Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 August 2025

Noi actualizari privind listele tarilor riscante din perspectiva spalarii banilor si a necooperarii fiscale

28 Feb 2025

Firmele romanesti trebuie sa fie atente la schimbarile legislative privind obligatiile fiscale si de raportare. La fiecare actualizare a listelor internationale privind jurisdictiile considerate riscante, firmele din Romania trebuie sa se conformeze noilor cerinte.

Doua astfel de liste importante, sunt:

  • Lista tarilor riscante din punct de vedere al spalarii banilor, elaborata de Grupul de Actiune Financiara Internationala (FATF);
  • Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • Lista tarilor necooperante fiscal, stabilita de Consiliul Uniunii Europene.

Actualizarea acestora influenteaza direct obligatiile fiscale ale companiilor romanesti, inclusiv raportarea beneficiarului real si tratamentul fiscal al tranzactiilor cu parteneri din aceste jurisdictii.

Ce impact au aceste liste asupra firmelor din Romania?

1. Raportarea beneficiarului real

Conform legislatiei privind prevenirea spalarii banilor (Legea nr. 129/2019) firmele din Romania care au relatii comerciale sau structuri actionare ce implica entitati din jurisdictiile incluse pe aceste liste, au obligatia de a depune anual declaratia privind beneficiarul real.

Potrivit art. 17 indice 1 din Legea 129/2019, in cazul relatiilor de afaceri sau tranzactiilor care implica tari terte cu grad inalt de risc, entitatile raportoare aplica urmatoarele masuri suplimentare de cunoastere a clientelei:

a) obtin informatii suplimentare privind clientul si beneficiarul real;

b) obtin informatii suplimentare privind natura relatiei de afaceri care se doreste a fi stabilita;

c) obtin informatii privind sursa fondurilor si sursa averii clientului si a beneficiarului real;

d) obtin informatii privind justificarea tranzactiilor care se doreste a fi avute in vedere sau realizate;

e) obtin aprobarea conducerii de rang superior pentru stabilirea sau continuarea relatiei de afaceri;

f) realizeaza monitorizarea sporita a relatiei de afaceri, prin cresterea numarului si frecventei controalelor aplicate si prin selectarea tipurilor de tranzactii care necesita o examinare suplimentara.

2. Regimul fiscal al tranzactiilor

Lista tarilor necooperante fiscal influenteaza deducerea cheltuielilor, aplicarea cotelor de impozitare si obligatiile de raportare. De exemplu, tranzactiile cu entitati din aceste jurisdictii, sunt supuse unor cote mai mari de impozit pe profit sau pot fi considerate artificiale din perspectiva deductibilitati, caz in care, conform art. 224 alin. 4) lit. c) din Codul fiscal, impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 50% asupra veniturilor brute.

 Potrivit art. 11 alin. 3) din Codul fiscal, prin tranzactii transfrontaliere artificiale se intelege tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate. Tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere sunt acele tranzactii efectuate intre doua sau mai multe persoane dintre care cel putin una se afla in afara Romaniei. 

Noutati privind lista tarilor riscante din punct de vedere al spalarii banilor (FATF)

Actualizarea din februarie 2025 aduce urmatoarele modificari:

  • Lista "neagra" (jurisdictii cu risc ridicat, care nu coopereaza suficient): Coreea de Nord, Iran, Myanmar.
  • Lista "gri" (jurisdictii sub monitorizare, dar care si-au asumat remedieri): Africa de Sud, Algeria, Angola, Bulgaria, Burkina Faso, Camerun, Coasta de Fildes, Congo, Croatia, Haiti, Kenya, Laos, Liban, Mali, Monaco, Mozambic, Namibia, Nepal, Nigeria, Sudanul de Sud, Siria, Tanzania, Venezuela, Vietnam, Yemen.

Fata de actualizarea anterioara, Laos si Nepal au fost adaugate pe lista gri, iar Filipine a fost eliminata.

Noutati privind lista tarilor necooperante fiscal (Consiliul UE)

Aceasta lista vizeaza tratamentul fiscal al tranzactiilor si a fost, de asemenea, actualizata in februarie 2025:

  • Lista "neagra" (jurisdictii considerate complet necooperante): Anguilla, Fiji, Guam, Palau, Panama, Rusia, Samoa, Samoa Americana, Trinidad si Tobago, Insulele Virgine Americane, Vanuatu.
  • Lista "gri" (jurisdictii care promit sa remedieze problemele fiscale identificate): Antigua si Barbuda, Belize, Brunei, Insulele Virgine Britanice, Eswatini, Seychelles, Turcia, Vietnam.

Fata de actualizarea precedenta, Brunei a fost adaugat pe lista gri, iar Costa Rica si Curaçao au fost eliminate.

Ce trebuie sa faca firmele din Romania?

In primul rand, monitorizarea periodica. Este obligatoriu ca firmele sa verifice constant aceste liste pentru a evalua impactul asupra obligatiilor fiscale si de raportare.

In al doilea rand, analiza relatiilor de afaceri. Companiile cu tranzactii internationale trebuie sa analizeze partenerii comerciali si sa stabileasca daca exista riscuri suplimentare din perspectiva conformarii fiscale.

In al treilea rand, respectarea obligatiilor de raportare. Pentru a evita sanctiuni, firmele trebuie sa depuna declaratiile obligatorii privind beneficiarul real si sa evalueze impactul fiscal al colaborarilor internationale.

Concluzie

Schimbarile aduse in februarie 2025 listelor privind spalarea banilor si necooperarea fiscala sunt relevante pentru firmele din Romania, avand impact atat asupra obligatiilor de raportare, cat si asupra tratamentului fiscal al tranzactiilor. O monitorizare activa si o strategie clara de conformare pot ajuta companiile sa evite sanctiuni si riscuri fiscale suplimentare.

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor ...

Principalele riscuri de spalare a banilor in imobiliare

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
7 tipologii cu care se pot confrunta agentii si dezvoltatorii, conform Raportului de evaluare sectoriala ONPCSB - sectorul imobiliar 1) Ascunderea beneficiarului real al unui activ imobiliar ”Beneficiarul real al societatii poate fi ascuns prin utilizarea de actionari persoane fizice si administratori nominali, trecuti in actele publice, dar care sunt simple paravane pentru ...
04Aug2025

Creditarea societatii de catre asociati: limite, raportari si implicatii legale

de Profeanu Laura valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele informatii privind respectarea legii spalarii banilor, dupa cum urmeaza: 1) Care este suma maxima pe care o poate credita un asociat pe zi prin banca? De exemplu, putem face creditari de 50.000 RON sau mai mult? Exista vreo limita in acest sens? 2) Este posibil ca fiecare asociat sa crediteze firma in paralel (ex. avem 3 asociati diferiti pe firma)? ...

Consultanta in afaceri - intre strategie si risc de spalare a banilor

de Profeanu Laura 08 Iul 2025
Firmele care ofera servicii de consultanta pentru afaceri si management, cod CAEN 7022 (viitor CAEN 7020), sunt tot mai atent monitorizate de autoritati, in special de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Un raport recent al institutiei avertizeaza ca acest sector, aparent inofensiv, poate deveni un canal privilegiat pentru integrarea fondurilor ilicite in ...

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

de Profeanu Laura 08 Mai 2025
Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare. 1. Masuri ...
28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
x