Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Decembrie 2023

Solutii fiscale individuale anticipate pentru situatii fiscale de fapt viitoare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
02 Aug 2023


Ordinul ministrului finantelor nr. 1178/2023 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate a fost publicat in 30 martie 2023.

Potrivit acestui act normativ, contribuabilii pot solicita (exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta) emiterea unei solutii fiscale individuale anticipate prin depunerea unei cereri catre organul fiscal competent (Ministerul finantelor) cu cel putin 90 de zile inainte de data la care intentioneaza sa efectueze tranzactiile propuse.

Solutia fiscala individuala anticipata, produce efecte doar pentru solicitant, nu este aplicabila altor contribuabili si nu este opozabila organului fiscal in raport cu alti contribuabili, chiar daca exista circumstante similare.

Aceasta solutie se refera la reglementarea tratamentului fiscal aplicabil unei situatii fiscale de fapt viitoare, in legatura cu impozitele, taxele si contributii reglementate de Codul fiscal.

Cererea insotita de documentatia pentru emiterea solutiei fiscale, trebuie sa contina, pe langa datele de identificare ale contribuabilului si o prezentare generala / rezumat al tranzactiilor propuse, scopul fiscal sau nefiscal al fiecarei tranzactii, analiza completa a tranzactiilor din perspectiva scopului economic, temeiul de drept aplicabil, dovada achitarii taxei de emitere a solutiei fiscale, confirmarea incadrarii cererii pentru emiterea solutiei fiscale in una dintre categoriile prevazute de BEPS Action 5/DAC 3 si furnizarea completa a informatiilor referitoare la entitatile afiliate, etc. Aceasta confirmare se refera la obligatia contribuabilului de a identifica si clasifica tranzactiile in conformitate cu recomandarile BEPS (Baza Erosion and Profit Shifting) Action 5 si cu Directiva Asistentei Fiscale in probleme de Drept International (DAC 3).

BEPS este un proiect international al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) care vizeaza combaterea erodarii bazei fiscale si transferului de profituri (BEPS) prin practici fiscale agresive. BEPS Action 5 se refera la contracararea practicilor fiscale daunatoare si include obligatii privind transparenta fiscala si furnizarea de informatii relevante in legatura cu tranzactiile intre entitati afiliate.

DAC 3, pe de alta parte, este o directiva UE care abordeaza schimbul automat de informatii privind deciziile fiscale adoptate in cadrul grupurilor multinationale, pentru a combate evaziunea fiscala si planificarea fiscala agresiva.

Astfel, atunci cand contribuabilul depune cererea pentru emiterea solutiei fiscale, trebuie sa identifice si sa confirme in ce categorie din BEPS Action 5 sau DAC 3 se incadreaza tranzactiile propuse. De asemenea, trebuie sa furnizeze informatii complete referitoare la entitatile afiliate implicate in tranzactii, inclusiv structura organizationala, cotele de participare la capital si alte aspecte relevante pentru a permite organului fiscal sa inteleaga pe deplin relatiile dintre aceste entitati si sa evalueze impactul fiscal al tranzactiilor in cauza.

Cererea pentru emiterea solutiei fiscale se poate respinge, printre altele, in urmatoarele situatii:
- situatia fiscala de fapt viitoare prezentata cuprinde tranzactii identice sau similare care au facut obiectul unei declaratii fiscale anterioare, sau   a facut obiectul unei cereri solutionata anterior, ori cuprinde tranzactii ipotetice sau care comporta un grad ridicat de incertitudine, iar  tranzactiile se circumscriu unor prevederi legale in curs de revizuire;
- obiectul cererii vizeaza aspecte reglementate prin alte acte normative decat Codul fiscal sau are ca obiect reglementari contabile sau comerciale, ori se  solicita confirmarea calculelor obligatiilor fiscale, sau stabilirea valorii de piata a unui activ, sau determinarea pretului bunurilor / serviciilor livrate/prestate catre o entitate afiliata;
- este in curs de desfasurare o procedura de administrare a creantelor fiscale, administrativa, judiciara sau o cercetare de natura penala sau documentatia depusa contine informatii incorecte sau ascund o alta situatie de fapt;
- situatia fiscala de fapt viitoare prezentata in cerere este similara unei situatii care a facut obiectul unei inspectii fiscale sau se incadreaza in categoria tranzactiilor care nu au un scop economic, etc.

Anterior emiterii solutiei fiscale (care se aproba prin ordin al ministrului finantelor) organul fiscal comunica solicitantului proiectul solutiei, in vederea formularii unui punct de vedere, iar solicitantul, daca nu este de acord cu solutia emisa, transmite organului fiscal o notificare, in termen de 30 de zile.

Solutia fiscala pentru care contribuabilul a transmis o notificare, nu produce niciun efect juridic.

Prin emiterea solutiilor fiscale individuale anticipate, contribuabilii pot obtine certitudine fiscala si clarificari cu privire la tratamentul fiscal aplicabil tranzactiilor sau evenimentelor planificate in viitor.

Aceasta poate contribui la evitarea ambiguitatilor sau interpretarilor neclare ale legislatiei fiscale si poate oferi o cale sigura de respectare a obligatiilor fiscale.

Dar, pentru a beneficia de aceste clarificari, contribuabilii trebuie sa plateasca o taxa de emitere a solutiei fiscale:
  • 5.000 euro pentru contribuabilii mari si contribuabilii nerezidenti.
  • 3.000 euro pentru celelalte categorii de contribuabili.
Aceste taxe pot fi considerate semnificative si pot influenta decizia de a solicita o astfel de solutie. Cu toate acestea, costul poate fi justificat de beneficiile certitudinii fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...