Consecintele neaplicarii masurilor de simplificare
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
25 Apr 2016
Taxarea inversa se aplica pentru urmaoarele operatiuni, daca atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
b) livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicata;
c) livrarea de cereale si plante tehnice, inclusiv seminte oleaginoase si sfecla de zahar, care nu sunt in principiu destinate ca atare consumatorilor finali. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;
d) transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, astfel cum sunt definite la art. 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera in cadrul Comunitatii si de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, transferabile in conformitate cu art. 12 din directiva, precum si transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva;
e) livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania;
f) transferul de certificate verzi, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. h) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) constructiile, astfel cum sunt definite la art. 292 alin. (2) lit. f) pct. 2, partile de constructie si terenurile de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
h) livrarile de aur de investitii efectuate de persoane impozabile care si-au exercitat optiunea de taxare si livrarile de materii prime sau semifabricate din aur cu titlul mai mare sau egal cu 325 la mie, catre cumparatori persoane impozabile;
i) furnizarile de telefoane mobile, si anume dispozitive fabricate sau adaptate pentru utilizarea in conexiune cu o retea autorizata si care functioneaza pe anumite frecvente, fie ca au sau nu vreo alta utilizare;
j) furnizarile de dispozitive cu circuite integrate, cum ar fi microprocesoare si unitati centrale de procesare, inainte de integrarea lor in produse destinate utilizatorului final;
k) furnizarile de console de jocuri, tablete PC si laptopuri.
Pentru livrarea bunurilor prevazute la lit. i)-k) se aplica taxarea inversa numai daca valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, inscrise intr-o factura, este mai mare sau egala cu 22.500 lei.
De aplicarea masurilor de simplificare sunt responsabili atat furnizorii cat si beneficiarii.
In cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o factura cu TVA pentru operatiunile supuse taxarii inverse si nu inscrie mentiunea "taxare inversa" in respectiva factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului/prestatorului.
In cazul neaplicarii taxarii inverse furnizorul trebuie sa emita facturi de corectie pentru aplicarea regimului corespunzator (taxare inversa) conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, respectiv acesta va emite:
- o noua factura care va cuprinde informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate si valorile cu semnul minus, si
- o noua factura cu informatiile si valorile corecte (valoarea fara TVA cu mentiunea Taxare inversa);
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
b) livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicata;
c) livrarea de cereale si plante tehnice, inclusiv seminte oleaginoase si sfecla de zahar, care nu sunt in principiu destinate ca atare consumatorilor finali. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;
d) transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, astfel cum sunt definite la art. 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera in cadrul Comunitatii si de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, transferabile in conformitate cu art. 12 din directiva, precum si transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva;
e) livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania;
f) transferul de certificate verzi, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. h) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) constructiile, astfel cum sunt definite la art. 292 alin. (2) lit. f) pct. 2, partile de constructie si terenurile de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
h) livrarile de aur de investitii efectuate de persoane impozabile care si-au exercitat optiunea de taxare si livrarile de materii prime sau semifabricate din aur cu titlul mai mare sau egal cu 325 la mie, catre cumparatori persoane impozabile;
i) furnizarile de telefoane mobile, si anume dispozitive fabricate sau adaptate pentru utilizarea in conexiune cu o retea autorizata si care functioneaza pe anumite frecvente, fie ca au sau nu vreo alta utilizare;
j) furnizarile de dispozitive cu circuite integrate, cum ar fi microprocesoare si unitati centrale de procesare, inainte de integrarea lor in produse destinate utilizatorului final;
k) furnizarile de console de jocuri, tablete PC si laptopuri.
Pentru livrarea bunurilor prevazute la lit. i)-k) se aplica taxarea inversa numai daca valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, inscrise intr-o factura, este mai mare sau egala cu 22.500 lei.
De aplicarea masurilor de simplificare sunt responsabili atat furnizorii cat si beneficiarii.
In cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o factura cu TVA pentru operatiunile supuse taxarii inverse si nu inscrie mentiunea "taxare inversa" in respectiva factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului/prestatorului.
In cazul neaplicarii taxarii inverse furnizorul trebuie sa emita facturi de corectie pentru aplicarea regimului corespunzator (taxare inversa) conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, respectiv acesta va emite:
- o noua factura care va cuprinde informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate si valorile cu semnul minus, si
- o noua factura cu informatiile si valorile corecte (valoarea fara TVA cu mentiunea Taxare inversa);
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar142024
Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate
de
Profeanu Laura
14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Feb142024
eTax. Simplificarea interactiunii dintre Administratia Fondului pentru Mediu si contribuabili
de
Profeanu Laura
14 Feb 2024
Ordinul Ministrului Mediului nr. 572/2019, a fost recent modificat si completat prin Ordinul 209/2024, in sensul extinderii utilizarii serviciului eTAX. Acest serviciu faciliteaza depunerea electronica a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu, dar si comunicarea actelor administrativ-fiscale intr-un mod eficient si accesibil.
Ordinul 209/2024, publicat in Monitorul Oficial si ...
Feb052024
Masurile cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare s-au prelungit pana la 31 Martie 2024
de
Profeanu Laura
05 Feb 2024
In contextul economic actual, marcat de fluctuatii si incertitudini, masurile de plafonare a adaosurilor comerciale adoptate de guvern, joaca un rol important in modelarea tendintelor de pe piata. Impactul acestor politici afecteaza diferite segmente ale societatii, de la consumatori la producatori si comercianti. Pentru consumatori, aceste masuri aduc o aliniere in fata cresterii preturilor, ...
Nov242023
Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024
de
Profeanu Laura
24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024.
Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele:
- Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...
Oct292023
RO e-Sigiliu: Modernizarea transporturilor rutiere de bunuri
de
Profeanu Laura
29 Oct 2023
Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, a fost publicata in M. Of. nr. 977 din 27.10.2023 si va intra in vigoare la 30.10.2023.
Prevederile referitoare la e-Sigiliu se regasesc in CAP. IV: Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale, SECTIUNEA a 2-a: Masuri pentru consolidarea disciplinei financiare ...