Majorari ale salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in Constructii si Agricultura
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
02 Nov 2023
Guvernul Romaniei a adoptat OUG nr. 93/2023 care stabileste salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara
Conform noii ordonante:
Pentru sectorul constructiilor: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata a fost stabilit la 4.582 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 27,714 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul constructiilor, conform art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Art. 1. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru sectorul agricol si industria alimentara: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, a fost stabilit la 3.436 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 20,782 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul agricol si industria alimentara, conform art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Art. 2. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 3.436 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 20,782 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu veniturile salariale aferente lunii noiembrie 2023.
Nerespectarea acestor prevederi de catre angajatori, constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale.
Art. 260. - (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului minim brut pe tara, cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei;
Este important ca angajatorii din domeniile vizate, sa fie la curent cu aceste modificari pentru a se asigura ca sunt in conformitate cu noile reglementari si pentru a evita eventuale sanctiuni.
Majorarea salariului minim brut in sectoarele constructiilor, agriculturii si industriei alimentare, are radacini adanci in efortul Guvernului de a reechilibra economia si de a raspunde la schimbarile legislative recente, aduse de Legea 296/2023.
Aceasta decizie, la prima vedere, pare a fi un aer proaspat pentru lucratori, punand mai multi bani in buzunarele lor si deschizand poarta spre o calitate mai buna a vietii. O astfel de stimulare financiara poate revigora consumul si poate insufla un nou entuziasm in economie.
Totusi, privind tabloul mai larg, exista si alte variabile de luat in calcul. Companiile din aceste sectoare vor simti presiunea costurilor crescute, ceea ce ar putea avea un efect domino asupra preturilor si poate chiar asupra modului in care isi desfasoara afacerea.
In acelasi timp, aceste sectoare, care sunt esentiale pentru economia nationala, ar putea experimenta o revitalizare. Datorita salariilor mai atractive, ar putea atrage mai multi lucratori si retine pe ceei existenti. Mai mult, aceasta majorare poate functiona ca un scut impotriva migratiei fortei de munca spre alte tari sau sectoare.
Asadar, in fata oricarei schimbari, trebuie sa ne asiguram ca aceasta serveste in interesul tuturor partilor implicate si sprijina o dezvoltare sustenabila pe termen lung.
Conform noii ordonante:
Pentru sectorul constructiilor: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata a fost stabilit la 4.582 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 27,714 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul constructiilor, conform art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Art. 1. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru sectorul agricol si industria alimentara: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, a fost stabilit la 3.436 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 20,782 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul agricol si industria alimentara, conform art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Art. 2. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 3.436 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 20,782 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu veniturile salariale aferente lunii noiembrie 2023.
Nerespectarea acestor prevederi de catre angajatori, constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale.
Art. 260. - (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului minim brut pe tara, cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei;
Este important ca angajatorii din domeniile vizate, sa fie la curent cu aceste modificari pentru a se asigura ca sunt in conformitate cu noile reglementari si pentru a evita eventuale sanctiuni.
Majorarea salariului minim brut in sectoarele constructiilor, agriculturii si industriei alimentare, are radacini adanci in efortul Guvernului de a reechilibra economia si de a raspunde la schimbarile legislative recente, aduse de Legea 296/2023.
Aceasta decizie, la prima vedere, pare a fi un aer proaspat pentru lucratori, punand mai multi bani in buzunarele lor si deschizand poarta spre o calitate mai buna a vietii. O astfel de stimulare financiara poate revigora consumul si poate insufla un nou entuziasm in economie.
Totusi, privind tabloul mai larg, exista si alte variabile de luat in calcul. Companiile din aceste sectoare vor simti presiunea costurilor crescute, ceea ce ar putea avea un efect domino asupra preturilor si poate chiar asupra modului in care isi desfasoara afacerea.
In acelasi timp, aceste sectoare, care sunt esentiale pentru economia nationala, ar putea experimenta o revitalizare. Datorita salariilor mai atractive, ar putea atrage mai multi lucratori si retine pe ceei existenti. Mai mult, aceasta majorare poate functiona ca un scut impotriva migratiei fortei de munca spre alte tari sau sectoare.
Asadar, in fata oricarei schimbari, trebuie sa ne asiguram ca aceasta serveste in interesul tuturor partilor implicate si sprijina o dezvoltare sustenabila pe termen lung.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Dec032023
Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%
de
Profeanu Laura
03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat.
Cuantumul penalitatii de nedeclarare:
Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023
Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet
de
Profeanu Laura
29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE.
In centrul disputei se ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023
ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023
UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023
RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024
de
Profeanu Laura
28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF.
In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...