Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Impozit minim pe cifra de afaceri

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
08 Sep 2023


O propunere de modificare recenta a Codului Fiscal vizeaza, printre altele, o schimbare semnificativa in modul in care contribuabilii cu cifra de afaceri mare vor fi impozitati. Aceasta propunere afecteaza in principal entitatile care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro.

Principala schimbare propusa este introducerea unui "impozit minim pe cifra de afaceri", care va fi aplicabil in cazurile in care impozitul pe profit calculat este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, stabilit conform noilor prevederi.

Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit,  mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.

Impozitul minim pe cifra de afaceri se va determina astfel:

a) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii (Rr) sub 3% inclusiv:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A)

b) Pentru contribuabilii care au rata rentabilitatii peste 3%:
IMCA = 1%*(VT – Vs – I - A)

Indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA = impozit minim pe cifra de afaceri
(Rr) = rata rentabilitatii, determinata potrivit formulei:
Rr = Profit net/CA*100
Profit net = soldul creditor al contului de profit si pierdere la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
CA = cifra de afaceri reprezentand diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se
scad din veniturile totale (Vs), determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT = venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, reprezentand:
-veniturile neimpozabile;
-veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
-veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
-veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, care nu sunt cuprinse in indicatorul I;
-veniturile din subventii;
-veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
I = valoarea achizitiei/productiei de active prezazute la art. 22 alin. (1), efectuata in trimestru/anul de calcul, incepand cu anul fiscal 2024;
A = amortizarea contabila a activelor prezazute la art. 22 alin. (1), achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.

In cazul in care din aplicarea formulelor de calcul rezulta o valoare negativa se considera ca impozitul minim pe cifra de afaceri este zero.
In cazul in care contribuabilul inregistreaza pierdere contabila se considera ca indicatorul Rr este zero, iar impozitul minim pe cifra de afaceri se calculeaza potrivit formulei:
IMCA = 0,5%*(VT – Vs – I - A).

Sistemul anual de plata cu plati anticipate:
Pentru contribuabilii care aleg sa plateasca impozitul pe profit anual dar care efectueaza si plati anticipate trimestriale, comparatia dintre impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul pe profit se face astfel:
-Pentru T1: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. plata anticipata aferenta T1
-Pentru T2: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2
-Pentru T3: Impozitul minim pe cifra de afaceri vs. suma platilor anticipate pentru T1 + T2 + T3

Grupul fiscal:
Prevederile se vor aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:
a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile.
d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal.

In cazul in care contribuabilul datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri, din acesta nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit sau redus, sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum si reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.

Deci, chiar daca in mod normal un contribuabil ar putea beneficia de anumite deduceri, atunci cand se aplica acest "impozit minim pe cifra de afaceri", aceste deduceri sau reduceri nu sunt luate in considerare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...