Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Solutii fiscale individuale anticipate pentru situatii fiscale de fapt viitoare

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
02 Aug 2023


Ordinul ministrului finantelor nr. 1178/2023 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate a fost publicat in 30 martie 2023.

Potrivit acestui act normativ, contribuabilii pot solicita (exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta) emiterea unei solutii fiscale individuale anticipate prin depunerea unei cereri catre organul fiscal competent (Ministerul finantelor) cu cel putin 90 de zile inainte de data la care intentioneaza sa efectueze tranzactiile propuse.

Solutia fiscala individuala anticipata, produce efecte doar pentru solicitant, nu este aplicabila altor contribuabili si nu este opozabila organului fiscal in raport cu alti contribuabili, chiar daca exista circumstante similare.

Aceasta solutie se refera la reglementarea tratamentului fiscal aplicabil unei situatii fiscale de fapt viitoare, in legatura cu impozitele, taxele si contributii reglementate de Codul fiscal.

Cererea insotita de documentatia pentru emiterea solutiei fiscale, trebuie sa contina, pe langa datele de identificare ale contribuabilului si o prezentare generala / rezumat al tranzactiilor propuse, scopul fiscal sau nefiscal al fiecarei tranzactii, analiza completa a tranzactiilor din perspectiva scopului economic, temeiul de drept aplicabil, dovada achitarii taxei de emitere a solutiei fiscale, confirmarea incadrarii cererii pentru emiterea solutiei fiscale in una dintre categoriile prevazute de BEPS Action 5/DAC 3 si furnizarea completa a informatiilor referitoare la entitatile afiliate, etc. Aceasta confirmare se refera la obligatia contribuabilului de a identifica si clasifica tranzactiile in conformitate cu recomandarile BEPS (Baza Erosion and Profit Shifting) Action 5 si cu Directiva Asistentei Fiscale in probleme de Drept International (DAC 3).

BEPS este un proiect international al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) care vizeaza combaterea erodarii bazei fiscale si transferului de profituri (BEPS) prin practici fiscale agresive. BEPS Action 5 se refera la contracararea practicilor fiscale daunatoare si include obligatii privind transparenta fiscala si furnizarea de informatii relevante in legatura cu tranzactiile intre entitati afiliate.

DAC 3, pe de alta parte, este o directiva UE care abordeaza schimbul automat de informatii privind deciziile fiscale adoptate in cadrul grupurilor multinationale, pentru a combate evaziunea fiscala si planificarea fiscala agresiva.

Astfel, atunci cand contribuabilul depune cererea pentru emiterea solutiei fiscale, trebuie sa identifice si sa confirme in ce categorie din BEPS Action 5 sau DAC 3 se incadreaza tranzactiile propuse. De asemenea, trebuie sa furnizeze informatii complete referitoare la entitatile afiliate implicate in tranzactii, inclusiv structura organizationala, cotele de participare la capital si alte aspecte relevante pentru a permite organului fiscal sa inteleaga pe deplin relatiile dintre aceste entitati si sa evalueze impactul fiscal al tranzactiilor in cauza.

Cererea pentru emiterea solutiei fiscale se poate respinge, printre altele, in urmatoarele situatii:
- situatia fiscala de fapt viitoare prezentata cuprinde tranzactii identice sau similare care au facut obiectul unei declaratii fiscale anterioare, sau   a facut obiectul unei cereri solutionata anterior, ori cuprinde tranzactii ipotetice sau care comporta un grad ridicat de incertitudine, iar  tranzactiile se circumscriu unor prevederi legale in curs de revizuire;
- obiectul cererii vizeaza aspecte reglementate prin alte acte normative decat Codul fiscal sau are ca obiect reglementari contabile sau comerciale, ori se  solicita confirmarea calculelor obligatiilor fiscale, sau stabilirea valorii de piata a unui activ, sau determinarea pretului bunurilor / serviciilor livrate/prestate catre o entitate afiliata;
- este in curs de desfasurare o procedura de administrare a creantelor fiscale, administrativa, judiciara sau o cercetare de natura penala sau documentatia depusa contine informatii incorecte sau ascund o alta situatie de fapt;
- situatia fiscala de fapt viitoare prezentata in cerere este similara unei situatii care a facut obiectul unei inspectii fiscale sau se incadreaza in categoria tranzactiilor care nu au un scop economic, etc.

Anterior emiterii solutiei fiscale (care se aproba prin ordin al ministrului finantelor) organul fiscal comunica solicitantului proiectul solutiei, in vederea formularii unui punct de vedere, iar solicitantul, daca nu este de acord cu solutia emisa, transmite organului fiscal o notificare, in termen de 30 de zile.

Solutia fiscala pentru care contribuabilul a transmis o notificare, nu produce niciun efect juridic.

Prin emiterea solutiilor fiscale individuale anticipate, contribuabilii pot obtine certitudine fiscala si clarificari cu privire la tratamentul fiscal aplicabil tranzactiilor sau evenimentelor planificate in viitor.

Aceasta poate contribui la evitarea ambiguitatilor sau interpretarilor neclare ale legislatiei fiscale si poate oferi o cale sigura de respectare a obligatiilor fiscale.

Dar, pentru a beneficia de aceste clarificari, contribuabilii trebuie sa plateasca o taxa de emitere a solutiei fiscale:
  • 5.000 euro pentru contribuabilii mari si contribuabilii nerezidenti.
  • 3.000 euro pentru celelalte categorii de contribuabili.
Aceste taxe pot fi considerate semnificative si pot influenta decizia de a solicita o astfel de solutie. Cu toate acestea, costul poate fi justificat de beneficiile certitudinii fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...