Impozit minim pe cifra de afaceri
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
08 Sep 2023
O propunere de modificare recenta a Codului Fiscal vizeaza, printre altele, o schimbare semnificativa in modul in care contribuabilii cu cifra de afaceri mare vor fi impozitati. Aceasta propunere afecteaza in principal entitatile care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro.
Principala schimbare propusa este introducerea unui "impozit minim pe cifra de afaceri", care va fi aplicabil in cazurile in care impozitul pe profit calculat este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, stabilit conform noilor prevederi.
Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
Impozitul minim pe cifra de afaceri se va determina astfel:
a) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii (Rr) sub 3% inclusiv:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A)
b) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii peste 3%:
IMCA = 1%*(VT – Vs – I - A)
Indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA = impozit minim pe cifra de afaceri
(Rr) = rata rentabilitatii, determinata potrivit formulei:
Rr = Profit net/CA*100
Profit net = soldul creditor al contului de profit si pierdere la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
CA = cifra de afaceri reprezentand diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se
scad din veniturile totale (Vs), determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT = venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, reprezentand:
-veniturile neimpozabile;
-veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
-veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
-veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, care nu sunt cuprinse in indicatorul I;
-veniturile din subventii;
-veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
I = valoarea achizitiei/productiei de active prezazute la art. 22 alin. (1), efectuata in trimestru/anul de calcul, incepand cu anul fiscal 2024;
A = amortizarea contabila a activelor prezazute la art. 22 alin. (1), achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.
In cazul in care din aplicarea formulelor de calcul rezulta o valoare negativa se considera ca impozitul minim pe cifra de afaceri este zero.
In cazul in care contribuabilul inregistreaza pierdere contabila se considera ca indicatorul Rr este zero, iar impozitul minim pe cifra de afaceri se calculeaza potrivit formulei:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A).
Sistemul anual de plata cu plati anticipate:
Pentru contribuabilii care aleg sa plateasca impozitul pe profit anual dar care efectueaza si plati anticipate trimestriale, comparatia dintre impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul pe profit se face astfel:
-Pentru T1: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. plata anticipata aferenta T1
-Pentru T2: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2
-Pentru T3: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2 + T3
Grupul fiscal:
Prevederile se vor aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:
a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile.
d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal.
In cazul in care contribuabilul datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri, din acesta nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit sau redus, sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum si reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.
Deci, chiar daca in mod normal un contribuabil ar putea beneficia de anumite deduceri, atunci cand se aplica acest "impozit minim pe cifra de afaceri", aceste deduceri sau reduceri nu sunt luate in considerare.
Principala schimbare propusa este introducerea unui "impozit minim pe cifra de afaceri", care va fi aplicabil in cazurile in care impozitul pe profit calculat este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, stabilit conform noilor prevederi.
Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
Impozitul minim pe cifra de afaceri se va determina astfel:
a) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii (Rr) sub 3% inclusiv:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A)
b) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii peste 3%:
IMCA = 1%*(VT – Vs – I - A)
Indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA = impozit minim pe cifra de afaceri
(Rr) = rata rentabilitatii, determinata potrivit formulei:
Rr = Profit net/CA*100
Profit net = soldul creditor al contului de profit si pierdere la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
CA = cifra de afaceri reprezentand diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se
scad din veniturile totale (Vs), determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT = venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, reprezentand:
-veniturile neimpozabile;
-veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
-veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
-veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, care nu sunt cuprinse in indicatorul I;
-veniturile din subventii;
-veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
I = valoarea achizitiei/productiei de active prezazute la art. 22 alin. (1), efectuata in trimestru/anul de calcul, incepand cu anul fiscal 2024;
A = amortizarea contabila a activelor prezazute la art. 22 alin. (1), achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.
In cazul in care din aplicarea formulelor de calcul rezulta o valoare negativa se considera ca impozitul minim pe cifra de afaceri este zero.
In cazul in care contribuabilul inregistreaza pierdere contabila se considera ca indicatorul Rr este zero, iar impozitul minim pe cifra de afaceri se calculeaza potrivit formulei:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A).
Sistemul anual de plata cu plati anticipate:
Pentru contribuabilii care aleg sa plateasca impozitul pe profit anual dar care efectueaza si plati anticipate trimestriale, comparatia dintre impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul pe profit se face astfel:
-Pentru T1: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. plata anticipata aferenta T1
-Pentru T2: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2
-Pentru T3: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2 + T3
Grupul fiscal:
Prevederile se vor aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:
a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile.
d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal.
In cazul in care contribuabilul datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri, din acesta nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit sau redus, sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum si reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.
Deci, chiar daca in mod normal un contribuabil ar putea beneficia de anumite deduceri, atunci cand se aplica acest "impozit minim pe cifra de afaceri", aceste deduceri sau reduceri nu sunt luate in considerare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep252023
Modificari fiscale 18 - 24 septembrie 2023
de
Irina Dumitrescu
25 Sep 2023
1. O.M.F. nr. 2.495/2023 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.100/2020
Publicat in: M.Of. nr. 839 din 18.09.2023
Ce prevede: Conform completarilor aduse procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. ...
Sep252023
Indemnizatia de crestere a copilului va fi supusa executarii silite pentru recuperarea datoriilor
de
Profeanu Laura
25 Sep 2023
Indemnizatia de concediu pentru cresterea copilului poate fi executata silit pentru recuperarea oricarei datorii, potrivit unei recente schimbari legislative.
Conform art. 2 alin. 1 din OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri ...
Sep222023
Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.
Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023
Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala)
Forma propusa pentru modificare
Art. 41.
Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42. (1)
Contraventiile ...
Sep212023
Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate.
La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023
Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.
1. Cine este afectat?
• Operatorii economici ...