Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Noi reguli privind operatiunile cu numerar, in vigoare din 15 decembrie 2023

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Dec 2023


Recent, guvernul a adus din nou modificari importante Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, prin OUG nr. 115/2023. Aceste schimbari, in vigoare din 15 decembrie 2023, au ca scop adaptarea legislatiei la realitatile economice curente si imbunatatirea transparentei financiare.

Modificarile principale sunt:

1. Au fost adaugati termeni noi:

 - supermagazin - structura de vanzare, astfel cum este definit la art. 4 lit. r) din OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata; 
 Art. 4.  - In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
r) supermagazin - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare intre 1.000 m2 si 2.500 m2, utilizata pentru comert specializat ori nespecializat, care comercializeaza marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept caracteristici autoservirea si plata marfurilor la casele de marcat amplasate la iesire;  

- hipermagazin - structura de vanzare, astfel cum este definit la art. 4 lit. s) din OG nr. 99/2000
Art. 4.  - In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
s) hipermagazin - structura de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de peste 2.500 m2, utilizata pentru comert specializat si/sau nespecializat, care comercializeaza marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept caracteristici: prezenta tuturor raioanelor, inclusiv a celor cu vanzatori, case de marcat amplasate la iesirea din fluxul de autoservire, sector de alimentatie publica reprezentat prin una sau mai multe sali de consumatie, amplasarea in zonele periferice ale orasului, in centrele comerciale ori in parcurile comerciale.  

2. S-a majorat plafonul privind plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare (initial a fost 1.000 lei).

3. Modificarile aduse art. 4 din Legea 70/2015, se concentreaza pe doua aspecte principale: plafonul pentru tranzactiile in numerar si modalitatea de efectuare a anumitor tranzactii:
Alin. (1) – Incasari si plati in numerar:
- vechea prevedere: Se referea la operatiuni de incasari si plati in numerar intre persoane fizice si juridice, cuprinzand o gama larga de tranzactii, inclusiv livrari de bunuri, prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante, si altele. Acestea erau limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei pentru fiecare persoana.
- actuala prevedere: Se pastreaza aceeasi structura, dar se elimina referinta la "primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari". Astfel, modificarea restrange tipurile de tranzactii care pot fi efectuate in numerar.
Alin. (4) – Operatiuni de incasari si plati fara numerar:
- vechea prevedere: Se referea la tranzactii intre persoane fizice in calitate de asociati, actionari, administratori si alti creditori, excluzand creditorii institutionali implicati in intermedierea financiara. Aceste tranzactii includeau imprumuturi de orice natura si trebuiau efectuate prin instrumente de plata fara numerar.
- actuala prevedere: Se extinde aplicabilitatea acestui alineat la toate tranzactiile intre persoane fizice si juridice, referindu-se la primiri sau restituiri de imprumuturi sau alte finantari, care trebuie sa fie efectuate exclusiv prin mijloace fara numerar. Aceasta modificare indeparteaza restrictiile specifice asupra tipurilor de persoane fizice implicate (asociati, actionari, etc.) si generalizeaza regula pentru toate tranzactiile de acest fel.
Modificarile aduse vizeaza o mai mare claritate in reglementarea tranzactiilor financiare, limitand utilizarea numerarului si promovand utilizarea instrumentelor de plata fara numerar.

4. Pentru magazinele de tipul cash and carry, supermagazine si hipermagazine, s-a prevazut un nou plafon, de 500.000 lei, avand in vedere necesitatea evitarii aparitiei unor disfunctionalitati atat in activitatea marilor retele comerciale, cat si in activitatea specifica a unor contribuabili:
Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.

5. O alta modificare consta in abrogarea art. 7 din  Legea 70/2015 (care prevedea ca, in cazul persoanelor  care au organizate mai multe casierii, plafoanele sunt aplicabile pe fiecare casierie in parte).

6. S-a modificat art. 8, in sensul ca acum se mentioneaza ca plafoanele sunt aplicabile pentru fiecare casierie in parte:
Sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol, pentru fiecare casierie in parte.

7. Noi sanctiuni si consecinte:
OUG nr. 115/2023 introduce o noua sanctiune cu o amenda de 25% din suma incasata sau platita, dar nu mai putin de 500 lei, pentru nerespectarea prevederilor art. 4, alin. (4) din Legea 70/2015.

Concluzii:
Modificarile aduse Legii 70/2015 sunt semnificative si au un impact profund asupra modului in care afacerile si tranzactiile financiare sunt realizate in Romania. Acestea reprezinta un pas important spre o mai mare transparenta si eficienta in gestionarea fluxurilor de numerar, contribuind la prevenirea evaziunii fiscale si la imbunatatirea conformitatii fiscale.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...