Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
28 Sep 2023
ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale).
Printre principalele propuneri de modificare se numara:
1. Ajustarea formularelor: In lumina modificarilor introduse prin HG nr. 1568/2022, formularistica actuala, aprobata in 2015 prin OPANAF nr. 2594, va fi revizuita pentru a se alinia la noile standarde. Spre exemplu, coloanele referitoare la sanctiuni vor fi eliminate.
2. Eficientizarea procesului de inregistrare a faptelor in cazierul fiscal. Concret, se vizeaza corelarea termenului in care organele responsabile cu gestionarea cazierului fiscal realizeaza inregistrarile (intocmesc fisele de inscriere in cazierul fiscal a faptelor care reprezinta contraventii) cu termenul legal (15 zile) in care entitatile care identifica si sanctioneaza faptele trebuie sa transmita aceste informatii organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sanctionat). Aceasta masura este propusa pentru a imbunatati fluiditatea si transparenta intregului proces pentru toti cei implicati.
3. Procesul de gestionare a cazierului fiscal: A fost propusa o schimbare importanta in ceea ce priveste competenta de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal pentru atragerea raspunderii solidare cu debitorul. Pana in prezent, aceste fise erau intocmite de compartimentul de executare silita din cadrul organului fiscal responsabil pentru administrarea contribuabilului declarat insolvabil sau insolvent. Propunerea vizeaza transferul acestei responsabilitati catre compartimentul de executare silita din organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de persoana care este tinuta solidar responsabila. Acest lucru se datoreaza faptului ca deciziile de atragere a raspunderii solidare sunt inregistrate in evidenta fiscala a persoanei raspunzatoare. Aceasta schimbare propusa este conceputa pentru a eficientiza procesul si a asigura o mai buna corelare cu evidenta fiscala a persoanelor implicate.
4. Clarificari privind raspunderea solidara: Proiectul propune clarificari in ceea ce priveste inscrierea in cazier a situatiilor de raspundere solidara, inclusiv in cazurile in care obligatiile fiscale pentru care a fost atrasa raspunderea au fost deja stinse.
5. Actualizari ale fluxului procedural: Modificarile vor asigura o coerenta sporita in aplicarea legii, abordand aspecte precum inregistrarea inactivitatii fiscale si in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali (daca se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbarii reprezentantilor legali ai contribuabilului declarat inactiv) si scoaterea din evidenta a informatiilor privind inactivitatea fiscala.
6. Modernizarea formularisticii: In era digitala, ANAF vizeaza facilitarea accesului la certificatul de cazier fiscal prin mijloace electronice. Alte ajustari in formularistica includ eliminarea unor coloane si rubrici, precum si introducerea unor noi termeni care se conformeaza cu legislatia europeana, spre exemplu: eliminarea sintagmei ”Numar de operator de date cu caracter pesonal -...” si introducerea sintagmei ”Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”
7. Redefinirea atributiilor organelor fiscale: Se propune schimbarea competentei privind gestionarea cazierului fiscal, luand in considerare desfiintarea administratiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscala, de catre administratiile judetene ale finantelor publice.
Prin aceste schimbari:
- stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal
- procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/ din cazierul fiscal
- solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal
- modelul si continutul formularisticii necesare
- nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal,
ANAF intentioneaza sa modernizeze si sa eficientizeze gestionarea cazierului fiscal, adaptandu-se astfel la noile realitati legislative si tehnologice.
Aceste masuri sunt asteptate sa simplifice procedurile si sa ofere o mai buna transparenta si conformare din partea contribuabililor.
Un cazier fiscal incarcat poate avea consecinte negative asupra afacerii, de la limitarea accesului la finantare sau licitatii publice pana la restrictionarea anumitor operatiuni sau tranzactii.
In concluzie, contribuabilii trebuie sa fie constienti de importanta cazierului fiscal, de informatiile pe care le contine si de modul in care acestea pot afecta afacerea lor sau reputatia lor financiara.
