Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari fiscale 23 – 29 octombrie 2023

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
31 Oct 2023


  1. O.U.G. nr. 89/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu character temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare
 
Publicat in: M.Of. nr. 978 din  27.10.2023
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta se prelungeste cu 90 de zile perioada de aplicare a masurilor cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare prin limitarea adaosurilor comerciale practicate in procesarea, distributia si comercializarea unor produse agricole si alimentare esentiale.
De asemenea, se aduc urmatoarele modificari si completari ordonantei 67/2023:
  • precizari privind produsele neporcesate - pentru produsele agricole si alimentare care intra pe teritoriul Romaniei si nu sunt introduse in procesul de procesare/abatorizare, cota de adaos comercial este de maximum 5% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte prevazute de O.M.F.P. nr. 1.826/2003. Produsele agricole si alimentare care fac obiectul acestei masuri sunt: ulei, zahar, faina, malai, carne de porc, carne de pui, carne de vita, pentru cantitati de produs ambalat mai mari de 5 kg, respectiv 5 l.”
  • pe perioada de aplicare a ordonantei de urgenta este interzisa refacturarea produselor agricole si alimentare din anexa, precum si a serviciilor aferente livrarii si comercializarii acestora.
  • lista produselor ce intra sub incidenta acestei ordonante de urgenta a fost completata cu produse noi.
 
  1. Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
Publicat in: M.Of. nr. 977 din  27.10.2023
Ce prevede: Legea aduce modificari si completari Codului fiscal si altor acte normative.
  • Modificari aduse Codului fiscal
Se introduce un nou impozit – impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare. Impozitul va fi datorat de catre urmatoarele persoane:
a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale situate in Romania, daca valoarea impozabila a cladirii, calculata conform regulilor pentru impozitul pe cladiri, depaseste 2.500.000 lei;
Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii comunicata de catre organul fiscal local prin decizia de impunere si plafonul de 2.500.000 lei. Contribuabilii sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul special (modelul declaratiei urmeaza a fi aprobat) pana la data de 30 aprilie inclusiv a anului fiscal curent, la organul fiscal central in a carui raza de competenta se afla domiciliul contribuabilului.
b) persoanele fizice si persoanele juridice care au in proprietate autoturisme inmatriculate/inregistrate in Romania a caror valoare de achizitie individuala depaseste 375.000 lei. Impozitul se datoreaza pe o perioada de 5 ani incepand cu anul fiscal in care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fractiunea de ani ramasa pana la implinirea perioadei de 5 ani de la aceasta data pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea de achizitie si plafonul de 375.000 lei. Contribuabilii sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul special (modelul declaratiei urmeaza a fi aprobat) pana la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, la organul fiscal central in a carui raza de competenta se afla domiciliul/sediul contribuabilului, in cazul contribuabililor
Impozit pe profit. Se introduce un impozit minim pe cifra de afaceri si 2 impozite suplimentare:
  • Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine
  • Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
 
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Incepand cu 01 ianuarie 2024 cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor vor fi:
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 - Activitati de asistenta medicala generala, 8622 -Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
-Impozit pe venit si contributii sociale
- scutirea pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator se aplica pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, doar la locul unde se afla functia de baza si doar pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.
- facilitatile pentru constructii si cele pentru sectorul agricol si industria alimentara se vor aplica doar la locul unde se afla functia de baza.
 
Impozit pe veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, potrivit legii – la determinarea impozitului se va deduce si contributia de asigurari sociale de sanatate.
Orice venituri constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata, se impun cu o cota de 70% aplicata asupra bazei impozabile ajustate. Prin decizia de impunere organele fiscale vor stabili cuantumul impozitului si al accesoriilor. Anterior, pentru aceste venituri se aplica cota de 16%.
Venituri din activitati independente/din drepturi de proprietate intelectuala in sistem real - la determinarea venitului net anual impozabil se deduce si contributia de asigurari sociale de sanatate calculata la venitul realizat. CAS si CASS se vor deduce proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total baza anuala de calcul al contributiilor.
- se introduc prevederi speciale privind CAS pentru activitatea de creare de programe pentru calculator – pana la 31 decembrie 2028.
- se elimina expceptia pentru CAS datorata de angajatori pentru persoanele fizice care obtin venituri pentru care se aplica facilitatile la constructii si sectorul alimentar.
- se elimina scutirea de la plata CASS pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii/ sectorul agricol si din industria alimentara  si se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 si pct. 7.
- se includ in baza de calcul a CASS valoarea tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta (01 ianuarie 2024).
- se elimina prevederile privind cota redusa CAM pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii/ sectorul agricol si din industria alimentara  si se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 si pct. 7.
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale.
In situatia in care baza de calcul, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei declaratiei privind veniturile estimate si depun declaratia declaratiei privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate.
 
