Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
28 Sep 2023
(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile)
419 ”CLIENTI – CREDITORI”
311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
(2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de avansurile acordate altor furnizori.
311 indice 1 (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere acestuia un bun sau un serviciu, in momentul incasarii entitatea inregistreaza o datorie fata de client. In acest caz, datoria fata de client reprezinta obligatia entitatii de a transfera clientului bunurile sau serviciile pentru care a incasat suma respectiva.
(2) Sumele incasate in conditiile alin. (1) se inregistreaza ca o datorie fata de client (contul 419 «Clienti - creditori»). Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.
Ce rezulta din aceasta prevedere?
Atunci cand o companie primeste un avans de la un client, inainte de a livra bunurile sau serviciile pentru care a fost platit avansul, compania trebuie sa inregistreze suma respectiva ca o datorie fata de client. Aceasta se face pentru a reflecta obligatia companiei de a livra efectiv bunurile sau serviciile respective.
Exemplu de inregistrari contabile:
Avans primit: 25.000 lei Vanzare bunuri: 55.000 lei
1. Primirea avansului, pe baza facturii de avans (inainte de livrarea burilor):
Avans fara TVA: 25.000 / 1.19 = 21.008,40 lei TVA: 25.000 - 21.008,40 = 3.991,60 lei
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” 21.008,40 lei 4427 „TVA colectata” 3.991,60 lei
2. Incasarea avansului:
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 25.000 lei
3. Vanzarea bunurilor:
Din totalul de 55.000 lei, Vanzare fara TVA: 55.000 / 1.19 = 46.218,49 lei TVA: 55.000 - 46.218,49 = 8.781,51 lei
4111 „Clienti” = % 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” 46.218,49 lei 4427 „TVA colectata” 8.781,51 lei
4. Stingerea creantei fata de client prin decontarea avansului (se storneaza inregistrarea initiala):
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” (21.008,40 lei) 4427 „TVA colectata” (3.991,60 lei)
5. Incasarea diferentei:
Diferenta incasata de la furnizor = 55.000 lei – 25.000 lei = 30.000 lei
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 30.000 lei
472 ”VENITURI INREGISTRATE IN AVANS”
351. -(1) Cheltuielile platite/de platit si veniturile incasate/de incasat in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans (contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans") sau venituri in avans (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"), dupa caz.
(2) In aceste conturi se inregistreaza, in principal, urmatoarele cheltuieli si venituri: chirii, abonamente, asigurari si alte cheltuieli efectuate anticipat, respectiv veniturile din chirii, abonamente si alte venituri aferente perioadelor sau exercitiilor urmatoare.
(3) In contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza, de asemenea, achizitiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera si certificate verzi, efectuate in cursul perioadei curente, dar care sunt aferente unei perioade ulterioare, urmand a se recunoaste drept cheltuieli ale perioadelor viitoare in care urmeaza a se utiliza.
(4) Onorariile si comisioanele bancare achitate in vederea obtinerii de imprumuturi pe termen lung se recunosc pe seama cheltuielilor inregistrate in avans. Cheltuielile in avans urmeaza sa se recunoasca la cheltuieli curente esalonat, pe perioada de rambursare a imprumuturilor respective.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplica pentru operatiunile in derulare la data trecerii la aplicarea prezentelor reglementari.
351 indice 1: (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) O entitate poate percepe uneori un avans nerambursabil de la client, la inceputul contractului sau aproape de aceasta data (de exemplu, comisioanele de activare din contractele de telecomunicatii, comisioanele de constituire din anumite contracte de servicii si onorariile initiale din unele contracte de furnizare). In aceasta situatie entitatea trebuie sa stabileasca daca avansul incasat se refera la prestarea unui serviciu intr-o perioada viitoare.
(2) Daca avansul incasat reprezinta o plata in avans efectuata de un client pentru servicii care urmeaza sa fie prestate intr-o perioada viitoare, suma corespunzatoare se evidentiaza in contul 472 «Venituri inregistrate in avans», urmand a fi recunoscuta la venituri atunci cand vor fi prestate serviciile respective. In cazul in care avansul nu se refera la servicii viitoare, suma incasata de la client se recunoaste pe seama veniturilor perioadei.
Punctul 351 indice 1 (prevedere introdusa in 2023):
Se axeaza pe avansurile nerambursabile percepute de la clienti la inceputul unui contract, un aspect care nu este mentionat la punctul 351.
Adauga clarificari privind determinarea unui avans (daca reprezinta venituri in avans sau venituri recunoscute imediat).
Concluzie: Prin introducerea Punctului 351 indice 1, reglementarea a adaugat clarificari privind tratamentul avansurilor nerambursabile incasate de la clienti si cum ar trebui ele sa fie recunoscute. Aceasta este o nuanta care nu a fost abordata in prevederea veche. Diferenta principala dintre cele doua prevederi este aceasta focalizare pe avansurile nerambursabile si clarificarea lor contabila.