Printre principalele propuneri de modificare se numara:
1. Ajustarea formularelor: In lumina modificarilor introduse prin HG nr. 1568/2022, formularistica actuala, aprobata in 2015 prin OPANAF nr. 2594, va fi revizuita pentru a se alinia la noile standarde. Spre exemplu, coloanele referitoare la sanctiuni vor fi eliminate.
2. Eficientizarea procesului de inregistrare a faptelor in cazierul fiscal. Concret, se vizeaza corelarea termenului in care organele responsabile cu gestionarea cazierului fiscal realizeaza inregistrarile (intocmesc fisele de inscriere in cazierul fiscal a faptelor care reprezinta contraventii) cu termenul legal (15 zile) in care entitatile care identifica si sanctioneaza faptele trebuie sa transmita aceste informatii organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sanctionat). Aceasta masura este propusa pentru a imbunatati fluiditatea si transparenta intregului proces pentru toti cei implicati.
3. Procesul de gestionare a cazierului fiscal: A fost propusa o schimbare importanta in ceea ce priveste competenta de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal pentru atragerea raspunderii solidare cu debitorul. Pana in prezent, aceste fise erau intocmite de compartimentul de executare silita din cadrul organului fiscal responsabil pentru administrarea contribuabilului declarat insolvabil sau insolvent. Propunerea vizeaza transferul acestei responsabilitati catre compartimentul de executare silita din organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de persoana care este tinuta solidar responsabila. Acest lucru se datoreaza faptului ca deciziile de atragere a raspunderii solidare sunt inregistrate in evidenta fiscala a persoanei raspunzatoare. Aceasta schimbare propusa este conceputa pentru a eficientiza procesul si a asigura o mai buna corelare cu evidenta fiscala a persoanelor implicate.
4. Clarificari privind raspunderea solidara: Proiectul propune clarificari in ceea ce priveste inscrierea in cazier a situatiilor de raspundere solidara, inclusiv in cazurile in care obligatiile fiscale pentru care a fost atrasa raspunderea au fost deja stinse.
5. Actualizari ale fluxului procedural: Modificarile vor asigura o coerenta sporita in aplicarea legii, abordand aspecte precum inregistrarea inactivitatii fiscale si in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali (daca se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbarii reprezentantilor legali ai contribuabilului declarat inactiv) si scoaterea din evidenta a informatiilor privind inactivitatea fiscala.
6. Modernizarea formularisticii: In era digitala, ANAF vizeaza facilitarea accesului la certificatul de cazier fiscal prin mijloace electronice. Alte ajustari in formularistica includ eliminarea unor coloane si rubrici, precum si introducerea unor noi termeni care se conformeaza cu legislatia europeana, spre exemplu: eliminarea sintagmei ”Numar de operator de date cu caracter pesonal -...” si introducerea sintagmei ”Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”
7. Redefinirea atributiilor organelor fiscale: Se propune schimbarea competentei privind gestionarea cazierului fiscal, luand in considerare desfiintarea administratiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscala, de catre administratiile judetene ale finantelor publice.
Prin aceste schimbari:
- stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal
- procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/ din cazierul fiscal
- solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal
- modelul si continutul formularisticii necesare
- nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal,
ANAF intentioneaza sa modernizeze si sa eficientizeze gestionarea cazierului fiscal, adaptandu-se astfel la noile realitati legislative si tehnologice.
Aceste masuri sunt asteptate sa simplifice procedurile si sa ofere o mai buna transparenta si conformare din partea contribuabililor.
Un cazier fiscal incarcat poate avea consecinte negative asupra afacerii, de la limitarea accesului la finantare sau licitatii publice pana la restrictionarea anumitor operatiuni sau tranzactii.
In concluzie, contribuabilii trebuie sa fie constienti de importanta cazierului fiscal, de informatiile pe care le contine si de modul in care acestea pot afecta afacerea lor sau reputatia lor financiara.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...