Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

OUG 115/2023. Modificari aduse Codului fiscal

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
19 Dec 2023


 
Impozit pe profit
 
- se elimina facilitatile privind deducerea sumelor privind achizitiile caselor de marcat din impozitul pe profit. Cheltuielile cu achizitia caselor de marcat sunt deductibile si pot face obiectul facilitatilor pentru profit reinvestit (de la 01 ianuarie 2024).
 
- se vor include in categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat si cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor crese si gradinite aflate in administrarea contribuabililor precum si sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil; in sensul prevederilor prezentului punct, conditiile acordarii sumelor pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la art. 76 alin. (41) lit. i) (incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024).
 
- cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu, vor fi deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – acestea nu se mai majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%;
 
- valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop – va fi deductibila doar in limita de 50%.
 
- se introduc noi cheltuieli deductibile limitat: 50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social achizitionat de catre contribuabil in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit, din ansambluri rezidentiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice. In cazul in care sediul social, aflat in patrimoniul contribuabilului, este utilizat in scop personal de catre actionari sau asociati, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate in favoarea acestora, potrivit prevederilor alin. (4) lit. d), fiind nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.
 
- cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii nu se mai deduc din impozitul pe profit. Deducerea se acorda in continuare doar pentru sponsorizari/mecenat, in aceleasi conditii ca si pana acum. Pentru determinarea rezultatului fiscal, contribuabilii care efectueaza cheltuieli privind bursele private, potrivit Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu modificarile ulterioare, insumeaza aceste cheltuieli in limita a 1.500 lei/fiecare bursa acordata, cu cele prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b), iar suma rezultata se deduce in limita prevazuta la art. 25 alin. (3) lit. b).
  • ultimul an fiscal in care sumele reprezentand burse/aparate de marcat electronice fiscale, ramase de reportat, potrivit legii, se scad din impozitul pe profit este anul fiscal 2023, respectiv anul fiscal modificat care se incheie in anul 2024.
  • Sumele reprezentand aparate de marcat electronice fiscale, ramase de reportat, potrivit legii, dupa scaderea din impozitul pe profit aferent anului fiscal 2023/anului fiscal modificat care se incheie in anul 2024, reprezinta elemente similare cheltuielilor incepand cu anul 2024, respectiv incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024. In acest caz, cheltuielile reprezentand amortizarea fiscala a aparatelor de marcat electronice fiscale sunt cheltuieli nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.
- se abroga deducerile din impozit pentru cheltuieli cu educatia timpurie.
 
- redirectionarea impozitului pe profit catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte se va efectua pana la termenele de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit (termenul anterior era 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit).
 
- redirectionarea sumelor pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat prin formularul 177 se va efectua pana la termenele de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit (termenul anterior era 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit).
 
- reducerea limitelor pentru sponsorizari in cazul operatorilor economici, asa cum sunt definiti de O.U.G. nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara:
 
a) valoarea calculata prin aplicarea a 0,15% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
 
b) valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
 
- Noi prevederi privind determinarea cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile pentru contribuabilii care aplica IFRS. Pentru determinarea ponderii veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor, contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara si care inregistreaza evaluarea titlurilor de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, ca urmare a aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare, iau in calcul si sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in creditul conturilor de rezerve ca urmare a vanzarii/cesionarii titlurilor de participare. 
 
- se revine la procentul de 30% pentru deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor. Deducerea se aplica doar pentru creantele reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate (pentru creantele inregistrate incepand cu 1 ianuarie 2024). 
 
- se aduc modificari deducerii provizioanelor specifice prevazute la art. 26 alineatul (1), literele d)-f).
Prevederile art. 26 alin. (1) lit. f) se aplica si pentru determinarea rezultatului fiscal si a impozitului pe profit aferent anului fiscal 2023.
 
- pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, situat in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit, din ansambluri rezidentiale definite potrivit prevederilor legale, inregistrate in patrimoniul contribuabilului, amortizarea va fi deductibila la nivelul de 50%. In cazul utilizarii sediilor sociale, aflate in patrimoniul contribuabilului, in scop personal de catre actionari sau asociati, amortizarea fiscala aferenta sediului social nu se deduce la calculul rezultatului fiscal.
 
- pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, incepand cu anul 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz, se recupereaza din profiturile impozabile realizate, in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit. Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, aferente anilor precedenti anului 2024/anului care incepe in 2024, ramase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recupereaza din profiturile impozabile realizate incepand cu anul 2024, in limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada ramasa de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului inregistrarii pierderilor respective. In cazul in care se recupereaza atat pierderi fiscale anuale, inregistrate dupa 01 ianuarie 2024 cat si pierderi fiscale ramase de recuperate la 31 decembrie 2023, pentru aplicarea limitei de 70%, aceste pierderi se cumuleaza. 
 
- pentru calculul impozitului pe profit aferent sediilor permanente, la stabilirea valorii de piata a transferului efectuat intre persoana juridica straina si sediul sau permanent se vor avea in vedere prevederile din Raportul 2010 privind alocarea profiturilor catre sediile permanente, emis de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica si publicat pe site-ul acestei organizatii la adresa https://www.oecd.org/ctp/transfer-pricing/45689524.pdf."
 
- se introduce un nou plafon pentru deducerea costurilor excedentare ale indatorarii intre persoane afiliate. Costurile excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni care nu finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor stabilite potrivit art. 181 alin. (3) si (12), respectiv art. 183 alin. (2) si (9), si care sunt efectuate cu persoane afiliate, se deduc, intr-o perioada fiscala, pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro. Plafonul de 500.000 euro nu se aplica institutiilor de credit - persoane juridice romane, sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, institutiilor financiare nebancare, sucursalelor din Romania ale institutiilor financiare nebancare si intreprinderilor de investitii definite potrivit legii. 
  • Costurile totale excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni efectuate atat cu persoanele afiliate respective, cat si cu persoanele neafiliate, care pot fi deduse intr-o perioada fiscala, nu pot depasi plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro. 
  • Costurile excedentare ale indatorarii reportate la 31 decembrie 2023 se aloca, in anii fiscali urmatori, plafonului deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro. 
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
 
- se modifica conditia privind detinerile asociatilor si se introduce o conditie noua pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Astfel, o microintreprindere poate avea asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor. De asemenea, pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor persoana juridica trebuie sa fi depus situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
  • Verificarea aplicarii conditiilor privind detinerile asociatilor si depunerea situatiilor financiare (prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si i)) se efectueaza pe baza unei proceduri ce urmeaza a fi aprobata prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia privind situatiile financiare se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv. 
- limita privind veniturile realizate (500.000 euro) se va verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
- se elimina exceptiile pentru HORECA, incepand cu anul fiscal 2024. 
 
- daca indeplinesc conditiile, intermediarii secundari de asigurari si/sau reasigurari, definiti potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale pot opta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
 
- microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
 
- se elimina facilitatile pentru sponsorizari, deduceri casa de marcat. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent anului 2023 se redirectioneaza potrivit prevederilor in vigoare pana la data de 31 decembrie 2023. Ultimul an fiscal in care sumele reprezentand sponsorizari/burse si sumele reprezentand achizitia de aparate de marcat electronice fiscale, ramase de reportat, potrivit legii, se scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor este anul fiscal 2023. 
 
Impozitul pe venit
 
- clarificari pentru acordarea facilitatilor pentru situatia in care, in cursul aceleiasi luni, persoana fizica realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor pentru o fractie din luna, la functia de baza, la unul sau, dupa caz, la mai multi angajatori succesiv (fiecare angajator stabileste partea din plafonul de 10.000 lei lunar corespunzatoare acestei perioade si acorda scutirea pentru venitul brut lunar realizat, in limita fractiei din plafon astfel stabilita) - incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024
 
- sponsorizarile si mecenatul nu mai sunt deductibile la determinarea venitului net anual in sistem real - incepand cu cheltuielile aferente anului 2024.
 
