Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Octombrie 2025

CJUE: Turistii au dreptul la restituirea integrala a pretului pachetului turistic daca deficientele sunt atat de grave incat vacanta isi pierde scopul

25 Oct 2025

Curtea de Justitie a Uniunii Europene a pronuntat, in cauza C-469/24, o hotarare de referinta privind drepturile calatorilor care achizitioneaza pachete turistice. Decizia clarifica modul in care se aplica Directiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, in special in situatiile in care serviciile furnizate difera semnificativ de cele convenite prin contract.

Situatia de fapt

Litigiul a avut ca punct de plecare o vacanta de tip „all inclusive” rezervata de doi turisti polonezi pentru un hotel de cinci stele din Albania. Dupa sosirea lor, autoritatile locale au dispus demolarea unor constructii ale hotelului - printre care piscinele si zona de plaja - masuri care au provocat zgomote, disconfort si au limitat accesul clientilor la facilitatile principale.
In plus, in timpul sejurului au existat alte deficiente in serviciile de masa si lucrari suplimentare de constructie la hotel. In urma acestor evenimente, calatorii au considerat ca vacanta si-a pierdut complet scopul si au solicitat rambursarea totala a pretului platit, precum si despagubiri pentru prejudiciul moral.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Intrebarile preliminare adresate CJUE

Instanta din Polonia a solicitat Curtii sa clarifice:

- daca turistii pot primi restituirea integrala a pretului in cazul unor neconformitati grave, chiar daca au beneficiat de o parte dintre servicii;

- in ce conditii organizatorul se poate exonera de raspundere pentru despagubiri atunci cand cauza neconformitatii este un eveniment determinat de autoritatile publice;

- daca este necesara dovedirea vinovatiei unui tert pentru a justifica exonerarea;

- cum trebuie stabilita proportionalitatea dintre despagubirile materiale si cele morale.

Principiile stabilite de CJUE

Curtea a reamintit ca obligatia principala a organizatorului este de a furniza serviciile contractate in conformitate cu clauzele pachetului turistic. In cazul unor neconformitati, calatorul are dreptul la o diminuare a pretului sau la despagubiri, iar in cazurile cele mai grave - la rambursarea integrala a sumei platite.

CJUE a precizat ca organizatorul poate fi exonerat de raspundere numai daca dovedeste cumulativ:

- ca neconformitatea a fost cauzata de un tert care nu are legatura cu executarea serviciilor de calatorie, si

- ca evenimentul care a cauzat problema a fost imprevizibil si inevitabil, chiar daca s-ar fi luat toate masurile rezonabile pentru a-l preveni.

Curtea a subliniat ca nu este necesar sa fie dovedita culpa tertului. Exonerarea intervine doar atunci cand situatia provine dintr-o cauza externa, obiectiva, pe care agentia nu o putea anticipa sau controla. In schimb, daca organizatorul sau partenerii sai au avut posibilitatea sa afle din timp despre masurile autoritatilor ori sa ofere alternative echivalente, raspunderea nu poate fi inlaturata.

Evaluarea obiectiva a prejudiciului

Un aspect important subliniat de CJUE este ca evaluarea reducerii de pret sau a rambursarii trebuie sa fie obiectiva si proportionala, tinindu-se cont de valoarea totala a serviciilor promise prin contract, importanta serviciilor afectate in cadrul pachetului, durata neconformitatilor si impactul lor asupra scopului vacantei.

Daca lipsurile sunt de o asemenea gravitate incat scopul pachetului de servicii este anulat, turistul are dreptul la restituirea integrala a sumei, chiar daca a beneficiat partial de cazare sau alte servicii.

Caracterul compensatoriu al despagubirilor

Curtea a clarificat ca drepturile calatorilor la restituire si despagubire au un caracter strict compensatoriu, nu sanctionator. Ele urmaresc restabilirea echilibrului contractual dintre parti, fara a penaliza organizatorul. Aplicarea unor sanctiuni revine autoritatilor nationale, conform articolului 25 din Directiva 2015/2302.

