Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Modificari fiscale 18 - 24 martie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
26 Mar 2024


1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024
Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania in acest sens.
Masurile de prevenire a risipei alimentare devin obligatorii pentru operatorii economici din sectorul agroalimentar. Acestia implementeaza masuri de prevenire si reducere a risipei alimentare conform ierarhei de prevenire a risipei alimentare prevazuta la art. 2 din lege.
Inainte de a dispune neutralizarea deseurilor generate, este obligatorie implementarea a cel putin doua actiuni de prevenire a risipei alimentare, prevazute la alin. (2) lit. a)-f).

Se introduc noi obligatii pentru operatorii economici din sectorul agroalimentar:
- sa incarcarce in platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare rapoartele anuale si planurile de diminuare a risipei alimentare. Planurile si rapoartele de diminuare a risipei alimentare sunt publicate si pe pagina de internet a operatorului economic.
- sa realizeze demersurile necesare pentru incheierea unui contract-cadru cu operatori receptori pentru transferul cu titlu gratuit al alimentelor.
- sa implementeze masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare.
- Sa informeze consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile.
- sa puna la dispozitia autoritatilor cu atributii de reglementare rapoarte anuale prin care sa prezinte planurile de diminuare a risipei alimentare, alaturi de actiunile intreprinse si rezultatele obtinute. Rapoartele anuale se vor realiza pe baza cadrelor internationale de raportare, daca nu sunt deja cuprinse in rapoartele rezultatelor non-financiare ale respectivilor operatori.
Operatorii economici nu pot declara, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum fara a aduce atingere regulilor privind siguranta alimentelor.
Operatorii economici din industria ospitalitatii vor facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si vor informa despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.
 
Se modifica sanctiunile existente si se introduc noi contraventii si sanctiuni:
- constituie contraventie, daca nu sunt intrunite elementele constitutive ale unei infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 40.000 de lei, incalcarea obligatiei cu privire la punerea rapoartelor anuale la dispozitia autoritatior  si incarcarea acestora in platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare dupa 6 luni de la data functionarii si utilizarii platformei nationale care permite operatorilor economici incarcarea electronica a rapoartelor si a planurilor de diminuare a risipei alimentare. Nu reprezinta contraventie incalcarea privind punerea la dispozitia autoritatilor de catre operatorii economici care se incadreaza la definitia microintreprinderilor si intreprinderilor mici, in sensul art. 4 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 
2. O.M.F. nr. 470/2024 cu privire la raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
Publicat in: M.Of. nr. 239  din  20.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba formatul declaratiei pe care, din acest an, au obligatia sa o intocmeasca persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit in anul 2023 sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare (conform art. 34 alin. (3 indice 1) din Legea 82/1991).
 
Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale.Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei este cel prevazut in anexa nr. 1 la ordin. Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 – un format simplificat.
Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
 
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a pacestui ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii depun declaratia in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
 
3. O.A.N.A.F. nr. 371/2024 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Publicat in: M.Of. nr. 242  din  21.03.2024
Ce prevede: Ordinul introduce o procedura de inregistrare fiscala si intra in vigoare in 90 de zile de la data publicarii (19 iulie 2024). Procedura se aplica pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere si care nu se inregistreaza potrivit legii speciale, in registrul comertului.
 
4. O.M.F. nr. 475/2024 privind indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual
Publicat in: M.Of. nr. 248  din  22.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual. In anul 2024 indicele pe vaza caruia se actualizeaza platile anticipate este 106%.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...