- se reduce limita de deductibilitate a abonamentelor sportive, platite in scopul personal al contribuabilului, de la 400 la 100 euro.
 
- se elimina deducerea costului caselor de marcat din impozit. Cheltuielile vor fi deductibile. 
 
- se introduc in categoria cheltuielilor nedeductibile la deteminarea venitului net in sistem real cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie, potrivit legii; 
 
- posibilitatea de a redirectiona 3.5 din impozit pentru sustinerea entitatilor nonprofit si pentru acordarea de burse private, potrivit legii se mentine doar pentru veniturile din salarii
 
- se abroga facilitatile pentru telemunca 
 
- se reduce limita pentru abonamentele sportive, neimpozabile/neincluse in calculul contributiilor sociale, de la 400 la 100 euro.
 
- se introduc in limita veniturilor neimpozabile/neincluse in calculul contributiilor sociale in plafonul de 33% din salariul de baza:
"i) sumele suportate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie, potrivit legii, in limita stabilita de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul sumelor platite direct de catre angajat, acestea se acorda de catre angajator, in limita aceluiasi plafon, pe baza documentelor justificative prezentate de angajat.
Suma se acorda unui singur parinte, astfel cum este definit la art. 77 alin. (11), la un singur angajator, prin prezentarea unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui. In situatia in care desfasoara activitate la mai multi angajatori, angajatul are obligatia sa declare ca nu beneficiaza de astfel de plati de la un alt angajator;
j) diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala stabilita prin negociere si dobanda practicata pe piata, pentru credite si depozite. 
- se aduc clarificari privind momentul considerarii anumitor venituri (pe durata delegarii, sumele pentru decontarea serviciilor turistice si/sau de tratament, sumele reprezentand contributiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajatii proprii, primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale, abonamentele sportive, pentru educatie timpurie, diferenta favorabila dobanzi).
 
- se elimina reclasificarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor peste 5 contracte in venituri din activitati independente 
 
- se introduce o cota forfetara de 20% ce se deduce din veniturile din chirii la determinarea impozitului.
 
- in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, obligatia de a calcula, retine, declara si plati impozitul revine acestor entitati. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
 
- prevederi speciale pentru calculul venitului din pensii pentru drepturile primite in conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004, ale Legii nr. 204/2006 si ale Legii nr. 1/2020.
 
- declaratia informativa depusa de notarii publici se va depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. In declaratie se va include si numarul cadastral al proprietatii imobiliare. Obligatiile declarative ale notarilor publici cu privire la transferurile proprietatilor imobiliare efectuate in semestrul II al anului 2023 sunt cele in vigoare la data de 31 decembrie 2023. Prevederile se aplica transferurilor de proprietati imobiliare efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2024
 
- Pierderea fiscala anuala se reporteaza si se compenseaza de catre contribuabil in limita a 70% din veniturile nete anuale, obtinute din aceeasi sursa de venit in urmatorii 5 ani fiscali consecutivi.
 
Contributii sociale
 
- Clarificari privind salariul minim utilizat pentru incadrarea in plafoanele de contributii sociale si pentru baza de calcul a contributiilor. In situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi timp, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, in aplicarea prevederilor art. 145, 146 si 1571, se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, daca prin lege nu se prevede altfel. In situatia in care, prin hotarare a Guvernului, se utilizeaza in cursul aceluiasi an mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale, precum si la stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale, respectiv al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate, se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara in vigoare la data de 25 mai a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contributiile sociale. Prevederea se aplica si in cazul optiunii exprimate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a). Pentru anul 2023 se utilizeaza salariul de 3.000 lei si nu 3.300 lei.
- se introduc prevederi specifice activitatii de creare de programe pentru calculator, sectorului constructii, sectorului agricol si industriei alimentare
 
- se elimina exceptia de la plata CASS pentru concediile medicale acordate in baza OUG 158/2023. Exceptia se mentine pentru incapacitate temporara de munca, acordate in urma unor accidente de munca sau a unor boli profesionale, in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile aferente certificatelor medicale - incepand cu indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate aferente lunii ianuarie 2024.
 
