Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari si completari aduse reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
09 Oct 2023


Prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.649 din 28 septembrie 2023, reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, au fost modificate si completate, dupa cum urmeaza:

1. A fost modificat continutul punctului 80 indice 1 alin. 2:
Modificarea dintre forma initiala si forma actuala se refera la modul in care o entitate recunoaste cheltuielile pentru un activ. Diferenta dintre "preluarea unor datorii purtatoare de dobanda" (forma abrogata) si "asumarea unor datorii purtatoare de dobanda" (forma actuala) este subtila, dar relevanta in contextul tratamentului contabil. "Asumarea" indica o acceptare sau recunoastere directa a responsabilitatii pentru datoria respectiva, in timp ce "preluarea" sugereaza o schimbare sau transfer al titularului datoriei.
Aceasta modificare poate avea implicatii in modul in care cheltuielile sunt inregistrate si tratate in contabilitate, si este important ca practicienii sa fie constienti de aceasta schimbare atunci cand se aplica reglementarile.

2. Abrogarea Punctului 264, alineatul (4) - Acest alineat se referea anterior la evidentierea distincta a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera si a certificatelor verzi in categoria altor investitii detinute ca imobilizari.

3. Punctul 354, alin. 2) s-a modificat, avand un nou cuprins:
- Forma initiala:
... bunuri proprietate publica primite in administrare, concesiune sau cu chirie de catre regii autonome, societati/companii nationale, societati;…
- Forma actuala:
... bunuri proprietate publica primite in administrare, concesiune sau cu chirie de catre entitati; ...
Diferenta dintre cele doua forme este in modul in care sunt descrise entitatile care primesc bunuri de proprietate publica in administrare, concesiune sau cu chirie:
  • In forma initiala, este specificat tipul entitatilor: regii autonome, societati/companii nationale, societati.
  • In forma actuala, descrierea este simplificata si generalizata, folosind termenul "entitati".
 Simplificarea in forma actuala sugereaza ca reglementarea doreste sa fie mai putin specifica in privinta tipurilor de entitati mentionate, facand referire la orice fel de entitate, nu doar la cele enumerate anterior.

 4. S-au introdus conturile:
- 1496 „Pierderi rezultate din reorganizari de societati, corespunzatoare activului net negativ al societatii absorbite“ (A)
- 6121 „Cheltuieli cu redeventele“
- 6122 „Cheltuieli cu locatiile de gestiune“
- 6123 „Cheltuieli cu chiriile“
- 616 „Cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuala“
- 617 „Cheltuieli de management“
- 618 „Cheltuieli de consultanta“.

5. A fost modificata functiunea contului 149 „Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii“.
In forma actuala a fost adaugat urmatorul element (la debit):
Debit: pierderea rezultata din fuziune, corespunzatoare activului net negativ al societatii absorbite, preluat, conform legii, de societatea absorbanta (456);
Deci modificarea consta in adaugarea acestei pierderi rezultate din fuziune. Aceasta indica o extindere a scopului contului 149 pentru a include si astfel de pierderi legate de tranzactiile de fuziune.

6. S-a introdus functiunea urmatoarelor conturi:
- Contul 616 «Cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuala»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate intelectuala care nu indeplinesc conditiile de recunoastere ca activ. In debitul contului 616 «Cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuala» se inregistreaza: - sumele reprezentand cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala (401, 408).
- Contul 617 «Cheltuieli de management»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor de management. In debitul contului 617 «Cheltuieli de management» se inregistreaza: - sumele reprezentand cheltuielile de management (401, 408).
- Contul 618 «Cheltuieli de consultanta»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor de consultanta, aferente perioadei curente. In debitul contului 618 «Cheltuieli de consultanta» se inregistreaza: - sumele reprezentand cheltuielile de consultanta (401, 408).

7. S-a modificat functiunea contului 691:
Contul 691 «Cheltuieli cu impozitul pe profit»:
In debitul contului 691 «Cheltuieli cu impozitul pe profit» se inregistreaza:– valoarea impozitului pe profit (441). In cazul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridica responsabila inregistreaza in debitul contului 691 «Cheltuieli cu impozitul pe profit» cheltuiala totala cu impozitul pe profit datorat de grupul fiscal.
Modificarea consta in specificarea si detalierea modului in care cheltuielile cu impozitul pe profit sunt determinate si inregistrate, in special in contextul grupului fiscal. In forma actuala, se subliniaza ca impozitul pe profit este determinat "in conformitate cu legislatia fiscala" si se introduce o mentiune speciala despre grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit, oferind detalii despre cum trebuie inregistrata aceasta cheltuiala pentru persoana juridica responsabila din cadrul grupului. In concluzie, forma actuala a adus clarificari si precizari, legate de grupul fiscal, care nu erau prezente in forma initiala.

8. S-a eliminat functiunea contului 266 „Certificate verzi amanate“.
Modificarile se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente anului 2023, iar entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, aplica modificarile incepand cu primele situatii financiare anuale incheiate la o data ulterioara datei de 1 ianuarie 2024.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...