Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024.
Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele:
- Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul de referinta 2024, sunt stabilite la 1.000.000 lei atat pentru expedieri de bunuri, cat si pentru introduceri de bunuri.
- Obligatii pentru operatorii economici: Operatorii economici care in anul 2023 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre UE, cu o valoare anuala care depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2023, trebuie sa completeze si sa transmita la INS declaratii statistice Intrastat incepand cu ianuarie 2024.
- Includerea altor operatori economici: In 2024, alti operatori economici care realizeaza schimburi intra-UE de bunuri si a caror valoare cumulata depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2024, vor deveni furnizori de date Intrastat. Acestia trebuie sa inceapa sa transmita declaratii statistice Intrastat in luna in care valoarea cumulata a expedierilor si/sau introducerilor de bunuri depaseste pragurile stabilite.
- Implementare si abrogare: Ordinul va fi pus in aplicare de catre directia de specialitate din cadrul INS. La intrarea in vigoare a acestui ordin, se abroga Ordinul presedintelui INS nr. 1.493/2022 privind pragurile valorice Intrastat pentru anul 2023.
Noul Ordin, care urmeaza sa intre in vigoare in februarie 2024, nu prezinta diferente fata de ordinul actual ordin, pentru anul 2023. Ambele ordine mentin pragurile valorice la 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri de bunuri si au aceleasi cerinte pentru operatorii economici in ceea ce priveste raportarea datelor Intrastat.
Prin urmare, schimbarea principala adusa de noul ordin, este doar actualizarea anului de referinta, de la 2023 la 2024, mentinand astfel constanta in cerintele de raportare pentru operatorii economici.
Din datele extrase din ordinele INS pentru perioada 2021-2024, informatia principala se concentreaza pe evolutia pragurilor valorice si perioadele de vigoare ale fiecarui ordin:
- 2021 - Ordinul nr. 1075/2020:
In vigoare: 4 noiembrie 2020 - 31 decembrie 2021
Praguri Valorice: 900.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2022 - Ordinul nr. 773/2021:
In vigoare: 1 ianuarie 2022 - 31 ianuarie 2023
Praguri Valorice: 900.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2023 - Ordinul nr. 1493/2022:
In vigoare: 1 februarie 2023 - 31 ianuarie 2024
Praguri Valorice: 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2024 - Ordinul nr. 1539/2023:
In vigoare: Incepand cu 1 februarie 2024
Praguri Valorice: 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
Aceasta informatie arata o crestere a pragurilor valorice Intrastat de la 900.000 lei in 2021 si 2022, la 1.000.000 lei in 2023 si 2024. Schimbarea sugereaza o adaptare la evolutia comertului intra-UE si posibil o incercare de a reduce sarcina administrativa pentru operatorii economici, concentrandu-se pe tranzactiile semnificative.
Cresterea pragurilor valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, de la 900.000 lei in 2021 si 2022 la 1.000.000 lei in 2023 si 2024, poate avea mai multe semnificatii si implicatii:
- Reflectarea cresterii volumului de comert: Cresterea pragurilor indica o crestere generala a volumului de comert intra-UE. Un prag mai mare inseamna ca mai multe tranzactii raman sub nivelul de raportare, sugerand ca volumul standard al tranzactiilor a crescut.
- Reducerea sarcinii administrative: Prin ridicarea pragului, un numar mai mic de operatori economici va fi obligat sa raporteze, ceea ce reduce sarcina administrativa atat pentru intreprinderile mici, cat si pentru autoritatile statistice.
- Adaptarea la inflatie sau schimbari economice: Cresterea pragului poate reflecta, de asemenea, ajustarea la ratele de inflatie sau alte schimbari economice, cum ar fi fluctuatiile valutare sau schimbarile in structura economica.
- Focalizare pe tranzactii semnificative: Un prag mai mare se concentreaza pe colectarea datelor de la tranzactii semnificative, presupunand ca acestea ofera o imagine mai clara a comertului intra-UE decat tranzactiile de valoare mai mica.
- Posibile implicatii pentru politici si cercetare: Cresterea pragului poate influenta tipul de date colectate, care sunt utilizate pentru formularea politicilor, cercetare si analiza economica. Aceasta poate schimba intelegerea tendintelor si dinamicilor comerciale intra-UE.
- Echilibru intre precizie si eficienta: Acesta schimbare poate fi o incercare de a echilibra nevoia de precizie si detaliu in datele colectate cu eficienta si fezabilitatea procesului de colectare a datelor.
Aceste informatii colectate de catre INS, joaca un rol cheie in monitorizarea si analiza dinamicilor comerciale europene, avand implicatii profunde asupra politicilor economice si deciziilor comerciale. Ele ofera o baza solida pentru formularea strategiilor comerciale si economice atat la nivel national, cat si european, contribuind la o mai buna intelegere a integrarii pietei unice si la previziuni economice clare.
Prin urmare, noile praguri valorice stabilite de INS nu marcheaza doar un pas important in raportarea statistica, ci subliniaza rolul important al acestor date in intelegerea si gestionarea eficienta a economiei Uniunii Europene.
Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele:
- Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul de referinta 2024, sunt stabilite la 1.000.000 lei atat pentru expedieri de bunuri, cat si pentru introduceri de bunuri.
- Obligatii pentru operatorii economici: Operatorii economici care in anul 2023 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre UE, cu o valoare anuala care depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2023, trebuie sa completeze si sa transmita la INS declaratii statistice Intrastat incepand cu ianuarie 2024.
- Includerea altor operatori economici: In 2024, alti operatori economici care realizeaza schimburi intra-UE de bunuri si a caror valoare cumulata depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2024, vor deveni furnizori de date Intrastat. Acestia trebuie sa inceapa sa transmita declaratii statistice Intrastat in luna in care valoarea cumulata a expedierilor si/sau introducerilor de bunuri depaseste pragurile stabilite.
- Implementare si abrogare: Ordinul va fi pus in aplicare de catre directia de specialitate din cadrul INS. La intrarea in vigoare a acestui ordin, se abroga Ordinul presedintelui INS nr. 1.493/2022 privind pragurile valorice Intrastat pentru anul 2023.
Noul Ordin, care urmeaza sa intre in vigoare in februarie 2024, nu prezinta diferente fata de ordinul actual ordin, pentru anul 2023. Ambele ordine mentin pragurile valorice la 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri de bunuri si au aceleasi cerinte pentru operatorii economici in ceea ce priveste raportarea datelor Intrastat.
Prin urmare, schimbarea principala adusa de noul ordin, este doar actualizarea anului de referinta, de la 2023 la 2024, mentinand astfel constanta in cerintele de raportare pentru operatorii economici.
Din datele extrase din ordinele INS pentru perioada 2021-2024, informatia principala se concentreaza pe evolutia pragurilor valorice si perioadele de vigoare ale fiecarui ordin:
- 2021 - Ordinul nr. 1075/2020:
In vigoare: 4 noiembrie 2020 - 31 decembrie 2021
Praguri Valorice: 900.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2022 - Ordinul nr. 773/2021:
In vigoare: 1 ianuarie 2022 - 31 ianuarie 2023
Praguri Valorice: 900.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2023 - Ordinul nr. 1493/2022:
In vigoare: 1 februarie 2023 - 31 ianuarie 2024
Praguri Valorice: 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
- 2024 - Ordinul nr. 1539/2023:
In vigoare: Incepand cu 1 februarie 2024
Praguri Valorice: 1.000.000 lei pentru expedieri si introduceri intra-UE de bunuri
Aceasta informatie arata o crestere a pragurilor valorice Intrastat de la 900.000 lei in 2021 si 2022, la 1.000.000 lei in 2023 si 2024. Schimbarea sugereaza o adaptare la evolutia comertului intra-UE si posibil o incercare de a reduce sarcina administrativa pentru operatorii economici, concentrandu-se pe tranzactiile semnificative.
Cresterea pragurilor valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, de la 900.000 lei in 2021 si 2022 la 1.000.000 lei in 2023 si 2024, poate avea mai multe semnificatii si implicatii:
- Reflectarea cresterii volumului de comert: Cresterea pragurilor indica o crestere generala a volumului de comert intra-UE. Un prag mai mare inseamna ca mai multe tranzactii raman sub nivelul de raportare, sugerand ca volumul standard al tranzactiilor a crescut.
- Reducerea sarcinii administrative: Prin ridicarea pragului, un numar mai mic de operatori economici va fi obligat sa raporteze, ceea ce reduce sarcina administrativa atat pentru intreprinderile mici, cat si pentru autoritatile statistice.
- Adaptarea la inflatie sau schimbari economice: Cresterea pragului poate reflecta, de asemenea, ajustarea la ratele de inflatie sau alte schimbari economice, cum ar fi fluctuatiile valutare sau schimbarile in structura economica.
- Focalizare pe tranzactii semnificative: Un prag mai mare se concentreaza pe colectarea datelor de la tranzactii semnificative, presupunand ca acestea ofera o imagine mai clara a comertului intra-UE decat tranzactiile de valoare mai mica.
- Posibile implicatii pentru politici si cercetare: Cresterea pragului poate influenta tipul de date colectate, care sunt utilizate pentru formularea politicilor, cercetare si analiza economica. Aceasta poate schimba intelegerea tendintelor si dinamicilor comerciale intra-UE.
- Echilibru intre precizie si eficienta: Acesta schimbare poate fi o incercare de a echilibra nevoia de precizie si detaliu in datele colectate cu eficienta si fezabilitatea procesului de colectare a datelor.
Aceste informatii colectate de catre INS, joaca un rol cheie in monitorizarea si analiza dinamicilor comerciale europene, avand implicatii profunde asupra politicilor economice si deciziilor comerciale. Ele ofera o baza solida pentru formularea strategiilor comerciale si economice atat la nivel national, cat si european, contribuind la o mai buna intelegere a integrarii pietei unice si la previziuni economice clare.
Prin urmare, noile praguri valorice stabilite de INS nu marcheaza doar un pas important in raportarea statistica, ci subliniaza rolul important al acestor date in intelegerea si gestionarea eficienta a economiei Uniunii Europene.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...