- Se reglementeaza obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru somerii care beneficiaza de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii si pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si alin. (2), art. 23 alin. (2) si la art. 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.
 
- Regularizari privind contributiile sociale declarate/retinute in 2023 utilizand salariul minim de 3.300 lei
 
• Persoanele fizice care au realizat in cursul anului 2023 venituri prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), respectiv la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Legea nr. 227/2015, in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale, respectiv a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate pentru anul 2023, prin declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru care termenul de depunere este pana la data de 25 mai 2024, inclusiv, la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale precum si la determinarea bazei anuale de calcul utilizeaza nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata de 3.000 lei. Persoanele fizice au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru care termenul de depunere este pana la data de 25 mai 2024, inclusiv, in situatia in care la determinarea bazei anuale de calcul au utilizat un alt nivel al salariului minim decat 3.000 lei.
 
• Persoanele fizice care in cursul anului 2023 au realizat venituri din drepturi de proprietate intelectuala, in baza contractelor de activitate sportiva, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru care termenul de depunere este pana la data de 25 mai 2024, inclusiv, in situatia in care platitorii de venituri la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale precum si la determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate au utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe tara decat 3.000 lei. La stabilirea cuantumului contributiei de asigurari sociale si/sau contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre persoanele fizice contributia retinuta la sursa de catre platitorul de venit reprezinta plata anticipata in contul contributiei anuale. In situatia in care contributia anuala de asigurari sociale stabilita in declaratia unica este mai mica decat cea retinuta la sursa de platitorul de venit, diferenta astfel rezultata nu se restituie, aceasta fiind valorificata la stabilirea elementelor necesare determinarii pensiei, potrivit legii.
 
• Platitorii de venituri au obligatia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de venituri, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului 2024, pentru anul 2023, un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale, respectiv al contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, precum si nivelul salariului minim brut pe tara utilizat la calculul acestora.
 
Taxa pe valoare adaugata
 
- se introduce limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA aferente cumpararii, inchirierii sau leasingului de cladiri/spatii de locuit, indiferent de destinatia acestora, situate in zone rezidentiale sau in blocuri de locuinte si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste cladiri/spatii de locuit, in cazul in care acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
  • prevederile intra in vigoare incepand cu data de 1 a lunii urmatoare datei de la care Romania este autorizata sa aplice o masura speciala de derogare de la dispozitiile Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare
- o noua conditie pentru obtinerea certificatului de amanare la plata TVA in vama - persoana sa nu inregistreze obligatii fiscale restante administrate de ANAF, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si orice alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii si sa nu inregistreze obligatii bugetare restante, altele decat cele de la lit. a), fapt dovedit pe baza unei declaratii pe propria raspundere puse la dispozitia autoritatii vamale;
 
- Se prelungeste suspendarea obligatiei de depunere a declaratiilor 392A, 392B si 393, pana la data de 31 decembrie 2026 inclusiv.
 
Accize
 
- se introduc reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024
 
- extinderea conditiilor de la art. 345 alin. (3) pentru livrarea din antrepozite catre destinatarii inregistrati si pentru alte produse supuse accizelor si introducerea unor noi obligatii privind plata accizelor pentru aceste situatii. 
 
- reformularea procedurilor in cazul in care sistemul informatizat este indisponibil la expeditie, dovezi alternative ale primirii si ale iesirii
 
- atestatul de destinatar certificat si cel de expeditor certificat vor fi valabile de la data emiterii (anterior era valabil de la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost aprobata cererea), dupa ce a fost aprobata cererea de inregistrare.
 
