Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

CJUE: Stabilirea a doua cote diferite de TVA pentru un produs, in functie de cum se face vanzarea, este in acord cu Directiva de TVA

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
09 Oct 2023


Directiva europeana de TVA a fost interpretata recent de Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). Conform acesteia, este permis ca statele membre sa stabileasca cote reduse diferite de TVA pentru produse alimentare cu acelasi ingredient principal, dar doar in anumite conditii si in functie de modalitatea vanzarii.

Context:
  • YD, o companie din Polonia care exploateaza cafenele, vinde o bautura numita "Classic Hot Chocolate".
  • Autoritatea fiscala din Polonia a decis ca bautura ar trebui sa fie supusa unei cote de TVA de 8%, considerand ca vanzarea este o livrare de bunuri insotita de servicii accesorii (pregatire si furnizare).
  • YD a contestat aceasta decizie, argumentand ca bautura ar trebui sa fie supusa unei cote reduse de TVA de 5%, asa cum se aplica altor bauturi pe baza de lapte.
Probleme Juridice:
  1. Exista indoieli cu privire la compatibilitatea reglementarilor nationale poloneze cu Directiva TVA a UE.
  2. Legislatia poloneza face referire la doua sisteme de clasificare diferite, pentru a determina cota de TVA: NC (Nomenclatura Combinata) si PKWiU (Polish Classification of Products and Services). Aceasta poate duce la confuzii si lipsa de claritate in aplicarea cotelor de TVA.
  3. S-a pus problema daca aplicarea diferita a cotelor de TVA pe baza serviciilor accesorii (preparare si servire) incalca principiile neutralitatii fiscale si securitatii juridice.
Intrebari Preliminare:

Instanta poloneza doreste clarificari de la Curtea de Justitie a UE cu privire la:
  1. Compatibilitatea reglementarii nationale cu Directiva TVA, in special in situatia in care consumatorii considera ca diferite produse satisfac aceleasi nevoi.
  2. Daca o practica administrative, care difera in aplicarea cotelor de TVA pe baza serviciilor accesorii, este in conformitate cu principiile neutralitatii fiscale si securitatii juridice.
 Cu privire la intrebarile preliminare:
  • S-a ridicat o intrebare cu privire la interpretarea articolului 98 din Directiva TVA si a altor reglementari conexe, in ceea ce priveste aplicarea cotelor reduse de TVA.
  • Directiva TVA permite in mod normal ca o singura cota standard de TVA sa fie aplicata bunurilor si serviciilor, dar statele membre pot alege sa aplice cote reduse de TVA pentru anumite categorii de bunuri si servicii, enumerate in anexa III a directivei.
  • Scopul aplicarii cotelor reduse de TVA este de a face anumite bunuri si servicii mai accesibile pentru consumatori.
  • Statele membre pot folosi diferite metode pentru a clasifica bunurile si serviciile carora li se aplica cotele reduse de TVA, atata timp cat respecta principiul neutralitatii fiscale si se asigura ca toate  categoriile alese, de bunuri si servicii, corespund cu cele din anexa III la Directiva TVA.
  • In cazul de fata, exista o distinctie intre bauturile lactate vandute in magazine si cele preparate cald la cererea unui client intr-o cafenea, cu privire la aplicarea cotelor reduse de TVA.
  • Clasificarea bazata pe prezenta sau absenta unor servicii accesorii (de exemplu, serviciul de preparare intr-o cafenea) este considerata compatibila cu dreptul Uniunii, atat timp cat respecta cerintele mentionate anterior. 
In contextul litigiului dintre YD si Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (autoritatea fiscala din Polonia) CJUE a examinat daca vanzarea de bauturi lactate cu ciocolata realizate de YD in unitatile sale de consum ar trebui sa se supuna unei cote standard de TVA sau unei cote reduse.

Rezumand, Curtea Europeana de Justitie a decis ca Directiva 2006/112/CE nu interzice o reglementare nationala care stabileste cote reduse diferite de TVA pentru alimente compuse din acelasi ingredient principal, in functie de modul lor de vanzare si servire. Dar, aceasta este permisa doar daca produsele respective nu sunt considerate similare in pofida ingredientului comun sau daca diferentele dintre acestea, inclusiv serviciile asociate, influenteaza semnificativ decizia consumatorului de a cumpara unul sau altul dintre produse.

Pentru aceste motive, Curtea (Camera a opta) declara:
Articolul 98 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificata prin Directiva (UE) 2018/1713 a Consiliului din 6 noiembrie 2018, coroborat cu punctele 1 si 12a din anexa III la aceasta, cu articolul 6 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112, precum si cu principiul neutralitatii fiscale

trebuie interpretat in sensul ca

nu se opune unei reglementari nationale care prevede ca alimente compuse din acelasi ingredient principal si care raspund aceleiasi nevoi pentru un consumator mediu sunt supuse la doua cote reduse de taxa pe valoarea adaugata (TVA) diferite, dupa cum sunt vandute cu amanuntul intr-un magazin sau sunt preparate si livrate calde unui client, la cerere, in vederea consumului lor imediat, in masura in care aceste alimente nu prezinta proprietati analoage in pofida ingredientului principal pe care il au in comun sau in care diferentele existente intre produsele respective, inclusiv in ceea ce priveste serviciile conexe care insotesc furnizarile lor, influenteaza in mod considerabil decizia consumatorului mediu de a cumpara una sau alta dintre acestea.

Deciziile CJUE au putere obligatorie peste toate instantele din UE care ar putea sa se confrunte cu astfel de cazuri in viitor.
In concluzie, decizia aduce claritate in aplicarea Directivei de TVA si ofera o linie directoare pentru statele membre privind stabilirea cotelor de TVA, subliniind importanta evaluarii fiecarui produs si a serviciilor asociate pentru a determina o cota adecvata.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...