Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Facilitati fiscale pentru educatia timpurie

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
26 Dec 2023


Incepand cu 1 ianuarie 2024, un nou cadru fiscal va intra in vigoare in Romania, avand un impact semnificativ asupra educatiei timpurii. Aceasta schimbare a Codului fiscal adusa prin OUG 115/2023, vine ca un raspuns la nevoia de claritate si eficienta in aplicarea stimulentelor fiscale in acest domeniu.
 
Modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 sunt raspunsul la unele ambiguitati legislative prezentate de Legea nr. 239/2020, care a modificat Codul Fiscal. Aceste ambiguitati au creat incertitudini in aplicarea stimulentelor fiscale pentru educatia timpurie, afectand astfel atat angajatorii cat si angajatii.
 
Conform noii ordonante, sumele alocate de angajatori pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor lor, pana la un plafon de 1.500 lei pe luna pentru fiecare copil, vor fi considerate venit neimpozabil. Aceasta inseamna o reducere a sarcinii fiscale atat pentru angajatori, cat si pentru angajati. Mai mult, aceste sume vor fi scutite de contributiile sociale obligatorii.
 
Codul fiscal: Art. 76. - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
 
(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
 
v) sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor;
 
(4 indice 1) Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:
 
i) sumele suportate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie, potrivit legii, in limita stabilita de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul sumelor platite direct de catre angajat, acestea se acorda de catre angajator, in limita aceluiasi plafon, pe baza documentelor justificative prezentate de angajat. Suma se acorda unui singur parinte, astfel cum este definit la art. 77 alin. (11), la un singur angajator, prin prezentarea unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui. In situatia in care desfasoara activitate la mai multi angajatori, angajatul are obligatia sa declare ca nu beneficiaza de astfel de plati de la un alt angajator;
 
(12) Sumele suportate/acordate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie,  in conditiile alin. (4 indice 1)  lit. i), se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.
 
Impactul asupra angajatilor si angajatorilor

 
Aceasta masura este menita sa usureze povara financiara pentru parinti in ceea ce priveste educatia timpurie si sa incurajeze angajatorii sa sprijine activ aceasta initiativa. Pentru angajati, acest lucru inseamna un sprijin material direct in educatia copiilor lor, iar pentru angajatorii platitori de impozit pe profit, cheltuielile respective devin deductibile fiscal in limitele stabilite de art. 25 alin. 3 lit. b) din Codul fiscal:
 
Art. 25. – Cheltuieli
 
(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
 
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
 
3 indice 1. sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil; conditiile acordarii sumelor pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la art. 76 alin. (4 indice 1) lit. i).
 
Detalii Suplimentare
 
Pentru a beneficia de aceste facilitati, angajatii trebuie sa prezinte documente justificative. De asemenea, aceste beneficii sunt acordate unui singur parinte, respectiv  parintele firesc,  adoptatorul, persoana care are copilul sau copiii in incredintare in vederea adoptiei, persoana care are in plasament copilul sau in tutela, sau persoana desemnata conform art. 104 alin. 2 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului: Notificarea va contine, in mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupa de intretinerea copilului pe perioada absentei parintilor sau tutorelui, dupa caz.
 
Educatia timpurie se refera la perioada de invatare si dezvoltare care are loc inainte de inceperea educatiei formale obligatorii, adica inainte de scoala. Aceasta cuprinde intervalul de varsta de la 3 luni pana la 6 ani, asa cum este definita in  Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023:
 
Art. 15.
 
(1) Invatamantul preuniversitar se desfasoara pe urmatoarele niveluri:
 
a) educatia timpurie (3 luni-6 ani), formata din invatamantul anteprescolar (3 luni-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), ambele cuprinzand grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare;
 
Educatia timpurie se poate desfasura intr-o varietate de medii, cum ar fi gradinite, centre de zi, programe de acasa sau chiar in familie. Scopul principal este de a oferi copiilor o baza solida pentru dezvoltarea ulterioara, atat academica, cat si personala. Aceasta este considerata esentiala pentru succesul pe termen lung al copilului, deoarece studiile arata ca experientele din primii ani de viata au un impact semnificativ asupra dezvoltarii creierului si a traseului educational si profesional ulterior.
 
Concluzie

 
Noua ordonanta reprezinta un pas inainte in sustinerea educatiei timpurii in Romania si arata un angajament clar al guvernului pentru imbunatatirea conditiilor de viata ale familiilor cu copii mici. Acesta este un exemplu de politica fiscala orientata spre viitor, care recunoaste valoarea investitiilor in educatie de la varste fragede.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...