Simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
04 Iul 2023
Legea nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in vigoare de azi, 04 iulie 2023.
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
- Obligatia institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si a persoanelor juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica, de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate in format electronic. Aceste informatii trebuie publicate atat pe pagina de internet a institutiilor respective, cat si pe punctul de contact unic electronic definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010.
- Acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate, transmisa prin e-mail, in locul documentului fizic. Institutiile publice trebuie sa asigure conditiile de protectie a datelor cu caracter personal prevazute de reglementarile legale.
- Publicarea unei adrese de e-mail pentru primirea in format electronic a copiilor dupa cartile de identitate pe punctul de contact unic electronic si pe pagina de internet a institutiilor.
- Eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente, la furnizarea serviciilor publice si inlocuirea acestora cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent.
- Interzicerea solicitarii dosarelor, dosarelor cu sina sau altor articole de birotica sau papetarie in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public.
- Asigurarea gratuita a fotocopierii actelor, cererilor sau formularelor fizice pentru institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si persoanele juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica.
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
- Simplificarea procedurilor administrative: Legea are ca obiectiv principal simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala. Prin obligatia institutiilor publice de a publica informatii si modele de formulare in format electronic, cetatenii si firmele vor avea acces mai usor la informatiile necesare si vor putea completa si depune documentele in mod simplu si eficient.
- Reducerea birocratiei: Prin eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente si inlocuirea lor cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent, legea contribuie la reducerea birocratiei si eliminarea unor formalitati inutile;
- Eficientizarea comunicarii electronice: Prin acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate si publicarea adresei de e-mail pentru primirea documentelor in format electronic, se faciliteaza comunicarea electronica intre persoanele fizice si juridice si institutiile statului. Aceasta reduce necesitatea deplasarilor fizice si permite solutionarea rapida si eficienta a cererilor si documentelor;
- Reducerea costurilor si timpului: Eliminarea cerintei de a solicita dosare, dosare cu sina sau alte articole de birotica sau papetarie reduce costurile si timpul necesare pentru obtinerea serviciilor publice. Totodata, asigurarea gratuita a fotocopierii actelor sau formularelor fizice reduce cheltuielile suplimentare pentru cetateni.
- Transparenta si accesibilitatea informatiilor: Publicarea informatiilor in format electronic, atat pe pagina de internet a institutiilor, cat si pe punctul de contact unic electronic, asigura transparenta si accesibilitatea informatiilor legate de serviciile publice. Aceasta ofera persoanelor posibilitatea de a se informa in mod rapid si complet si de a avea acces facil la formulare si cereri.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep282023
Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori
de
Profeanu Laura
28 Sep 2023
(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile)
419 ”CLIENTI – CREDITORI”
311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
(2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de ...
Sep292023
Firmele bune platnice ar putea beneficia de bonificatii de 3% din 2024
de
Profeanu Laura
29 Sep 2023
In incercarea de a stimula contribuabilii sa isi achite impozitele la timp, un proiect de lege a fost depus la Senat care prevede ca, din 2024, companiile care isi achita in termen impozitul micro si impozitul pe profit sa primeasca o bonificatie de 3%.
Aceasta masura are drept scop cresterea conformarii fiscale si asigurarea unui flux constant de venituri pentru bugetul de stat.
Potrivit ...
Sep302023
Facilitate fiscala pentru angajatori in contextul majorarii salariului minim brut pe tara in 2023
de
Profeanu Laura
30 Sep 2023
Incepand cu 01 octombrie 2023, salariul minim brut pe tara a fost stabilit la suma de 3.300 de lei, conform HG nr. 900 din 28.09.2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata:
Articolul 1
Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se ...
Oct022023
Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia B2G
de
Profeanu Laura
02 Oct 2023
Sistemul RO e-Factura este creat, dezvoltat si administrat de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National de Informatii Financiare. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV).
Pregatirea si transmiterea facturii electronice
In vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizeaza ...
Sep282023
Plafonarea adaosurilor comerciale pentru produse alimentare: termenul se prelungeste pana la sfarsitul anului?
de
Profeanu Laura
28 Sep 2023
Incepand cu finalul lunii iulie 2023, o serie de produse agricole si alimentare, precum lapte, faina, zahar, oua si fructe au avut un adaos comercial limitat pentru o durata de trei luni. Acesta este un efort al Guvernului de a reduce pretul la raft al acestor produse.
Un proiect de lege, votat astazi de senatori, propune prelungirea acestei masuri pana la finalul anului. Daca propunerea nu va ...
Sep282023
Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF
de
Profeanu Laura
28 Sep 2023
ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele ...