau mai mult? Exista vreo limita in acest sens? 2) Este posibil ca fiecare asociat sa crediteze firma in paralel (ex. avem 3 asociati diferiti pe firma)? ...

Consultanta in afaceri - intre strategie si risc de spalare a banilor

de Profeanu Laura 08 Iul 2025
Firmele care ofera servicii de consultanta pentru afaceri si management, cod CAEN 7022 (viitor CAEN 7020), sunt tot mai atent monitorizate de autoritati, in special de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Un raport recent al institutiei avertizeaza ca acest sector, aparent inofensiv, poate deveni un canal privilegiat pentru integrarea fondurilor ilicite in ...

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

de Profeanu Laura 08 Mai 2025
Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare. 1. Masuri ...
28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
x
UE se pregateste pentru o schimbare majora in combaterea spalarii banilor, incepand cu iulie 2027. Acesta este momentul cand toate firmele din statele membre vor trebui sa se conformeze unui cadru legal unitar, marcand o evolutie semnificativa fata de sistemul actual, bazat pe directive transpuse la nivel national.