Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare si clarificare a regulilor fiscale, in special ca urmare a dilemelor si confuziilor aparute in urma aplicarii prevederilor OUG 115/2023 (art. 47 alin. 1) din Codul fiscal).
Schimbarile propuse
Principalul obiectiv al acestui proiect de OUG este de a elimina din Codul fiscal (de la art. 47) trimiterea la Legea nr. 346/2004 si de a introduce o definitie clara a intreprinderilor legate in Codul Fiscal. Definitia propusa vizeaza orice persoana juridica romana care detine, direct sau indirect, peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot intr-o alta persoana juridica, sau care are influenta semnificativa asupra managementului acesteia.
Poprivit proiectului, art. 47 alin. 1^1 din Codul fiscal se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1^1) In aplicarea prevederilor alin. 1) lit. c) limita privind veniturile realizate, se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta. In sensul prezentului aliniat, persoana juridica romana care verifica conditia de la alin. 1) lit. c) este legata cu o alta persoana, daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana detine la cealalta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana detine la persoana juridica romana care verifica conditia, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoanei juridice romane;
c) persoana juridica romana este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica;
d) actionarul/asociatul persoanei juridice romane care detine, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane desfasoara activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/ intreprinderii familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate;
e) pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate de ”intreprinderile legate”, in vederea aplicarii limitei de prevazuta la art. 47 alin. 1) lit. c), se iau in calcul elementele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.
In concluzie
Proiectul de OUG propus de Ministerul Finantelor reprezinta un pas important spre simplificarea si clarificarea cadrului fiscal pentru microintreprinderile din Romania. Prin definirea directa a intreprinderilor legate in Codul Fiscal se intentioneaza eliminarea ambiguitatilor si asigurarea unei aplicari echitabile a legii fiscale. Intreprinderile trebuie sa actioneze proactiv pentru a se asigura ca inteleg si se conformeaza noilor reguli, maximizand astfel oportunitatile si minimizand eventualele riscuri fiscale.
Schimbarile propuse
Principalul obiectiv al acestui proiect de OUG este de a elimina din Codul fiscal (de la art. 47) trimiterea la Legea nr. 346/2004 si de a introduce o definitie clara a intreprinderilor legate in Codul Fiscal. Definitia propusa vizeaza orice persoana juridica romana care detine, direct sau indirect, peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot intr-o alta persoana juridica, sau care are influenta semnificativa asupra managementului acesteia.
Poprivit proiectului, art. 47 alin. 1^1 din Codul fiscal se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1^1) In aplicarea prevederilor alin. 1) lit. c) limita privind veniturile realizate, se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta. In sensul prezentului aliniat, persoana juridica romana care verifica conditia de la alin. 1) lit. c) este legata cu o alta persoana, daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana detine la cealalta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana detine la persoana juridica romana care verifica conditia, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoanei juridice romane;
c) persoana juridica romana este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica;
d) actionarul/asociatul persoanei juridice romane care detine, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane desfasoara activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/ intreprinderii familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate;
e) pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate de ”intreprinderile legate”, in vederea aplicarii limitei de prevazuta la art. 47 alin. 1) lit. c), se iau in calcul elementele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.
In concluzie
Proiectul de OUG propus de Ministerul Finantelor reprezinta un pas important spre simplificarea si clarificarea cadrului fiscal pentru microintreprinderile din Romania. Prin definirea directa a intreprinderilor legate in Codul Fiscal se intentioneaza eliminarea ambiguitatilor si asigurarea unei aplicari echitabile a legii fiscale. Intreprinderile trebuie sa actioneze proactiv pentru a se asigura ca inteleg si se conformeaza noilor reguli, maximizand astfel oportunitatile si minimizand eventualele riscuri fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr042024
Pierderile inregistrate de microintreprinderile platitoare de impozit micro nu sunt pierderi fiscale dupa trecerea la impozitul pe profit
de
Profeanu Laura
04 Apr 2024
Recentele modificari ale Codului Fiscal, in special cele referitoare la art. 47 si art. 31, au reconfigurat semnificativ regimul fiscal pentru microintreprinderile din Romania, impunand noi responsabilitati in cadrul procesului de conformare fiscala.
Conform art. 47 din Codul Fiscal, definitia unei microintreprinderi se bazeaza pe mai multe conditii cumulative, la 31.12.2023:
- a realizat ...
Mar302024
REdefinirea intreprinderilor legate
de
Profeanu Laura
30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a decis sa intervina pentru a aduce claritate in aplicarea impozitului micro, printr-un proiect de ordonanta de urgenta adoptat pe 28 Martie 2024. Aceasta interventie vizeaza definirea intreprinderilor legate si modul in care veniturile acestora influenteaza plafonul de 500.000 euro, esential pentru determinarea eligibilitatii la regimul fiscal preferential destinat ...
Mar272024
Noutati privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
de
Ionut Jinga
27 Mar 2024
Mai este putin timp pana la sfarsitul lunii martie, data la care asociatii care detin peste 25% din titlurile de participare la mai multe companii trebuie sa se decida cu privire la firma care va aplica pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 01.01.2024.
O conditie de baza pentru aplicarea acestui sistem de impozitare in acest an este ca societatea, la data de ...
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Feb212024
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...