Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Octombrie 2025

Cheltuielile statului cresc, veniturile raman modeste. Romania cheltuieste 68% din buget pe salarii, pensii si ajutoare sociale

25 Oct 2025

Rectificarea bugetara din octombrie 2025 a confirmat o realitate anticipata de luni bune: cheltuielile publice continua sa creasca, chiar si in contextul inghetarii salariilor si pensiilor. In 2025, Romania a alocat suplimentar 0,8 miliarde lei pentru cheltuielile de personal si 8,2 miliarde lei pentru asistenta sociala, in timp ce veniturile bugetare au ramas la un nivel mult sub media europeana.

O tara cu venituri mici, dar cheltuieli mari

In prezent, Romania cheltuieste aproximativ 68% din totalul veniturilor bugetare pentru plata salariilor din sectorul public, pensii si ajutoare sociale. Raportat la PIB, veniturile bugetare sunt printre cele mai reduse din Uniunea Europeana - sub 35% din PIB - ceea ce face ca ponderea cheltuielilor sociale si salariale sa para disproportionat de mare.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
De fapt, problema nu este nivelul prea ridicat al pensiilor sau al salariilor, ci veniturile insuficiente ale statului. Daca Romania ar colecta venituri bugetare similare mediei europene, ponderea acestor cheltuieli ar fi semnificativ mai mica.

Asistenta sociala: mult sub media UE

Conform datelor Eurostat, in 2023 Romania a alocat 12,8% din PIB pentru asistenta sociala, in timp ce media Uniunii Europene este de 19,2%. Chiar si dupa recalcularea pensiilor potrivit Legii nr. 360/2023, Romania ramane la coada clasamentului european in ceea ce priveste protectia sociala.

Cu toate acestea, presiunile asupra bugetului cresc. Plata dobanzilor la datoria publica (aproape 8% din totalul veniturilor) si cresterea cheltuielilor militare - care ar trebui sa ajunga la 5% din PIB conform angajamentelor NATO - reduc spatiul fiscal pentru alte domenii. Doar aceste patru capitole - personal, asistenta sociala, aparare si dobanzi - ar putea consuma peste 90% din veniturile statului.

Deficit mare, perspective restranse

Consiliul Fiscal atrage atentia ca extinderea alocarilor bugetare pentru aparare „va impune constrangeri suplimentare asupra bugetului”, subliniind nevoia de eficientizare si prioritizare a cheltuielilor. Totodata, institutia avertizeaza ca deficitul bugetar ar putea depasi 8% la finalul anului, in conditiile in care Romania ar trebui sa-l reduca sub 3% conform procedurii europene de deficit excesiv.

O posibila solutie ar fi reducerea evaziunii fiscale, in special a decalajului de colectare a TVA, estimat la peste 33%. Insa chiar si in acest scenariu optimist, resursele nu ar fi suficiente pentru a acoperi toate nevoile bugetare fara ajustari dureroase.

Ce se intampla cu salariile si pensiile?

Datele oficiale arata ca in primele opt luni din 2025 cheltuielile cu personalul au continuat sa creasca, desi salariile bugetarilor au fost inghetate. Explicatia tine de aplicarea etapizata a majorarilor aprobate in 2024. In termeni reali, insa, castigul salarial a crescut cu doar 5% fata de inceputul lui 2023 - un avans anulat aproape complet de inflatie.

In sectorul public, puterea de cumparare este in scadere, mai ales in Sanatate si Asistenta Sociala. Cadrele didactice raman singura categorie cu o crestere reala a veniturilor, ca urmare grevei din 2023. Pe de alta parte, limitarea sporurilor pentru conditii vatamatoare si plafonarea bonusurilor din fonduri europene au dus la scaderi efective in alte domenii.

Pensiile, amanate din nou

Legea nr. 360/2023 prevedea actualizarea anuala a valorii punctului de referinta cu rata inflatiei si jumatate din cresterea castigului salarial real. In realitate, aceasta actualizare va fi amanata doi ani consecutiv, ceea ce inseamna o pierdere de putere de cumparare pentru pensionari. In absenta unei noi indexari, valoarea pensiei reale va scadea pana in 2027.

Perspective pentru urmatorii ani

Prognozele Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza indica o scadere medie a castigului salarial real cu 18% pana in 2028, pe fondul inflatiei persistente si al lipsei de majorari salariale. In paralel, statul va trebui sa gestioneze presiunea dobanzilor, cresterea cheltuielilor cu apararea si nevoia de investitii publice.