- pentru marcarea produselor energetice prevazute la art. 355 alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora din punctul de vedere al nivelului accizelor se va utiliza marcatorul ACCUTRACE™ PLUS, denumit stiintific Butoxibenzen (numar de inregistrare CAS 1126-79-0) prevazut de Decizia de punere in aplicare (UE) 2022/197 a Comisiei din 17 ianuarie 2022 de stabilire a unui marcaj fiscal comun pentru motorine si kerosen. Nivelul de marcare este de 14 mg /- 10% de marcator pe litru de produs energetic. Acesta corespunde unui nivel de marcare de 10,64 mg /- 10% de butoxibenzen pe litru de produs energetic. – intra in vigoare la data de 18 ianuarie 2024
 
- pentru marcarea motorinei se utilizeaza marcatorul ACCUTRACE™ PLUS, denumit stiintific Butoxibenzen (numar de inregistrare CAS 1126-79-0) conform Deciziei de punere in aplicare (UE) 2022/197 a Comisiei din 17 ianuarie 2022 de stabilire a unui marcaj fiscal comun pentru motorine si kerosen. Nivelul de marcare este de 14 mg /- 10% de marcator pe litru de motorina. Acesta corespunde unui nivel de marcare de 10,64 mg /- 10% de butoxibenzen pe litru de motorina - intra in vigoare la data de 18 ianuarie 2024.
 
- se reformuleaza obligatiile platitorilor de accize nearmonizate.
 
- prin derogare de la prevederile art. 440 si 441 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru produsele prevazute la art. 439 alin. (2) lit. d) si e) din acelasi act normativ, aflate in stoc la data de 1 ianuarie 2024, faptul generator si exigibilitatea accizelor nearmonizate intervin la data vanzarii pe piata interna a produselor - in vigoare de la data de 1 ianuarie 2024.
 
Modificari aduse altor acte normative
 
O.U.G. nr. 28/1999
 
Sanctiunea prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. f) cu privire la dotarea cu case de marcat se aplica incepand cu data de 1 octombrie 2024 pentru operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, pentru savarsirea, incepand cu acest termen, a faptei prevazute la art. 10 lit. cc) din aceeasi ordonanta de urgenta. In cazul operatorilor economici care desfasoara si alte activitati pentru care legea prevede obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale exceptia se aplica exclusiv pentru activitatea de livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz.

Legea nr. 70/2015 – intra in vigoare la 25 decembrie 2023
 
- se definesc noi termeni:
"d) supermagazin - structura de vanzare, astfel cum este definit la art. 4 lit. r) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) hipermagazin - structura de vanzare, astfel cum este definit la art. 4 lit. s) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
- se modifica plafonul pentru plati din avansuri spre decontare - se revine la plafonul de 5.000 lei/zi pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
 
- se clarifica art. 4 alin. (1) si (4) cu privire la incasarile si platile in numerar de la/catre persoane fizice si primirea/restituirea de imprumuturi (acestea se pot efectua doar prin instrumente de plata fara numerar)
 
- se modifica prevederile privind plafonul numerarului din casierie. Sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.
 
- sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit aplica in mod corespunzator prevederile legii, pentru fiecare casierie in parte.
 
- se introduse sanctiunea pentru efectuarea de incasari/restituiri de creditari si alte finantari in numerar - amenda de 25% din suma incasata/platita, dar nu mai putin de 500 lei.
 
O.U.G. nr. 120/2021 
 
Se introduce termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura pentru situatia in care operatorii opteaza pentru utilizarea acestui sistem - 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Legea nr. 296/2023 
 
