Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Octombrie 2023

Simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
04 Iul 2023


Legea nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in vigoare de azi, 04 iulie 2023.
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
  • Obligatia institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si a persoanelor juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica, de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate in format electronic. Aceste informatii trebuie publicate atat pe pagina de internet a institutiilor respective, cat si pe punctul de contact unic electronic definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010.
  • Acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate, transmisa prin e-mail, in locul documentului fizic. Institutiile publice trebuie sa asigure conditiile de protectie a datelor cu caracter personal prevazute de reglementarile legale. 
  • Publicarea unei adrese de e-mail pentru primirea in format electronic a copiilor dupa cartile de identitate pe punctul de contact unic electronic si pe pagina de internet a institutiilor.
  • Eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente, la furnizarea serviciilor publice si inlocuirea acestora cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent. 
  • Interzicerea solicitarii dosarelor, dosarelor cu sina sau altor articole de birotica sau papetarie in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public. 
  • Asigurarea gratuita a fotocopierii actelor, cererilor sau formularelor fizice pentru institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si persoanele juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica. 
Este important de mentionat ca aceste prevederi se aplica cu exceptia actelor, cererilor sau formularelor emise de autoritatile si institutiile publice centrale.
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
  • Simplificarea procedurilor administrative: Legea are ca obiectiv principal simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala. Prin obligatia institutiilor publice de a publica informatii si modele de formulare in format electronic, cetatenii si firmele vor avea acces mai usor la informatiile necesare si vor putea completa si depune documentele in mod simplu si eficient.
  • Reducerea birocratiei: Prin eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente si inlocuirea lor cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent, legea contribuie la reducerea birocratiei si eliminarea unor formalitati inutile;
  • Eficientizarea comunicarii electronice: Prin acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate si publicarea adresei de e-mail pentru primirea documentelor in format electronic, se faciliteaza comunicarea electronica intre persoanele fizice si juridice si institutiile statului. Aceasta reduce necesitatea deplasarilor fizice si permite solutionarea rapida si eficienta a cererilor si documentelor;
  • Reducerea costurilor si timpului: Eliminarea cerintei de a solicita dosare, dosare cu sina sau alte articole de birotica sau papetarie reduce costurile si timpul necesare pentru obtinerea serviciilor publice. Totodata, asigurarea gratuita a fotocopierii actelor sau formularelor fizice reduce cheltuielile suplimentare pentru cetateni.
  • Transparenta si accesibilitatea informatiilor: Publicarea informatiilor in format electronic, atat pe pagina de internet a institutiilor, cat si pe punctul de contact unic electronic, asigura transparenta si accesibilitatea informatiilor legate de serviciile publice. Aceasta ofera persoanelor posibilitatea de a se informa in mod rapid si complet si de a avea acces facil la formulare si cereri.
In ansamblu, aceasta lege faciliteaza relatia dintre persoanele fizice si juridice si institutiile statului prin simplificarea procedurilor administrative, reducerea birocratiei si facilitarea comunicarii electronice. Impactul se traduce prin economisirea timpului si a costurilor pentru contribuabili, precum si prin cresterea transparentei si accesibilitatii in furnizarea serviciilor publice.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Sep282023

Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile) 419 ”CLIENTI – CREDITORI”  311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte. (2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de ...
Sep292023

Firmele bune platnice ar putea beneficia de bonificatii de 3% din 2024

de Profeanu Laura 29 Sep 2023
In incercarea de a stimula contribuabilii sa isi achite impozitele la timp, un proiect de lege a fost depus la Senat care prevede ca, din 2024, companiile care isi achita in termen impozitul micro si impozitul pe profit sa primeasca o bonificatie de 3%. Aceasta masura are drept scop cresterea conformarii fiscale si asigurarea unui flux constant de venituri pentru bugetul de stat. Potrivit ...
Sep302023

Facilitate fiscala pentru angajatori in contextul majorarii salariului minim brut pe tara in 2023

de Profeanu Laura 30 Sep 2023
Incepand cu 01 octombrie 2023, salariul minim brut pe tara a fost stabilit la suma de 3.300 de lei, conform HG nr. 900 din 28.09.2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata: Articolul 1 Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se ...
Oct022023

Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia B2G

de Profeanu Laura 02 Oct 2023
Sistemul RO e-Factura este creat, dezvoltat si administrat de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National de Informatii Financiare. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV). Pregatirea si transmiterea facturii electronice In vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizeaza ...
Sep282023

Plafonarea adaosurilor comerciale pentru produse alimentare: termenul se prelungeste pana la sfarsitul anului?

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
Incepand cu finalul lunii iulie 2023, o serie de produse agricole si alimentare, precum lapte, faina, zahar, oua si fructe au avut un adaos comercial limitat pentru o durata de trei luni. Acesta este un efort al Guvernului de a reduce pretul la raft al acestor produse. Un proiect de lege, votat astazi de senatori, propune prelungirea acestei masuri pana la finalul anului. Daca propunerea nu va ...
Sep282023

Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele ...