Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
22 Sep 2023


Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):

  Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala) Forma propusa pentru modificare
Art. 41. Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42.  (1)  
Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
La articolul 42, alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
1 detinerea de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate de la 1.000 lei la 10.000 lei de la 2.000 lei la 20.000 lei
2 nerespectarea reglementarilor emise de M.F.P., respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
2a aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie; de la 300 lei la 4.000 lei de la 4.000 lei la 10.000 lei
2b utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate de la 300 lei la 4.000 lei de la 2.000 lei la 20.000 lei
2c intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse de la 300 lei la 4.000 lei de la 2.000 lei la 20.000 lei
2d efectuarea inventarierii de la 400 lei la 5.000 lei de la 3.000 lei la 20.000 lei
2e intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la M.F. a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei;
cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare;
de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare;
de la 1.500 lei la 4.500 lei, pentru intarziere de peste 30 de zile lucratoare;
cele referitoare la intocmire si semnare - de la 2.000 lei la 3.000 lei;
cea referitoare la depunerea in termenul legal - de la 300 lei la 1.000 lei, pentru intarziere intre 1 si 15 zile lucratoare;
de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru intarziere intre 16 si 30 de zile lucratoare;
de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare;
 
2e1 intocmirea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale M.F. a rapoartelor prevazute de art. 28 alin. 7 si art. 29 alin. 21 
 
 
de la 300 lei la 1.000 lei, daca intarzierea este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare;
de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare;
de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare.
de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca intarzierea este intre 1 si 15 zile lucratoare;
de la 2.000 lei la 4.000 lei, daca intarzierea este intre 16 si 30 de zile lucratoare;
de la 3.000 lei la 5.000 lei, daca intarzierea depaseste 30 de zile lucratoare;
 
2f intocmirea, semnarea si depunerea la M.F.P. precum si la institutiile publice ierarhic superioare a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice de la 1.000 lei la 3.000 lei de la 3.000 lei la 6.000 lei
2g depunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1  alin. 1-3 nu au desfasurat activitate, respectiv a instiintarii prevazute la art. 27 alin. (6) lit.b) de la 100 lei la 200 lei de la 1.000 lei la 1.500
3 prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare; de la 200 lei la 1.000 lei de la 1.000 lei la 3.000 lei
4 nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la  art. 30 si 31 de la 400 lei la 5.000 lei de la 2.000 lei la 10.000 lei
5 nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale; de la 400 lei la 5.000 lei de la 1.000 lei la 5.000 lei
6 nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale consolidate de la 10.000 lei la 30.000 lei de la 10.000 lei la 30.000 lei
7 nerespectarea obligatiei privind auditare a situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare de la 30.000 lei la 40.000 lei de la 30.000 lei la 40.000 lei
8 nedepunerea situatiilor financiare anuale, consolidate, interimare, precum si a raportarilor contabile de la 2.000 lei la 5.000 lei de la 2.000 lei la 5.000 lei
9 nerespectarea prevederilor  art. 10 si art. 361   de la 1.000 lei la 10.000 lei de la 1.000 lei la 10.000 lei
 
Fara posibilitatea de a plati amenzile la jumatate din minim in 15 zile, agentii economici vor trebui sa reevalueze riscurile asociate cu nerespectarea reglementarilor. Acest lucru ar putea conduce la o conformare mai stricta, dar si la cresterea costurilor de operare.

Cresterea valorii amenzilor, combinata cu eliminarea reducerii, va avea un impact direct asupra fluxului de numerar al afacerilor, ceea ce poate provoca dificultati pentru unele companii, mai ales cele mici. In timp ce companiile mari ar putea avea resursele necesare pentru a face fata acestor schimbari, intreprinderile mici si mijlocii ar putea simti un impact mai mare, ducand la reactii mai puternice din partea lor.

In concluzie, aceasta propunere de modificare va fi, cel mai probabil, primita cu rezerve de catre agentii economici. Totusi, intentia autoritatilor este de a creste conformarea si disciplina financiar-contabila, ceea ce, pe termen lung, ar putea avea beneficii pentru economie in ansamblu.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...