Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 9 Mai 2024

Guvernul aproba limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
04 Iul 2023


Ordonanta de urgenta nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare va intra in vigoare la 30 iulie 2023.

Conform acestei ordonante, pentru o perioada de 3 luni, adaosurile comerciale practicate in procesarea si comercializarea anumitor produse alimentare vor fi limitate conform urmatoarelor criterii:

1. Procesatorii vor putea aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, care includ cheltuielile directe si indirecte.
2. Intregul lant de distributie, indiferent de numarul de distribuitori implicati, va putea aplica un adaos comercial cumulat de maximum 5% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile operationale.
3. Comerciantii care vand produsele direct catre consumatori (vanzare cu amanuntul si cash&carry) pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie al produsului, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In acest adaos comercial de maximum 20% sunt incluse si remizele si risturnele prevazute in Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.

Lista produselor alimentare care vor beneficia de aceste limitari ale adaosurilor comerciale este inclusa in anexa ordonantei de urgenta si include urmatoarele produse:
  • Paine alba simpla de 300-500 grame, fara specialitati
  • Lapte de vaca proaspat cu 1,5% grasime, 1 litru
  • Branza telemea de vaca vrac
  • Iaurt simplu din lapte de vaca cu 3,5% grasime, maxim 200 grame
  • Faina alba de grau "000" de 1 kilogram
  • Malai de 1 kilogram
  • Oua de gaina calibru M, 10 bucati
  • Ulei de floarea soarelui, 1 litru
  • Carne proaspata de pui: pui intreg, tacamuri de pui, pulpe de pui intregi cu os, aripioare de pui
  • Carne proaspata de porc: carne de lucru, pulpa de porc cu os si fara os, spata de porc
  • Legume proaspete vrac: rosii (tomate), castraveti, ceapa galbena, fasole uscata, morcovi, ardei gras, ardei capia
  • Fructe proaspete vrac: mere rosii si mere golden, prune, pepene rosu, struguri de masa
  • Cartofi proaspeti albi vrac
  • Zahar alb tos de 1 kilogram
De asemenea, in ceea ce priveste unitatile emitente de tichete de masa, cadou si sociale, acestea pot aplica un comision de maximum 1% comerciantilor la momentul decontarii lor.

Ordonanta de urgenta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Aceste masuri au fost luate pentru a stopa cresterea excesiva a preturilor la produsele alimentare esentiale si pentru a sprijini puterea de cumparare a cetatenilor.
Limitarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare esentiale poate fi vazuta ca o masura menita sa protejeze consumatorii impotriva cresterii excesive a preturilor si sa asigure accesibilitatea acestor produse pentru toti cetatenii. Scopul principal al acestei ordonante de urgenta pare a fi acela de a reduce povara financiara asupra consumatorilor si de a-i sprijini in fata inflatiei si a fluctuatiilor de pret.

Aceasta poate fi considerata o masura binevenita pentru persoanele cu venituri mai mici sau pentru familiile cu bugete limitate, deoarece limiteaza cresterea preturilor la produsele alimentare esentiale. De asemenea, poate contribui la reducerea inegalitatii sociale si la cresterea puterii de cumparare a cetatenilor.

Cu toate acestea, este important sa se ia in considerare si posibilele efecte secundare ale acestei masuri. Limitarea adaosurilor comerciale poate avea un impact asupra producatorilor si comerciantilor, limitandu-le capacitatea de a-si gestiona eficient costurile si de a obtine un profit adecvat. In plus, poate fi necesara o monitorizare atenta a implementarii acestei ordonante pentru a evita practicile comerciale neloiale sau perturbarile in lantul de aprovizionare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai092024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 09 Mai 2024
Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri ...
Mai012024

Modificari ale Sistemului informatic national RO e-Case de marcat electronice in vederea precompletarii decontului de TVA

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Executivul a adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care impune modificari in modul in care casele de marcat transmit informatii catre autoritatile fiscale, pentru functionarea eficienta a noului sistem RO e-TVA, destinat precompletarii deconturilor de TVA. In acest context, al adoptarii si implementarii sistemului informatic national RO e-TVA, este foarte importanta intelegerea corelatiilor ...
Mai012024

Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...
Mai022024

Regimul special pentru aurul de investitii

de Profeanu Laura 02 Mai 2024
Aurul de investitii este definit la art. 313 din Codul Fiscal, ca: - aur, sub forma de lingouri sau plachete, cu o puritate minima de 995 la mie, care sunt tranzactionate pe pietele de metale pretioase; - monedele de aur care indeplinesc anumite conditii de puritate si istoric, si care sunt vandute la un pret care nu depaseste cu mai mult de 80% valoarea de piata a aurului continut. Criterii ...
Mai072024

Amanarea termenului pentru declararea si plata impozitului pe bunurile de valoare mare

de Profeanu Laura 07 Mai 2024
Prin OUG nr. 43/2024, publicata la data de 30 aprilie 2024, Guvernul a decis sa amane termenul pentru declararea si plata impozitului special destinat proprietatilor imobiliare de valoare mare, pana la data de 30 septembrie 2024. Modificarea a fost justificata, intrucat: - baza de impozitare pentru impozitul pe cladiri nu s-a prevazut in cuprinsul deciziei de impunere; - in prezent, aceasta ...
Apr302024

Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal

de Profeanu Laura 30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...