Guvernul aproba limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
04 Iul 2023
Ordonanta de urgenta nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare va intra in vigoare la 30 iulie 2023.
Conform acestei ordonante, pentru o perioada de 3 luni, adaosurile comerciale practicate in procesarea si comercializarea anumitor produse alimentare vor fi limitate conform urmatoarelor criterii:
1. Procesatorii vor putea aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, care includ cheltuielile directe si indirecte.
2. Intregul lant de distributie, indiferent de numarul de distribuitori implicati, va putea aplica un adaos comercial cumulat de maximum 5% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile operationale.
3. Comerciantii care vand produsele direct catre consumatori (vanzare cu amanuntul si cash&carry) pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In acest adaos comercial de maximum 20% sunt incluse si remizele si risturnele prevazute in Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.
Lista produselor alimentare care vor beneficia de aceste limitari ale adaosurilor comerciale este inclusa in anexa ordonantei de urgenta si include urmatoarele produse:
Ordonanta de urgenta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Aceste masuri au fost luate pentru a stopa cresterea excesiva a preturilor la produsele alimentare esentiale si pentru a sprijini puterea de cumparare a cetatenilor.
Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale poate fi vazuta ca o masura menita sa protejeze consumatorii impotriva cresterii excesive a preturilor si sa asigure accesibilitatea acestor produse pentru toti cetatenii. Scopul principal al acestei ordonante de urgenta pare a fi acela de a reduce povara financiara asupra consumatorilor si de a-i sprijini in fata inflatiei si a fluctuatiilor de pret.
Aceasta poate fi considerata o masura binevenita pentru persoanele cu venituri mai mici sau pentru familiile cu bugete limitate, deoarece limiteaza cresterea preturilor la produsele alimentare esentiale. De asemenea, poate contribui la reducerea inegalitatii sociale si la cresterea puterii de cumparare a cetatenilor.
Cu toate acestea, este important sa se ia in considerare si posibilele efecte secundare ale acestei masuri. Limitarea adaosurilor comerciale poate avea un impact asupra producatorilor si comerciantilor, limitandu-le capacitatea de a-si gestiona eficient costurile si de a obtine un profit adecvat. In plus, poate fi necesara o monitorizare atenta a implementarii acestei ordonante pentru a evita practicile comerciale neloiale sau perturbarile in lantul de aprovizionare.
Conform acestei ordonante, pentru o perioada de 3 luni, adaosurile comerciale practicate in procesarea si comercializarea anumitor produse alimentare vor fi limitate conform urmatoarelor criterii:
1. Procesatorii vor putea aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, care includ cheltuielile directe si indirecte.
2. Intregul lant de distributie, indiferent de numarul de distribuitori implicati, va putea aplica un adaos comercial cumulat de maximum 5% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile operationale.
3. Comerciantii care vand produsele direct catre consumatori (vanzare cu amanuntul si cash&carry) pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In acest adaos comercial de maximum 20% sunt incluse si remizele si risturnele prevazute in Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.
Lista produselor alimentare care vor beneficia de aceste limitari ale adaosurilor comerciale este inclusa in anexa ordonantei de urgenta si include urmatoarele produse:
- Paine alba simpla de 300-500 grame, fara specialitati
- Lapte de vaca proaspat cu 1,5% grasime, 1 litru
- Branza telemea de vaca vrac
- Iaurt simplu din lapte de vaca cu 3,5% grasime, maxim 200 grame
- Faina alba de grau "000" de 1 kilogram
- Malai de 1 kilogram
- Oua de gaina calibru M, 10 bucati
- Ulei de floarea soarelui, 1 litru
- Carne proaspata de pui: pui intreg, tacamuri de pui, pulpe de pui intregi cu os, aripioare de pui
- Carne proaspata de porc: carne de lucru, pulpa de porc cu os si fara os, spata de porc
- Legume proaspete vrac: rosii (tomate), castraveti, ceapa galbena, fasole uscata, morcovi, ardei gras, ardei capia
- Fructe proaspete vrac: mere rosii si mere golden, prune, pepene rosu, struguri de masa
- Cartofi proaspeti albi vrac
- Zahar alb tos de 1 kilogram
Ordonanta de urgenta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Aceste masuri au fost luate pentru a stopa cresterea excesiva a preturilor la produsele alimentare esentiale si pentru a sprijini puterea de cumparare a cetatenilor.
Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale poate fi vazuta ca o masura menita sa protejeze consumatorii impotriva cresterii excesive a preturilor si sa asigure accesibilitatea acestor produse pentru toti cetatenii. Scopul principal al acestei ordonante de urgenta pare a fi acela de a reduce povara financiara asupra consumatorilor si de a-i sprijini in fata inflatiei si a fluctuatiilor de pret.
Aceasta poate fi considerata o masura binevenita pentru persoanele cu venituri mai mici sau pentru familiile cu bugete limitate, deoarece limiteaza cresterea preturilor la produsele alimentare esentiale. De asemenea, poate contribui la reducerea inegalitatii sociale si la cresterea puterii de cumparare a cetatenilor.
Cu toate acestea, este important sa se ia in considerare si posibilele efecte secundare ale acestei masuri. Limitarea adaosurilor comerciale poate avea un impact asupra producatorilor si comerciantilor, limitandu-le capacitatea de a-si gestiona eficient costurile si de a obtine un profit adecvat. In plus, poate fi necesara o monitorizare atenta a implementarii acestei ordonante pentru a evita practicile comerciale neloiale sau perturbarile in lantul de aprovizionare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep252023
Modificari fiscale 18 - 24 septembrie 2023
de
Irina Dumitrescu
25 Sep 2023
1. O.M.F. nr. 2.495/2023 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.100/2020
Publicat in: M.Of. nr. 839 din 18.09.2023
Ce prevede: Conform completarilor aduse procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. ...
Sep252023
Indemnizatia de crestere a copilului va fi supusa executarii silite pentru recuperarea datoriilor
de
Profeanu Laura
25 Sep 2023
Indemnizatia de concediu pentru cresterea copilului poate fi executata silit pentru recuperarea oricarei datorii, potrivit unei recente schimbari legislative.
Conform art. 2 alin. 1 din OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri ...
Sep222023
Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.
Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023
Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala)
Forma propusa pentru modificare
Art. 41.
Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42. (1)
Contraventiile ...
Sep212023
Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate.
La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023
Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.
1. Cine este afectat?
• Operatorii economici ...