Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

Facilitati fiscale pentru educatia timpurie

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
26 Dec 2023


Incepand cu 1 ianuarie 2024, un nou cadru fiscal va intra in vigoare in Romania, avand un impact semnificativ asupra educatiei timpurii. Aceasta schimbare a Codului fiscal adusa prin OUG 115/2023, vine ca un raspuns la nevoia de claritate si eficienta in aplicarea stimulentelor fiscale in acest domeniu.
 
Modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 sunt raspunsul la unele ambiguitati legislative prezentate de Legea nr. 239/2020, care a modificat Codul Fiscal. Aceste ambiguitati au creat incertitudini in aplicarea stimulentelor fiscale pentru educatia timpurie, afectand astfel atat angajatorii cat si angajatii.
 
Conform noii ordonante, sumele alocate de angajatori pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor lor, pana la un plafon de 1.500 lei pe luna pentru fiecare copil, vor fi considerate venit neimpozabil. Aceasta inseamna o reducere a sarcinii fiscale atat pentru angajatori, cat si pentru angajati. Mai mult, aceste sume vor fi scutite de contributiile sociale obligatorii.
 
Codul fiscal: Art. 76. - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
 
(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
 
v) sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor;
 
(4 indice 1) Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:
 
i) sumele suportate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie, potrivit legii, in limita stabilita de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul sumelor platite direct de catre angajat, acestea se acorda de catre angajator, in limita aceluiasi plafon, pe baza documentelor justificative prezentate de angajat. Suma se acorda unui singur parinte, astfel cum este definit la art. 77 alin. (11), la un singur angajator, prin prezentarea unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui. In situatia in care desfasoara activitate la mai multi angajatori, angajatul are obligatia sa declare ca nu beneficiaza de astfel de plati de la un alt angajator;
 
(12) Sumele suportate/acordate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie,  in conditiile alin. (4 indice 1)  lit. i), se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.
 
Impactul asupra angajatilor si angajatorilor

 
Aceasta masura este menita sa usureze povara financiara pentru parinti in ceea ce priveste educatia timpurie si sa incurajeze angajatorii sa sprijine activ aceasta initiativa. Pentru angajati, acest lucru inseamna un sprijin material direct in educatia copiilor lor, iar pentru angajatorii platitori de impozit pe profit, cheltuielile respective devin deductibile fiscal in limitele stabilite de art. 25 alin. 3 lit. b) din Codul fiscal:
 
Art. 25. – Cheltuieli
 
(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
 
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
 
3 indice 1. sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil; conditiile acordarii sumelor pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la art. 76 alin. (4 indice 1) lit. i).
 
Detalii Suplimentare
 
Pentru a beneficia de aceste facilitati, angajatii trebuie sa prezinte documente justificative. De asemenea, aceste beneficii sunt acordate unui singur parinte, respectiv  parintele firesc,  adoptatorul, persoana care are copilul sau copiii in incredintare in vederea adoptiei, persoana care are in plasament copilul sau in tutela, sau persoana desemnata conform art. 104 alin. 2 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului: Notificarea va contine, in mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupa de intretinerea copilului pe perioada absentei parintilor sau tutorelui, dupa caz.
 
Educatia timpurie se refera la perioada de invatare si dezvoltare care are loc inainte de inceperea educatiei formale obligatorii, adica inainte de scoala. Aceasta cuprinde intervalul de varsta de la 3 luni pana la 6 ani, asa cum este definita in  Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023:
 
Art. 15.
 
(1) Invatamantul preuniversitar se desfasoara pe urmatoarele niveluri:
 
a) educatia timpurie (3 luni-6 ani), formata din invatamantul anteprescolar (3 luni-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), ambele cuprinzand grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare;
 
Educatia timpurie se poate desfasura intr-o varietate de medii, cum ar fi gradinite, centre de zi, programe de acasa sau chiar in familie. Scopul principal este de a oferi copiilor o baza solida pentru dezvoltarea ulterioara, atat academica, cat si personala. Aceasta este considerata esentiala pentru succesul pe termen lung al copilului, deoarece studiile arata ca experientele din primii ani de viata au un impact semnificativ asupra dezvoltarii creierului si a traseului educational si profesional ulterior.
 
Concluzie

 
Noua ordonanta reprezinta un pas inainte in sustinerea educatiei timpurii in Romania si arata un angajament clar al guvernului pentru imbunatatirea conditiilor de viata ale familiilor cu copii mici. Acesta este un exemplu de politica fiscala orientata spre viitor, care recunoaste valoarea investitiilor in educatie de la varste fragede.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...