Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Cresterea valorii tichetelor de masa de la 01 ianuarie 2024: Masura adoptata prin OUG nr. 69/2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
27 Dec 2023


Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 69/2023 pentru a modifica valoarea nominala a tichetelor de masa, o masura necesara in contextul cresterii preturilor la energie si a impactului economic generat de criza din Ucraina.

Modificarile aduse de OUG 69/2023 (in vigoare de la 27 iulie 2023):

Articolul 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare a fost modificat astfel:
1) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 35 lei.
(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 lei.
Art. II.
(1) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (1) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica pana la data de 31 decembrie 2023.
(2) Incepand cu 1 ianuarie 2024, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (2) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica si pentru lunile august si septembrie 2024.

Contextul si justificarea masurii:
Aceasta modificare intervine intr-un context economic dificil, marcat de cresterea preturilor la energie, la gaze naturale si la combustibili, ceea ce a influentat direct cresterea preturilor la utilitatile publice si bunurile de consum.
Criza razboiului din Ucraina a avut, de asemenea, un impact puternic asupra preturilor, mai ales in domeniul alimentar, din cauza reducerii importurilor de cereale din Ucraina.
Conform datelor Biroului european de statistica Eurostat, puterea de cumparare a scazut la 77% din media europeana, comparativ cu 82% in urma cu un an, iar salariile nu au acoperit cresterea preturilor.

Impactul asupra populatiei si angajatilor:
Cresterea valorii tichetelor de masa reprezinta o masura de sprijin pentru angajati, contribuind la ameliorarea puterii lor de cumparare in fata inflatiei si a cresterii costurilor de trai. Aceasta va ajuta, de asemenea, la mentinerea unui nivel decent de trai pentru populatie in perioade de instabilitate economica.

Normele privind acordarea tichetelor de masa: Limita de acordare a tichetelor 
Art. 10 din  normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (parte integranta din Hotararea Guvernului nr. 1045/2018) prevede ca, in cazul tichetelor de masa, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza transferul valorii nominale a tichetelor de masa.
 
Nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:
 
a) efectueaza concediul de odihna, potrivit Codul muncii, potrivit H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare si potrivit contractelor colective de munca;
b) beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit Codului muncii, respectiv ale O.G. nr. 6/2007,  precum si de zile festive si de sarbatoare legale sau de alte zile libere acordate conform H.G. nr. 250/1992  si contractelor colective de munca;
c) potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie de delegare sau de detasare;
d) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale ori, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

Exceptii la acordarea tichetelor:
Nu se acorda tichete de masa personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, respectiv de drepturi de hrana in temeiul O.G. nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.

Numarul de tichete de masa:
Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.

Reguli specifice pentru contracte Part-Time sau cumul de functii:
In cazul salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca cu timp partial, precum si in cazul cumulului de functii, biletele de valoare, cu exceptia tichetelor cadou si tichetelor culturale, pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
In cazul in care nu se poate stabili functia de baza, beneficiarul biletelor de valoare alege, in scris, angajatorul care ii va acorda biletele de valoare, avand obligatia de a transmite, in termen de maximum 10 zile lucratoare, si catre ceilalti angajatori optiunea realizata.

Calculul tichetelor pentru munca in ture:
In cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore - in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichete de masa se determina prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la lucru la durata normala a timpului de munca de 8 ore. Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
Aceste norme metodologice ofera un cadru clar pentru acordarea tichetelor de masa, stabilind limite si conditii specifice pentru asigurarea unei abordari corecte si echitabile in randul angajatorilor si angajatilor.
 
Concluzii:
Guvernul Romaniei arata prin aceasta ordonanta de urgenta nr. 69/2023, angajamentul sau de a sprijini angajatii in perioade de dificultate economica. Masura este o recunoastere a realitatilor economice curente si a impactului lor asupra vietii de zi cu zi a oamenilor.
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...