Consecinte pentru practica

Hotararea evidentiaza necesitatea ca agentiile de turism sa isi documenteze temeinic comunicarea cu partenerii si cu autoritatile locale, pentru a demonstra eventuale cauze de exonerare. In acelasi timp, turistii beneficiaza de o protectie consolidata, avand dreptul la restituirea integrala a pretului platit atunci cand serviciile de baza ale pachetului nu mai pot fi furnizate. Pentru Romania, principiile acestei decizii se regasesc si in O.G. nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de calatorie, care transpune Directiva 2015/2302, iar instantele nationale trebuie sa interpreteze aceste norme in conformitate cu jurisprudenta CJUE.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cjue

26Oct2025

CJUE: Proprietarii pot fi obligati sa plateasca si caldura emisa de instalatiile comune ale blocului

de Profeanu Laura 26 Oct 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat prin hotararea din 24 octombrie 2024 in cauza C-760/23 - EVN Bulgaria Toplofikatsia, ca legislatia europeana nu se opune unei reglementari nationale care impune proprietarilor de apartamente sa suporte costurile aferente caldurii difuzate de instalatiile comune ale cladirii, chiar daca in spatiile respective nu exista radiatoare. ...
20Oct2025

CJUE: Timpul de deplasare colectiva impus de angajator reprezinta timp de munca

de Profeanu Laura 20 Oct 2025
Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 octombrie 2025, cauza C-110/24 – STAS-IV vs. VAERSA, clarifica din nou o dilema pentru angajatori: cand deplasarea angajatilor trebuie considerata „timp de lucru” in sensul Directivei 2003/88/CE privind organizarea timpului de munca. Contextul cauzei Litigiul a pornit in Spania, unde salariatii unei ...
26Sep2025

Reparatii gratuite la o trecere de cale ferata. Regim TVA

de Constanta Popa valabil la 26 Sep 2025
Intrebare: Societatea noastra a facut reparatii la o trecere de cale ferata, terenul apartinand CFR. Mentionam ca aceasta reparatie este facuta in scopul activitatii economice: trecand calea ferata se ajunge numai la societatea noastra (aici intra camioanele pentru incarcare produs finit vandut). Valoarea se doneaza la CFR. La punctul 7 alin11 din Normele metodologice privind aplicarea art. 270 alin.8 ...
25Iun2025

CJUE: Executarea silita pe baza unei clauze abuzive nu inchide calea consumatorului catre justitie - chiar si dupa vanzarea locuintei

de Profeanu Laura 25 Iun 2025
Decizia recenta a CJUE in cauza C-351/23 readuce in prim-plan drepturile consumatorilor in fata clauzelor abuzive din contractele de credit si subliniaza limitele in care o procedura de executare silita poate produce efecte juridice ireversibile, in absenta unui control judiciar efectiv. De la clauza contractuala la evacuare: un parcurs contestat Cazul a vizat o familie din Slovacia ...
05Mai2025

Ajutoare de stat si scutiri fiscale: Ce spune Curtea de Justitie a UE in cauza C-453/23

de Profeanu Laura 05 Mai 2025
Sursa: Comunicat de presa Curia nr. 54/25, 29 aprilie 2025 Contextul spetei Intr-un litigiu polonez cu implicatii europene, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost sesizata pentru a clarifica daca o scutire de impozit pe bunuri imobile poate fi considerata ajutor de stat in sensul dreptului Uniunii. Speta vizeaza o intreprindere care detinea o linie feroviara secundara, ...
30Apr2025

CJUE limiteaza anularea codului de TVA din oficiu: ce inseamna decizia in cauza „Cityland” pentru contribuabilii din Romania?

de Profeanu Laura 30 Apr 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o hotarare de referinta (C-164/24, Cityland EOOD), care pune sub semnul intrebarii o practica administrativa frecventa in mai multe state membre, inclusiv in Romania: anularea din oficiu a codului de TVA pentru incalcari considerate „formale”, fara o analiza de fond a situatiei contribuabilului. Hotararea CJUE ...
Vezi toate studiile de caz despre cjue keyboard_double_arrow_right
x