Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
28 Sep 2023


ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale).
 
Printre principalele propuneri de modificare se numara:
 
1. Ajustarea formularelor: In lumina modificarilor introduse prin HG nr. 1568/2022, formularistica actuala, aprobata in 2015 prin OPANAF nr. 2594, va fi revizuita pentru a se alinia la noile standarde. Spre exemplu, coloanele referitoare la sanctiuni vor fi eliminate.
 
2. Eficientizarea procesului de inregistrare a faptelor in cazierul fiscal. Concret, se vizeaza corelarea termenului in care organele responsabile cu gestionarea cazierului fiscal realizeaza inregistrarile (intocmesc fisele de inscriere in cazierul fiscal a faptelor care reprezinta contraventii) cu termenul legal (15 zile) in care entitatile care identifica si sanctioneaza faptele trebuie sa transmita aceste informatii organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sanctionat). Aceasta masura este propusa pentru a imbunatati fluiditatea si transparenta intregului proces pentru toti cei implicati.
 
3. Procesul de gestionare a cazierului fiscal: A fost propusa o schimbare importanta in ceea ce priveste competenta de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal pentru atragerea raspunderii solidare cu debitorul. Pana in prezent, aceste fise erau intocmite de compartimentul de executare silita din cadrul organului fiscal responsabil pentru administrarea contribuabilului declarat insolvabil sau insolvent. Propunerea vizeaza transferul acestei responsabilitati catre compartimentul de executare silita din organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de persoana care este tinuta solidar responsabila. Acest lucru se datoreaza faptului ca deciziile de atragere a raspunderii solidare sunt inregistrate in evidenta fiscala a persoanei raspunzatoare. Aceasta schimbare propusa este conceputa pentru a eficientiza procesul si a asigura o mai buna corelare cu evidenta fiscala a persoanelor implicate.
 
4. Clarificari privind raspunderea solidara: Proiectul propune clarificari in ceea ce priveste inscrierea in cazier a situatiilor de raspundere solidara, inclusiv in cazurile in care obligatiile fiscale pentru care a fost atrasa raspunderea au fost deja stinse.

5. Actualizari ale fluxului procedural: Modificarile vor asigura o coerenta sporita in aplicarea legii, abordand aspecte precum inregistrarea inactivitatii fiscale si in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali  (daca se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbarii reprezentantilor legali ai contribuabilului declarat inactiv) si scoaterea din evidenta a informatiilor privind inactivitatea fiscala.

6. Modernizarea formularisticii: In era digitala, ANAF vizeaza facilitarea accesului la certificatul de cazier fiscal prin mijloace electronice. Alte ajustari in formularistica includ eliminarea unor coloane si rubrici, precum si introducerea unor noi termeni care se conformeaza cu legislatia europeana, spre exemplu: eliminarea sintagmei ”Numar de operator de date cu caracter pesonal -...” si introducerea sintagmei ”Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679

7. Redefinirea atributiilor organelor fiscale: Se propune schimbarea competentei privind gestionarea cazierului fiscal, luand in considerare desfiintarea administratiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscala, de catre administratiile judetene ale finantelor publice.
 
Prin aceste schimbari:
-          stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal
-          procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/ din cazierul fiscal
-          solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal
-          modelul si continutul formularisticii necesare
-          nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal,
 
ANAF intentioneaza sa modernizeze si sa eficientizeze gestionarea cazierului fiscal, adaptandu-se astfel la noile realitati legislative si tehnologice.
Aceste masuri sunt asteptate sa simplifice procedurile si  sa ofere o mai buna transparenta si conformare din partea contribuabililor.
Un cazier fiscal incarcat poate avea consecinte negative asupra afacerii, de la limitarea accesului la finantare sau licitatii publice pana la restrictionarea anumitor operatiuni sau tranzactii.

In concluzie, contribuabilii trebuie sa fie constienti de importanta cazierului fiscal, de informatiile pe care le contine si de modul in care acestea pot afecta afacerea lor sau reputatia lor financiara.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...