Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Majorari ale salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in Constructii si Agricultura

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
02 Nov 2023


Guvernul Romaniei a adoptat OUG nr. 93/2023 care stabileste salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara

Conform noii ordonante:

Pentru sectorul constructiilor: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata a fost stabilit la 4.582 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 27,714 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul constructiilor, conform art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Art. 1. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru sectorul agricol si industria alimentara: salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, a fost stabilit la 3.436 lei lunar. Acesta corespunde unei medii de 20,782 lei/ora, avand in vedere un program de lucru normal de 165,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv pentru angajatorii din sectorul agricol si industria alimentara, conform art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Art. 2. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 3.436 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 20,782 lei/ora.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceste modificari vor intra in vigoare incepand cu veniturile salariale aferente lunii noiembrie 2023.

Nerespectarea acestor prevederi de catre angajatori, constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale.
 Art. 260.  - (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului minim brut pe tara, cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei;

Este important ca angajatorii din domeniile vizate, sa fie la curent cu aceste modificari pentru a se asigura ca sunt in conformitate cu noile reglementari si pentru a evita eventuale sanctiuni.

Majorarea salariului minim brut in sectoarele constructiilor, agriculturii si industriei alimentare, are radacini adanci in efortul Guvernului de a reechilibra economia si de a raspunde la schimbarile legislative recente, aduse de Legea 296/2023.

Aceasta decizie, la prima vedere, pare a fi un aer proaspat pentru lucratori, punand mai multi bani in buzunarele lor si deschizand poarta spre o calitate mai buna a vietii. O astfel de stimulare financiara poate revigora consumul si poate insufla un nou entuziasm in economie.

Totusi, privind tabloul mai larg, exista si alte variabile de luat in calcul. Companiile din aceste sectoare vor simti presiunea costurilor crescute, ceea ce ar putea avea un efect domino asupra preturilor si poate chiar asupra modului in care isi desfasoara afacerea.

In acelasi timp, aceste sectoare, care sunt esentiale pentru economia nationala, ar putea experimenta o revitalizare. Datorita salariilor mai atractive, ar putea atrage mai multi lucratori si retine pe ceei existenti. Mai mult, aceasta majorare poate functiona ca un scut impotriva migratiei fortei de munca spre alte tari sau sectoare.

Asadar, in fata oricarei schimbari, trebuie sa ne asiguram ca aceasta serveste in interesul tuturor partilor implicate si sprijina o dezvoltare sustenabila pe termen lung.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...