Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Consiliul UE oficializeaza facturarea electronica obligatorie in Romania pentru tranzactiile B2B incepand din Ianuarie 2024

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
01 Aug 2023


Decizia de punere in aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului a fost adoptata la 25 iulie 2023, avand ca tema autorizarea Romaniei sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. Aceasta decizie vine ca urmare a unei solicitari facute de Romania catre Comisia Europeana pentru instituirea facturarii electronice obligatorii pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul sau, in scopul combaterii fraudei si evaziunii fiscale in domeniul TVA.
In cererea inregistrata la Comisie la 14 ianuarie 2022, Romania a solicitat o derogare de la articolele 178, 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE, cu scopul de a implementa facturarea electronica obligatorie pentru un interval de timp intre 1 iulie 2022 si 31 decembrie 2025. Ulterior, prin scrisoarea din 30 septembrie 2022, Romania a revizuit perioada solicitata si a cerut ca autorizatia sa fie acordata pentru perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2024 si 31 decembrie 2026.
Decizia a fost adoptata in contextul in care Romania a sustinut ca facturarea electronica obligatorie pentru tranzactiile dintre persoanele impozabile din tara, impreuna cu raportarea datelor privind aceste tranzactii catre autoritatile fiscale, va spori eforturile de combatere a fraudei si evaziunii fiscale legate de TVA. Aceasta ar permite o verificare automata si in timp util a corectitudinii TVA declarata si datorata, imbunatatind astfel competentele analitice ale autoritatilor fiscale romane. De asemenea, Romania a sustinut ca implementarea facturarii electronice va simplifica procesul de facturare pentru persoanele impozabile si va duce la economii de costuri administrative si de timp.
Decizia de punere in aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului autorizeaza Romania sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE. 
Concret, prin derogare de la articolul 218, Romania este autorizata sa accepte numai facturi emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul sau sub forma de documente sau mesaje in format electronic, deci facturile emise de catre companii (persoane impozabile) stabilite pe teritoriul Romaniei trebuie sa fie emise exclusiv in format electronic, digital si nu pe suport fizic de hartie.
Astfel, in cadrul relatiei comerciale B2B toate tranzactiile comerciale intre firmele din Romania trebuie sa se desfasoare utilizand e-Factura. 
Prin implementarea obligativitatii facturilor electronice intre persoanele impozabile din Romania, se urmareste incurajarea digitalizarii si automatizarii procesului de facturare, ceea ce poate conduce la o gestionare mai eficienta a resurselor si la reducerea riscului de erori umane in activitatile de facturare.
Este important de mentionat ca aceasta derogare nu se aplica persoanelor impozabile din afara Romaniei. In consecinta, firmele din alte state membre UE care fac tranzactii cu firme din Romania pot continua sa utilizeze facturile electronice sau pe hartie, in functie de legislatia si regulamentele specifice ale fiecarei tari implicate.
 
Prin derogare de la articolul 232, Romania este autorizata sa prevada ca utilizarea facturilor electronice emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul sau nu face obiectul acceptarii de catre destinatarul stabilit pe teritoriul Romaniei.
Asadar, firmele din Romania vor putea sa trimita facturi electronice catre alte firme din Romania fara a mai fi necesar sa obtina aprobarea destinatarului in prealabil. Acest lucru faciliteaza si accelereaza procesul de facturare, reducand barierele si birocratia asociata schimbului de documente fiscale intre companii.
Potrivit deciziei, masura speciala are o durata limitata si se aplica de la 1 ianuarie 2024 pana la data care survine prima dintre urmatoarele doua date: 31 decembrie 2026 sau data la care statele membre aplica orice dispozitie nationala in conformitate cu o eventuala directiva de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste normele in materie de TVA pentru era digitala, in special a articolelor 218 si 232.
De asemenea, Romania trebuie sa notifice Comisiei masurile nationale de punere in aplicare a masurii speciale si, in cazul in care considera necesara prelungirea acesteia, sa transmita Comisiei un raport de evaluare a eficacitatii masurilor, in special in ceea ce priveste combaterea fraudei si evaziunii fiscale in domeniul TVA, precum si simplificarea colectarii TVA. Raportul va evalua si impactul masurilor asupra persoanelor impozabile, analizand daca acestea conduc la cresterea sarcinilor administrative si a costurilor pentru acestea.
Impactul adoptarii acestei decizii
- Combatarea fraudei si evaziunii fiscale in domeniul TVA: Introducerea facturarii electronice obligatorii  si in relatia B2B va permite autoritatilor fiscale sa monitorizeze mai eficient tranzactiile si sa identifice mai rapid potentialele scheme frauduloase. Acest lucru va duce la o mai buna conformitate fiscala si la reducerea pierderilor cauzate de evaziunea fiscala.
- Simplificarea procesului de facturare: Trecerea la facturarea electronica va elimina necesitatea emiterii facturilor pe suport de hartie si va reduce sarcina administrativa pentru persoanele impozabile. Acest lucru va duce la economii de timp si costuri pentru intreprinderi si va spori eficienta activitatilor lor comerciale.
- Beneficii pentru mediul de afaceri: Implementarea acestei masuri, va crea un mediu concurential echitabil pentru persoanele impozabile din Romania, avand in vedere ca procesul de facturare va fi standardizat si digitalizat. 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...