In acest context, Consiliul Fiscal avertizeaza ca „procesul de corectie va fi dureros si are nevoie de stabilitate sociala si solidaritate”. Cu alte cuvinte, Romania trebuie sa se reformeze fara a-si pierde echilibrul intern.

Concluzie

Romania traverseaza o perioada in care ajustarile fiscale sunt inevitabile. Cheltuielile publice cresc mai repede decat veniturile, iar spatiul de manevra este aproape inexistent. Fiecare miliard suplimentar pentru salarii sau pensii trebuie echilibrat printr-o reducere a altor cheltuieli sau printr-o colectare eficienta a taxelor.

Pana la o reforma fiscala reala si la o crestere sustenabila a veniturilor bugetare, inghetarea salariilor si pensiilor ramane o masura de avarie, nu o strategie pe termen lung.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cheltuieli

27Oct2025

Contract de comodat. Cheltuiala cu impozitul pe cladire

de Mariana Prejbeanu valabil la 27 Oct 2025
Intrebare: Firma are contract comodat incheiat cu proprietari persoane fizice din care unul este subsemnata. In contract comodat autentificat notar scrie ca eu ca firma imi asum plata impozit cladire. Este deductibila aceasta cheltuiala pt firma mea?
27Oct2025

Inregistrarea dobanzii la imprumuturile acordate de asociat catre societate

de Nicolae Liviu valabil la 27 Oct 2025
Intrebare: Asociat persoana fizica, imprumuta societatea atunci cand este necesar pentru investii (din 2017 pana la zi). Incepand cu anul 2025, s-au facut acte aditionale la contractele de imprumut cu mentiunea: Imprumutul este purtator de dobanda, stabilita dupa cum urmeaza: 6% pe an pentru imprumuturile acordate in lei. Soldul contul 4551 la 30.09.2025 1.800.700 lei Dobanda se inregistreaza ...
24Oct2025

Tratament fiscal corectie servicii intracomunitare

de Costin A. Istrate valabil la 24 Oct 2025
Intrebare: Societatea noastra, X_RO vinde role de produs tiparit catre client Y_Germania in baza unei comenzi ferme (nu avem contract cu clauze). Se constata ca sensul rolelor nu este corect, clientul Y_Germania apleaza la o alta entitate Z_Germania care rebobineaza rolele si emite factura servicii catre societatea X_RO. Factura emisa de Z_Germania contine TVA, nu este mentionat "taxare ...
23Oct2025

Plata facturi emise pe numele administratorului

de Vera Constantin valabil la 23 Oct 2025
Intrebare: Va rog sa ne aratati cadrul legal si fiscal in cazul unei societati care achita din contul firmei anumite servicii (din UE si NON-UE, chiar si din tara) insa facturile si invoice-urile nu sunt emise pe firma, ci pe nume administrator. Sistemul de ex la Tesla, Google, Open Ai nu permite sa trecem numele firmei, cum putem incadra aceste invoice-uri si care e regimul lor fiscal? Dar pentru ...
23Oct2025

Cazare si diurna salariati

de Vera Constantin valabil la 23 Oct 2025
Intrebare: O societate comerciala are lucrari de topografie in localitati la mai mult de 10km distanta de sediul firmei. Zilnic se pleaca pe teren si se intorc in localitatea de domiciliu dupa 12 ore de munca pe teren. Sunt zile in care se cazeaza la diverse persoane, fara document. Intrebare: persoanele salariate care presteaza munca in conditiile descrise pot sa beneficieze de indemnizatie de ...
24Oct2025

Facturi emise de firme inactive fiscal: ce riscuri are beneficiarul si cum se corecteaza situatia

de Profeanu Laura valabil la 24 Oct 2025
Intrebare: In cazul in care se incheie un contract de prestari servicii cu o firma inactiva fiscal (prestatorul nu declara ca e inactiv si beneficiarul nu verifica), care sunt consecintele: - o firma inactiva fiscal mai poate desfasura activitate economica si emite facturi? - cand beneficiarul constata acest aspect cum trebuie sa procedeze? - ce se intampla cu facturile emise si platite pana la ...
Vezi toate studiile de caz despre cheltuieli keyboard_double_arrow_right
x