419 ”CLIENTI – CREDITORI”
311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
(2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de avansurile acordate altor furnizori.
311 indice 1 (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere acestuia un bun sau un serviciu, in momentul incasarii entitatea inregistreaza o datorie fata de client. In acest caz, datoria fata de client reprezinta obligatia entitatii de a transfera clientului bunurile sau serviciile pentru care a incasat suma respectiva.
(2) Sumele incasate in conditiile alin. (1) se inregistreaza ca o datorie fata de client (contul 419 «Clienti - creditori»). Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.
Ce rezulta din aceasta prevedere?
Atunci cand o companie primeste un avans de la un client, inainte de a livra bunurile sau serviciile pentru care a fost platit avansul, compania trebuie sa inregistreze suma respectiva ca o datorie fata de client. Aceasta se face pentru a reflecta obligatia companiei de a livra efectiv bunurile sau serviciile respective.
Exemplu de inregistrari contabile:
Avans primit: 25.000 lei Vanzare bunuri: 55.000 lei
1. Primirea avansului, pe baza facturii de avans (inainte de livrarea burilor):
Avans fara TVA: 25.000 / 1.19 = 21.008,40 lei TVA: 25.000 - 21.008,40 = 3.991,60 lei
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” 21.008,40 lei 4427 „TVA colectata” 3.991,60 lei
2. Incasarea avansului:
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 25.000 lei
3. Vanzarea bunurilor:
Din totalul de 55.000 lei, Vanzare fara TVA: 55.000 / 1.19 = 46.218,49 lei TVA: 55.000 - 46.218,49 = 8.781,51 lei
4111 „Clienti” = % 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” 46.218,49 lei 4427 „TVA colectata” 8.781,51 lei
4. Stingerea creantei fata de client prin decontarea avansului (se storneaza inregistrarea initiala):
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” (21.008,40 lei) 4427 „TVA colectata” (3.991,60 lei)
5. Incasarea diferentei:
Diferenta incasata de la furnizor = 55.000 lei – 25.000 lei = 30.000 lei
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 30.000 lei
472 ”VENITURI INREGISTRATE IN AVANS”
351. -(1) Cheltuielile platite/de platit si veniturile incasate/de incasat in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans (contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans") sau venituri in avans (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"), dupa caz.
(2) In aceste conturi se inregistreaza, in principal, urmatoarele cheltuieli si venituri: chirii, abonamente, asigurari si alte cheltuieli efectuate anticipat, respectiv veniturile din chirii, abonamente si alte venituri aferente perioadelor sau exercitiilor urmatoare.
(3) In contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza, de asemenea, achizitiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera si certificate verzi, efectuate in cursul perioadei curente, dar care sunt aferente unei perioade ulterioare, urmand a se recunoaste drept cheltuieli ale perioadelor viitoare in care urmeaza a se utiliza.
(4) Onorariile si comisioanele bancare achitate in vederea obtinerii de imprumuturi pe termen lung se recunosc pe seama cheltuielilor inregistrate in avans. Cheltuielile in avans urmeaza sa se recunoasca la cheltuieli curente esalonat, pe perioada de rambursare a imprumuturilor respective.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplica pentru operatiunile in derulare la data trecerii la aplicarea prezentelor reglementari.
351 indice 1: (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) O entitate poate percepe uneori un avans nerambursabil de la client, la inceputul contractului sau aproape de aceasta data (de exemplu, comisioanele de activare din contractele de telecomunicatii, comisioanele de constituire din anumite contracte de servicii si onorariile initiale din unele contracte de furnizare). In aceasta situatie entitatea trebuie sa stabileasca daca avansul incasat se refera la prestarea unui serviciu intr-o perioada viitoare.
(2) Daca avansul incasat reprezinta o plata in avans efectuata de un client pentru servicii care urmeaza sa fie prestate intr-o perioada viitoare, suma corespunzatoare se evidentiaza in contul 472 «Venituri inregistrate in avans», urmand a fi recunoscuta la venituri atunci cand vor fi prestate serviciile respective. In cazul in care avansul nu se refera la servicii viitoare, suma incasata de la client se recunoaste pe seama veniturilor perioadei.
Punctul 351 indice 1 (prevedere introdusa in 2023):
Se axeaza pe avansurile nerambursabile percepute de la clienti la inceputul unui contract, un aspect care nu este mentionat la punctul 351.
Adauga clarificari privind determinarea unui avans (daca reprezinta venituri in avans sau venituri recunoscute imediat).
Concluzie: Prin introducerea Punctului 351 indice 1, reglementarea a adaugat clarificari privind tratamentul avansurilor nerambursabile incasate de la clienti si cum ar trebui ele sa fie recunoscute. Aceasta este o nuanta care nu a fost abordata in prevederea veche. Diferenta principala dintre cele doua prevederi este aceasta focalizare pe avansurile nerambursabile si clarificarea lor contabila.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...