Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Cresterea salariului minim se reflecta si in remuneratia zilierilor

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
04 Oct 2023


Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, a fost stabilit la de 3.300 lei lunar, in crestere fata de valoarea anterioara, respectiv 3.000 lei lunar:

H.G.  nr. 1.447 din 08.12.2022 H.G.  nr. 900 din 28.09.2023
Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1 din Legea nr. 53/2003, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 18,145 lei/ora. Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1 din Legea nr. 53/2003, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 19,960 lei/ora.

Pe masura ce salariul minim brut pe tara creste, si remuneratia zilierilor creste in mod corespunzator, garantand astfel o compensatie justa si pentru munca depusa de zilieri.
Conform art. 1 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 52/2011, zilierii sunt persoane fizice, cetateni romani sau straini, care au capacitate de munca si care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, pentru un beneficiar, contra unei remuneratii.

Legea nr. 52/2011 (privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri) prevede, la articolul 12, ca pentru activitatea executata, zilierul are dreptul la o remuneratie, al carei cuantum se stabileste prin negociere directa intre parti.

Cuantumul remuneratiei brute orare stabilite de parti, nu poate fi mai mic decat valoarea/ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si se acorda la sfarsitul fiecarei zile de lucru sau la sfarsitul saptamanii.

Asadar, orice crestere a salariului minim brut pe tara, are un impact direct asupra bunastarii zilierilor.

Astfel, pentru o zi de lucru de 8 ore, incepand cu 01.10.2023, un zilier va trebui sa fie remunerat cu cel putin 159,68 lei (8 ore *19,960 lei/ora) fata de 145,16 (8 * 18,145 lei/ora).
Conform art. 4 din  Legea 52/2011, durata activitatii ocazionale (activitatile care se desfasoara in mod intamplator, sporadic sau accidental, care nu au caracter permanent) este stabilita la minimum o zi, reprezentand 8 ore de munca, iar durata maxima pe care un zilier o poate lucra intr-o zi este de 12 ore.

Zilierul minor care are capacitatea de munca, va putea lucra 6 ore pe zi, dar nu mai mult de 30 de ore pe saptamana, doar in timpul zilei ( nu noaptea). Chiar daca partile convin un numar mai mic de ore de activitate, plata zilierului se va face pentru echivalentul a cel putin 8 ore de munca.

Niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniile agricol, silvic, viticol, pomicol, legumicol, floricol, piscicol, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice, precum si in activitatile de cercetare-dezvoltare-inovare din domeniul agricol al Academiei de Stiinte Agricole si Silvice «Gheorghe Ionescu-Sisesti», al institutelor, centrelor si statiunilor de cercetare-dezvoltare aflate in subordinea sa si al institutelor nationale, al institutiilor de invatamant agricol si silvic; in cazul acestora, perioada nu poate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.

Beneficiarul de lucrari (unitatile administrativ-teritoriale, persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala, pentru care zilierul desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional) nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice in mod continuu in activitatile de tip zilier. Daca activitatea depusa de zilier necesita o perioada mai mare, acesta poate fi utilizat pe baza de contract de munca pe perioada determinata.

Obligatii fiscale si drepturi ale zilierilor si beneficiarilor:

1.     Impozitul pe venit pentru zilieri:
·       Remuneratia pe care o primeste un zilier pentru activitatea sa este impozabila.
·       Obligatia de a calcula, plati si declara impozitul pe venit (10%) pentru veniturile zilierilor revine beneficiarului.
2.     Contributia asiguratorie pentru munca:
·       Beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca pentru remuneratia platita zilierilor.
3.     Contributia de asigurari sociale:
·       Zilierii au calitatea de asigurat in sistemul public de pensii pentru veniturile realizate din activitatea lor.
·       Beneficiarul este responsabil pentru calculul, plata si declararea contributiei de asigurari sociale (25%) catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
4.     Asigurarea in sistemul public de sanatate:
·       Activitatea zilierilor nu le ofera statutul de asigurat in sistemul public de sanatate.
·       Zilierii pot opta sa se asigure in sistemul public de sanatate, in conformitate cu prevederile art. 180 din Codul fiscal.
5.     Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale:
·       Zilierii nu sunt asigurati in sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
·       In cazul unui accident de munca sau a unei boli profesionale, beneficiarul este obligat sa suporte cheltuielile medicale asociate.

Aceasta legatura directa intre salariul minim si remuneratia zilierilor, garanteaza ca acesti lucratori beneficiaza de aceleasi drepturi si protectii salariale ca si angajatii permanenti. In contextul actual al economiei, ajustarile pozitive ale salariului minim sunt un semnal clar ca este valorizata munca tuturor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...