Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Octombrie 2024

Guvernul in contradictie cu propriile reglementari: obligativitatea stampilei reintrodusa pentru documentele de pensii

05 Sep 2023

O noua ordonanta de urgenta nr. 70/2023, reintroduce obligativitatea utilizarii stampilei si a semnaturii olografe pentru angajatorii care elibereaza adeverintele si documentele necesare pentru stabilirea sau recalcularea drepturilor de pensie.

Decizia vine in contextul in care Regulamentul (UE) nr. 910/2014 a introdus conceptul de sigiliu electronic ca alternativa pentru semnatura olografa. Totusi, in ciuda avansurilor tehnologice si a tranzitiei catre digitalizare, Guvernul Romaniei a considerat necesara mentinerea autenticitatii si integritatii documentelor legate de pensii printr-o metoda traditionala.

Aceasta masura pare sa fie in contradictie directa cu prevederile OG nr. 17/2015, care stabileste ca persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a folosi stampila pe documentele trimise sau emise in relatie cu institutiile sau autoritatile publice.

Mai mult, solicitarea aplicarii stampilei este considerata o abatere disciplinara.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Art. V. (1 indice 1) Fapta de a solicita persoanelor fizice, persoanelor juridice de drept privat, entitatilor fara personalitate juridica, precum si persoanelor juridice de drept public aplicarea stampilei pe declaratii, cereri, contracte sau orice alte documente sau inscrisuri, savarsita de catre persoana din cadrul unei institutii sau autoritati publice, constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acesteia, conform prevederilor legale.

Acest conflict dintre reglementari ridica intrebari legate de consistenta legislatiei romanesti si de directia in care guvernul intentioneaza sa mearga in privinta simplificarii proceselor administrative. In timp ce Ordonanta din 2015 a fost privita ca un pas inainte catre digitalizare si eficienta, noul act normativ pare sa readuca vechile practici, cel putin in domeniul pensiilor.

OUG nr. 70/2023, care a intrat in vigoare la 31 august 2023, specifica in mod clar ca aceste documente "se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens."

Avand in vedere recenta decizie a Guvernului de a reintroduce stampila si semnatura olografa pentru documentele de pensii, este util sa privim in paralel evolutia digitala a metodelor de validare a documentelor.

Semnatura electronica:
- Se refera la datele in format electronic care sunt atasate sau asociate logic cu alte date in format electronic si care sunt utilizate de semnatar pentru semnare.
- Poate avea diverse forme si variaza in functie de complexitate, securitate si recunoasterea legala:
  • Semnatura electronica simpla: Cineva scaneaza semnatura sa olografa si o ataseaza unui document PDF, sau foloseste un instrument de desen pentru a "semna" pe o tableta /ecran de computer. Aceste forme sunt mai usor de falsificat sau contestat din punct de vedere legal.
  • Semnatura electronica avansata: Implica identificarea si autentificarea semnatarului printr-o metoda care asigura legatura dintre semnatura si semnatar. Utilizatorul se autentifica printr-un nume de utilizator si o parola inainte de a semna.
  • Semnatura electronica calificata: Este creata cu un dispozitiv de creare a semnaturilor electronice securizat si are o forta juridica similara cu o semnatura olografa. Foloseste tehnologie criptografica pentru a asigura autenticitatea, integritatea si originea semnaturii.
- Are rolul de a identifica semnatarul si de a indica acordul acestuia asupra informatiilor continute in documentul electronic.

Sigiliul electronic:
- Are rolul de a oferi dovada originii, autenticitatii si integritatii unui document electronic.
- Ofera asigurarea ca documentul a fost emis de o anumita entitate si ca nu a fost modificat dupa sigilare.
- Este echivalentul digital al unei stampile traditionale pe un document fizic.

Spre exemplu, in contextul unei facturi electronice emisa de o companie, sigiliul electronic va certifica ca factura a fost emisa de acea companie si ca datele de pe factura nu au fost modificate dupa emitere.

Deci, in timp ce semnatura electronica este folosita pentru a valida identitatea unei persoane fizice si a indica acordul acesteia, sigiliul electronic este folosit pentru a valida originea si integritatea unui document electronic si a indica faptul  ca acesta provine de la o anumita entitate juridica. In unele contexte, ambele pot fi utilizate impreuna pentru a oferi un nivel suplimentar de autentificare si validare.

Semnatura olografa si stampila sunt metode traditionale de validare si autentificare a documentelor, folosite de-a lungul multor secole, care au fost si sunt inca recunoscute si acceptate pe scara larga. Este unica pentru fiecare persoana si este folosita ca mijloc de identificare, dar, falsificarea este posibila, ceea ce ridica probleme de securitate, fiind greu de verificat in termeni de autenticitate sau origine.

In contextul unei societati in continua digitalizare, cu tehnologii care ne ofera instrumente de validare mai eficiente si securizate, semnatura olografa si stampila pastreaza totusi un statut recunoscut si larg acceptat. Totusi, potentialul de falsificare reprezinta o problema de securitate. Pe de alta parte, semnatura si sigiliul electronic, adaptate realitatilor actuale, promit rapiditate, eficienta si securitate.

Se pune, astfel, intrebarea: de ce un astfel de pas inapoi din partea Guvernului, in conditiile in care tehnologia si conventiile internationale ne indruma catre digitalizare?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
O noua ordonanta de urgenta nr. 70/2023, reintroduce obligativitatea utilizarii stampilei si a semnaturii olografe pentru angajatorii care elibereaza adeverintele si documentele necesare pentru stabilirea sau recalcularea drepturilor de pensie.