Persoanele fizice care realizeaza celelalte venituri ce intra in baza de calcul a CASS (altele decat salarii si activitati independente), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate. In cazul acestor persoane, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei privind veniturile estimate, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Taxa pe valoare adaugata
  • modificarea definitiei locuintelor care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare – de la 01 ianuarie 2024.
Pentru aplicarea cotei reduse TVA 9%, locuinte care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare, sunt definite ca fiind locuintele care la data livrarii indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) acces liber individual la spatiul locuibil, fara tulburarea posesiei si a folosintei exclusive a spatiului detinut de catre o alta persoana sau familie;
b) acces liber individual la spatiul locuibil, fara tulburarea posesiei si a folosintei exclusive a spatiului detinut de catre o alta persoana sau familie;
c) acces la energie electrica si apa potabila, evacuarea controlata a apelor uzate si a reziduurilor menajere;
d) sunt formate cel putin dintr-un spatiu pentru odihna, un spatiu pentru pregatirea hranei si un grup sanitar;
e) finisajele exterioare includ cel putin: acoperis, daca, in functie de tipul constructiei, este prevazut acest element constructiv, geamuri, usa de/la intrare;
f) finisajele interioare includ cel putin: pereti finisati cu vopsea, tapet, faianta sau alte elemente utilizate pentru finisare, podele finisate cu gresie, parchet sau alte elemente utilizate pentru finisare, usi interioare, in functie de proiect;
g) instalatii sanitare si obiecte sanitare, respectiv vas WC, lavoar si spalator cu cuva, cu bateriile aferente;
h) instalatii electrice, inclusiv tablou, doze, intrerupatoare/comutatoare si prize;
  • definirea notiunii de zahar adaugat avand in vedere modificarea cotei TVA pentru produsele cu zahar adaugat (19%) - de la 01 ianuarie 2024.
  • eliminarea cotelor reduse (9% respectiv 5%) pentru urmatoarele operatiuni pentru care se va aplica cota standard TVA 19% - de la 01 ianuarie 2024:
  • alimentele cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10 g/100 g produs, altele decat cozonacul si biscuitii.
  • toate produsele incadrate la codul NC 2202 (inclusiv bere fara alcool) atat la livrare cat si la servicii de restaurant si catering.
  • dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice
  • transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste in scop turistic sau de agrement;
  • transportul de persoane utilizand instalatiile de transport pe cablu - telecabina, telegondola, telescaun, teleschi - in scop turistic sau de agrement;
  • transportul de persoane cu vehicule cu tractiune animala, folosite in scop turistic sau de agrement;
  • transportul de persoane cu ambarcatiuni folosite in scop turistic sau de agrement.
 
  • pentru urmatoarele operatiuni creste cota TVA de la 5% la  9%
  • livrarea alimentelor de inalta valoare calitativa, pentru produsele traditionale, eco.
  • livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei. In sensul prezentului titlu, prin locuinta livrata ca parte a politicii sociale se intelege:
1. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;
2. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;
3. livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare. Orice persoana fizica poate achizitiona, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de 9%;
4. livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei;
  • livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta, cu emisii scazute, care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de particule stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele de proiectare ecologica aplicabile cazanelor cu combustibil solid si in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele in materie de proiectare ecologica aplicabile aparatelor pentru incalzire locala cu combustibil solid si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetica si de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuintelor, inclusiv a kiturilor de instalare, precum si a tuturor componentelor necesare achizitionate separat;
  • livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta, cu emisii scazute, care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de particule stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 si in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2017, inclusiv a kiturilor de instalare, precum si a tuturor componentelor necesare achizitionate separat, destinate cladirilor administratiei publice centrale sau locale, cladirilor entitatilor aflate in coordonarea/subordonarea acestora, cu exceptia societatilor;
  • livrarea si instalarea de componente pentru repararea si/sau extinderea sistemelor prevazute la lit. n) si o);
  • livrarea sistemelor prevazute la lit. n) si o) ca parte componenta a livrarilor de constructii, precum si livrarea si instalarea sistemelor prevazute la aceleasi litere, ca extraoptiuni la livrarea unei constructii, pentru destinatarii prevazuti la respectivele litere;
  • serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, targuri, expozitii, cinematografe si evenimente culturale, altele decat cele scutite de taxa potrivit dispozitiilor art. 292 alin. (1) lit. m);
  • serviciile constand in permiterea accesului la evenimente sportive.
  • Sunt stabilite masuri tranzitorii pentru livrarea de locuinte cu cota de 5%/9%.
 
  • de la 01 ianuarie 2024 scutirile de TVA pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti si pentru livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri se aplica doar daca sunt bunurile sunt livrate/serviciile sunt prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. Acestea nu se mai aplica direct ci prin restituire de la bugetul de stat, conform unei proceduri ce urmeaza a fi stabilita.
  • art. 319 se coreleaza cu prevederile OUG 120/2021 privind factura electronica RO e-factura. Astfel, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de O.U.G. nr. 120/2021 - de la 01 iulie 2024.
Accize
- incepnad cu 01 ianuarie 2024 se extinde sfera de cuprindere a produselor pentru care se datoreaza accize neazrmonizate. Accizele neaormonizate vor fi percepute asupra urmatoarelor produse cu potential de risc redus:
a) produse care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 11 00, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
c) produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
d) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
e) bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.
  • modificari si completari ale prevederilor privind contraventiile si sanctiunile pentru neindeplinirea obligatiilor din Titlul VIII Accize si alte taxe speciale
  • se actualizeaza nivelul accizelor armonizate si nearminizate (Anexele 1 si 2 la titlul VIII al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal)
Alte modificari si completari:
Masuri de disciplina economico-financiara pentru entitati publice, societati cu capital de stat, institute. Descentralizarea unor servicii publice
Masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite
  • sunt interzise efectuarea de activitati economice de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare si efectuarea de activitati economice in perioada in care acestea sunt suspendate pentru savarsirea repetata a unor contraventii intr-un interval de 12 luni conform acestei sectiuni.
  • este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii. Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate, in format fizic sau in format electronic. Sunt asimilate bunurilor pentru care este necesara prezentarea documentelor legale de provenienta numerarul si substitutele de numerar. In cazul operatorilor economici care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, verificarea numerarului si a substitutelor de numerar existente la locul desfasurarii activitatii economice se face in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 28/1999
  • sunt reglementate sanctiunile pentru efectuarea acestor activitati interzise, modalitatea de constatare a contraventiilor, aplicarea sanctiunilor.
Sistemul national RO e-Sigiliu – data intrarii in vigoare.
 
Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.
 
Aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul national se realizeaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana in baza unei analize de risc.  Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri urmeaza sa se stabileasca.
 
Sistemul national RO e-Sigiliu este utilizat si gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Vamala Romana si Centrul National pentru Informatii Financiare.
In cazul aplicarii de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducatorul auto are obligatia asigurarii integritatii acestora. Neindeplinirea de catre conducatorul auto a acestei obligatii constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 la 50.000 lei.
 
Contraventii pentru care amenzile nu pot fi achitate jumatate in 15 zile
Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) si art. 28 alin. (1) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale, nu beneficiaza de posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ contravenientii sanctionati in baza prevederilor:
  • Capitolului IV sectiunea 1 si sectiunea a 2-a, art. LVII si LXV din Legea 296/2023,
  • Legii contabilitatii nr. 82/1991
  • Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare,
  • O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
  • Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
  • Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
  • Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare
 
Plata amenzilor contraventionale aplicate anterior intrarii in vigoare a Legii 163/2023 in temeiul acestor acte normative se realizeaza potrivit prevederilor legale in vigoare la momentul intocmirii actului de constatare si sanctionare.
Sistemul RO e-Factura – 01 ianuarie 2024
Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Codul fiscal, efectuate in relatia B2B, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
 
Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Codul fiscal, efectuate in relatia cu institutii publice, altele decat cele efectuate in relatia B2G si altele decat cele prevazute la art. 6 din O.U.G. nr. 120/2021, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
 
Operatorii economici - persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Codul fiscal, efectuate in relatia B2B, au obligatia incepand cu data de 1 ianuarie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
 
Sunt exceptate de la aceste obligatii livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Codul fiscal.
 
Furnizorii care au obligatia transmiterii facturilor in sistemul RO e-Factura sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura.
 
Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Codul fiscal. Nerespectarea acetui termen constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, , cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice. In perioada 1 ianuarie-31 martie 2024 aceasta contraventie nu se sanctioneaza.
O.U.G. nr. 120/2021 este adaptata corespunzator.
Modificari la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
  • sunt introduse unele obligatii ale organelor fiscale locale privind transmiterea unor informatii catre organul fiscal central, instituirea unor contraventii si sanctiuni pentru neindeplinirea acestor obligatii.
  • abrogarea prevederilor conform carora contravenientul poate achita in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii prevazute in Codul de procedura fiscala.
Modificare sanctiuni. Sunt aduse modificari unor sanctiuni prevazute de urmatoarele acte normative:
  • O.G. nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor;
  • Legea nr. 344/2005 privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire;
  • O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
Modificari si completari aduse Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar – data intrarii in vigoare – 11 noiembrie 2023.
  • modificarea plafoanelor de plati/incasari efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica
Incasari/plati in numerar intre aceste persoane se pot efectua in limita urmatoarelor plafoane:
a)  incasari in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei de la o persoana;
b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana;
c) plati in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 2.000 lei/zi;
d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei;
e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
 
Operatiunile de incasari si plati in numerar intre aceste persoane si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 5.000 lei catre/de la o persoana, pana la data de 31 decembrie 2024, si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
Se mentine interdictia de a fractiona incasarile/platile pentru facturi cu valori mai mari decat aceste plafoane.
  • interzicerea incasarilor si platilor de la/catre administratori persoane fizice in  numerar
Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica si persoane fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, pot fi efectuate numai prin instrumente de plata fara numerar.
 
  • introducerea unui plafon pentru numerarul aflat in casierie
Sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare. Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.
 
  • modificarea plafoanelor de incasari si plati in numerar intre persoane fizice
Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie, pana la data de 31 decembrie 2024, si 5.000 lei/tranzactie, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
 
  • majorarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute de Legea 70/2015.
Majorarea sanctiunilor de le 10% la 25% pentru nerespectarea plafoanelor si de la 3.000 lei  - 4.000 lei la 15.000 lei - 20.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 11 alin. (1)-(4) din lege.
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...