Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
22 Sep 2023


Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.

Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa intocmeasca si sa depuna o declaratie speciala care sa insoteasca declaratiile financiare anuale.

Aceasta declaratie va trebui sa prezinte sumele primite si modul in care au fost utilizate. Mai mult, in cazul in care valoarea cumulata a sumelor primite depaseste un anumit prag, care va fi stabilit printr-un ordin al ministrului finantelor, aceste persoane juridice vor fi supuse unui audit extern. Auditul va fi efectuat de un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania, conform prevederilor legale:

„Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, care depasesc cumulat valoarea stabilita prin ordin al ministrului finantelor, intocmesc o declaratie care insoteste declaratiile financiare si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate. Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial, impreuna cu declaratia mentionata, sunt supuse unui audit extern efectuat de un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania, in conditiile legii.”

Un alt aspect important se refera la termenul de implementare. Propunerea specifica faptul ca formatul declaratiei si valoarea cumulata a sumelor primite, care vor declansa obligativitatea auditului, vor fi stabilite printr-un ordin al ministrului finantelor. Acesta se va emite in maxim 60 de zile de la data intrarii in vigoare a noii propuneri de modificare a legii. De asemenea, prevederile (daca vor fi adoptate de Guvern) se vor aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023.
Se asteapta ca aceasta propunere sa asigure un nivel crescut de transparenta si sa previna eventualele abuzuri in ceea ce priveste utilizarea finantarilor obtinute de persoanele juridice fara scop patrimonial.

Obiective vizate:

- Sporirea transparentei si responsabilitatii: Obligand organizatiile fara scop patrimonial sa intocmeasca declaratii specifice care evidentiaza sumele primite si modul in care acestea au fost utilizate, legiuitorul intentioneaza sa sporasca nivelul de transparenta. Publicul, donatorii, sponsorii si alte parti interesate vor putea avea un acces mai usor la informatii privind sursele de finantare si cheltuielile acestor organizatii.
- Gestionarea corecta a surselor de finantare: Impunand audituri externe pentru organizatiile care au primit sume care depasesc un anumit prag, se urmareste a se asigura ca fondurile sunt gestionate intr-un mod responsabil si conform prevederilor legale. Auditorii externi vor examina in detaliu situatiile financiare si vor verifica daca sumele au fost utilizate corect.
- Consolidarea increderii in raportarile financiare: Auditul extern are ca scop nu doar verificarea exactitatii si conformitatii raportarilor financiare, dar si consolidarea increderii partilor interesate. Cand un auditor financiar independent valideaza corectitudinea si exactitatea unei situatii financiare, aceasta contribuie la cresterea increderii stakeholderilor in organizatia respectiva.
- Sprijinirea bunei guvernante in sectorul nonprofit: Un management financiar solid si transparent este esential pentru buna functionare si credibilitatea oricarei organizatii. Introducerea acestor masuri legislative poate ajuta la stabilirea unor standarde mai ridicate in ceea ce priveste guvernanta in sectorul nonprofit din Romania, asigurandu-se ca organizatiile opereaza intr-un mod care isi castiga increderea comunitatii.

In concluzie, in timp ce efectul real al acestor masuri va depinde de implementarea lor eficienta si de raspunsul organizatiilor vizate, intentia este clara: asigurarea unui nivel mai ridicat de responsabilitate si transparenta in sectorul nonprofit.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...