Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Fara posibilitatea de a plati amenzile la jumatate din minim in 15 zile, agentii economici vor trebui sa reevalueze riscurile asociate cu nerespectarea reglementarilor. Acest lucru ar putea conduce la o conformare mai stricta, dar si la cresterea costurilor de operare.
Cresterea valorii amenzilor, combinata cu eliminarea reducerii, va avea un impact direct asupra fluxului de numerar al afacerilor, ceea ce poate provoca dificultati pentru unele companii, mai ales cele mici. In timp ce companiile mari ar putea avea resursele necesare pentru a face fata acestor schimbari, intreprinderile mici si mijlocii ar putea simti un impact mai mare, ducand la reactii mai puternice din partea lor.
In concluzie, aceasta propunere de modificare va fi, cel mai probabil, primita cu rezerve de catre agentii economici. Totusi, intentia autoritatilor este de a creste conformarea si disciplina financiar-contabila, ceea ce, pe termen lung, ar putea avea beneficii pentru economie in ansamblu.
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala) | Forma propusa pentru modificare | ||
---|---|---|---|
Art. 41. |
Art. 41. Constituie contraventie urmatoarele fapte: |
Art. 42. (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza: |
La articolul 42, alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza: |
1 | detinerea de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate | de la 1.000 lei la 10.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2 | nerespectarea reglementarilor emise de M.F.P., respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la: | ||
2a | aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie; | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 4.000 lei la 10.000 lei |
2b | utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2c | intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse | de la 300 lei la 4.000 lei | de la 2.000 lei la 20.000 lei |
2d | efectuarea inventarierii | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 3.000 lei la 20.000 lei |
2e | intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la M.F. a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile |
cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, pentru intarziere de peste 30 de zile lucratoare; |
cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare; |
2e1 |
intocmirea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale M.F. a rapoartelor prevazute de art. 28 alin. 7 si art. 29 alin. 21 |
de la 300 lei la 1.000 lei, daca intarzierea este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare. |
de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 1 si 15 zile lucratoare; de la 2.000 lei la 4.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare; de la 3.000 lei la 5.000 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare; |
2f | intocmirea, semnarea si depunerea la M.F.P. precum si la institutiile publice ierarhic superioare a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice | de la 1.000 lei la 3.000 lei | de la 3.000 lei la 6.000 lei |
2g | depunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 alin. 1-3 nu au desfasurat activitate, respectiv a instiintarii prevazute la art. 27 alin. (6) lit.b) | de la 100 lei la 200 lei | de la 1.000 lei la 1.500 |
3 | prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare; | de la 200 lei la 1.000 lei | de la 1.000 lei la 3.000 lei |
4 | nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la art. 30 si 31 | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 2.000 lei la 10.000 lei |
5 | nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale; | de la 400 lei la 5.000 lei | de la 1.000 lei la 5.000 lei |
6 | nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale consolidate | de la 10.000 lei la 30.000 lei | de la 10.000 lei la 30.000 lei |
7 | nerespectarea obligatiei privind auditare a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare | de la 30.000 lei la 40.000 lei | de la 30.000 lei la 40.000 lei |
8 | nedepunerea situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile | de la 2.000 lei la 5.000 lei | de la 2.000 lei la 5.000 lei |
9 | nerespectarea prevederilor art. 10 si art. 361 | de la 1.000 lei la 10.000 lei | de la 1.000 lei la 10.000 lei |
Fara posibilitatea de a plati amenzile la jumatate din minim in 15 zile, agentii economici vor trebui sa reevalueze riscurile asociate cu nerespectarea reglementarilor. Acest lucru ar putea conduce la o conformare mai stricta, dar si la cresterea costurilor de operare.
Cresterea valorii amenzilor, combinata cu eliminarea reducerii, va avea un impact direct asupra fluxului de numerar al afacerilor, ceea ce poate provoca dificultati pentru unele companii, mai ales cele mici. In timp ce companiile mari ar putea avea resursele necesare pentru a face fata acestor schimbari, intreprinderile mici si mijlocii ar putea simti un impact mai mare, ducand la reactii mai puternice din partea lor.
In concluzie, aceasta propunere de modificare va fi, cel mai probabil, primita cu rezerve de catre agentii economici. Totusi, intentia autoritatilor este de a creste conformarea si disciplina financiar-contabila, ceea ce, pe termen lung, ar putea avea beneficii pentru economie in ansamblu.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...