ANAF va solicita documente suplimentare pentru casele de marcat, transportul alternativ sau prin taxi si inchirierea locuintelor pentru turisti
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
16 Oct 2023
Printr-un nou ordin emis de presedintele ANAF (nr.1612 din 04 Octombrie 2023) s-au introdus o serie de documente suplimentare care pot fi solicitate in dosarele pentru atribuirea numerelor unice de identificare pentru casele de marcat.
Acest ordin, in vigoare la data de 12 octombrie 2023, aproba documentele suplimentare care pot fi solicitate de catre autoritatile fiscale, pentru a verifica indeplinirea conditiilor necesare pentru atribuirea numerelor unice de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale, in plus fata de documentele standard.
Aceste documente standard sunt cele prevazute la art. 61 alin. 3 din anexa la HG nr. 479/2003 privind normele de aplicare ale OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
Art. 61 alin. (3) Cererea de atribuire a numarului unic de identificare este insotita de urmatoarele documente:
a) copia facturii si a documentului de plata care atesta achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vanzare-cumparare cu plata in rate sau, dupa caz, copia contractului de leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
b) copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de marcat electronic fiscal;
c) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, dupa caz, declaratia privind desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi. Verificarea existentei punctului de lucru inregistrat la oficiul registrului comertului se face de catre organul fiscal care solutioneaza cererea de atribuire a numarului unic de identificare, prin solicitarea de informatii, prin serviciul ONRC - Recom ONLINE;
d) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind numarul de inmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, insotita de copia autorizatiei taxi, in cazul activitatii de taximetrie.
Suplimentar fata de aceste documente, organul fiscal poate solicita:
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in cazul activitatii de transport in regim de taxi → copia contractului de comodat sau de inchiriere a autovehiculului;
- In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic camerele situate in locuinte personale → dovada detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul;
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto → informatii care se regasesc in cuprinsul autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto (de la Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. in baza unui protocol interinstitutional);
- In cazul in care utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare → certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.
Ce reprezinta aceste numere unice de identificare pentru casele de marcat?
Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal (art. 59 si 60 indice 1) stabilesc reguli si proceduri detaliate pentru utilizarea si gestionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in Romania, precum si informatii despre aceste numere:
Acest ordin, in vigoare la data de 12 octombrie 2023, aproba documentele suplimentare care pot fi solicitate de catre autoritatile fiscale, pentru a verifica indeplinirea conditiilor necesare pentru atribuirea numerelor unice de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale, in plus fata de documentele standard.
Aceste documente standard sunt cele prevazute la art. 61 alin. 3 din anexa la HG nr. 479/2003 privind normele de aplicare ale OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
Art. 61 alin. (3) Cererea de atribuire a numarului unic de identificare este insotita de urmatoarele documente:
a) copia facturii si a documentului de plata care atesta achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vanzare-cumparare cu plata in rate sau, dupa caz, copia contractului de leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
b) copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de marcat electronic fiscal;
c) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, dupa caz, declaratia privind desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi. Verificarea existentei punctului de lucru inregistrat la oficiul registrului comertului se face de catre organul fiscal care solutioneaza cererea de atribuire a numarului unic de identificare, prin solicitarea de informatii, prin serviciul ONRC - Recom ONLINE;
d) declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind numarul de inmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, insotita de copia autorizatiei taxi, in cazul activitatii de taximetrie.
Suplimentar fata de aceste documente, organul fiscal poate solicita:
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in cazul activitatii de transport in regim de taxi → copia contractului de comodat sau de inchiriere a autovehiculului;
- In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic camerele situate in locuinte personale → dovada detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul;
- In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto → informatii care se regasesc in cuprinsul autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, precum si in copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto (de la Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. in baza unui protocol interinstitutional);
- In cazul in care utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare → certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.
Ce reprezinta aceste numere unice de identificare pentru casele de marcat?
Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal (art. 59 si 60 indice 1) stabilesc reguli si proceduri detaliate pentru utilizarea si gestionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in Romania, precum si informatii despre aceste numere:
-
Logotipul si Seria Fiscala:
- Logotipul si seria fiscala sunt utilizate pentru identificarea fiscala a fiecarui aparat de marcat electronic fiscal.
- Logotipul este o asociere stilizata a literelor "R" si "L", realizata sub forma de semn grafic.
- Seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal poate fi formata din una sau doua litere alfabetice si zece caractere numerice.
- Caracterele alfabetice ale seriei fiscale reprezinta denumirea prescurtata a municipiului Bucuresti sau a judetului unde este instalat aparatul.
- Primele patru caractere numerice din seria fiscala reprezinta numarul avizului sau autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale.
- Urmatoarele sase caractere numerice reprezinta numarul de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti.
- Registrul:
- Registrul este o baza de date electronica gestionata de ANAF.
- Din acest registru se atribuie seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal. Seria fiscala este formata din 10 caractere care reprezinta numarul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal.
- Numarul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal este asociat cu istoricul aparatului si nu poate fi anulat, sters sau realocat.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023
Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024
de
Profeanu Laura
24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024.
Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele:
- Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...