Modificari ale reglementarilor privind impozitul minim si impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, introduse prin Legea 296/2023:
- se scad din veniturile totale veniturile din productia de orice imobilizari corporale si necorporale;
- in cazul grupului fiscal, cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro se calculeaza de persoana juridica responsabila prin insumarea cifrei de afaceri a membrilor grupului fiscal. Celelalte prevederi ale alin. (1), precum si prevederile alin. (2)-(7), (9) si (10) se aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:
- se introduce o obligatie pentru contribuabilii care scad valoarea imobilizarilor in curs de executie/activelor potrivit indicatorilor I si A. Acestia au obligatia de a pastra in patrimoniu activele respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. In cazul nerespectarii acestei conditii, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri si, dupa caz, se percep creante fiscale accesorii potrivit Codului de procedura fiscala, de la trimestrul/anul scaderii acestora. In acest caz, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei fiscale rectificative. Nu intra sub incidenta acestor prevederi activele care se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) sunt transferate in cadrul operatiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii;
b) sunt instrainate in procedura de lichidare/faliment, potrivit legii;
c) sunt distruse, pierdute, furate sau defecte si inlocuite, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de contribuabil. In cazul activelor furate, contribuabilul demonstreaza furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
d) sunt scoase din patrimoniu ca urmare a indeplinirii unor obligatii prevazute de lege."

Reformularea prevederilor art. 118 din Codul fiscal privind deductibilitatea contributiilor obligatorii la determinarea venitului net anual in sistem real:
- contributia de asigurari sociale deductibila se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 148 alin. (2), aplicata asupra contributiei de asigurari sociale calculata potrivit art. 151 alin. (1).
- contributia de asigurari sociale de sanatate deductibila se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 170 alin. (1), aplicata asupra contributiei de asigurari sociale de sanatate calculata potrivit art. 174 alin. (1). 
- modificarea reglementarilor privind plata CASS pentru persoanele care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal, iar venitul net anual cumulat este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara - acestea datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care in anul de realizare a veniturilor:
a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1);
c) nu au obtinut venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

Cote TVA
 
- se aplica cota de 9% pentru laptele praf pentru nou-nascuti, sugari si copii de varsta mica chiar daca continutul total de zahar este de minimum 10 g/100 g produs
- se modifica definitia zaharului adaugat. Prin zahar adaugat se intelege zahar din trestie, zahar brun, zaharoza cristalina, zahar invertit, dextroza, melasa, zaharuri din miere, melasa si siropuri, cum ar fi sirop de malt, sirop de fructe, sirop de malt de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat in fructoza, sirop de artar, sirop de glucoza, glucoza-fructoza, fructoza, zaharoza, glucoza, lactoza, lactoza hidrolizata, galactoza, zaharuri in nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din dulceata, adaugate ca ingrediente.
Alte modificari privind masurile referitoare la disciplina economico-financiara a operatorilor economici.
 
E-factura
 
Sunt introduse noi exceptii de la obligatia de a transmite facturile in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura:
a) livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:
b) livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 266 alin. (2) si, respectiv, art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania conform art. 319 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
- Fac exceptie de la obligatia de transmitere facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Modificarea contraventiilor si sanctiunilor:
 
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate potrivit legii infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre emitentul facturii - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10 alin. (1). Sanctiune - amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii;
 
b) primirea si inregistrarea de catre destinatarul - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2B, fara respectarea prevederilor art. 10 alin. (1); Sanctiune - amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii;
 
c) nerespectarea prevederilor privind termenul de transmitere prevazut la art. 10 alin. (7). Sanctiune - amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
- prevederi pentru perioada in care sistemul nu este functional.
 
In situatia in care sistemul national privind factura electronica RO e-Factura nu este functional timp de minimum 24 de ore, obligatia de transmitere se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului.
 
Pentru aceasta situatie se aplica in mod corespunzator prevederile art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia transmiterii ulterioare, in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, a facturilor electronice emise. Perioadele de nefunctionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura vor fi publicate pe paginile de internet ale ANAF si Ministerului Finantelor.
 
Reglementari privind suma de 200 lei neimpozabila/neinclusa in baza de calcul a contributiilor sociale incepand cu 01 ianuarie 2024
 
In cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.
 
Conditia prevazuta la lit. a) nu se considera a fi indeplinita daca, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a OUG 115/2023 si 31 decembrie 2024, este diminuat nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri.
 
Prevederile se aplica in aceleasi conditii si in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, obtinute in baza unui raport de serviciu, potrivit legii.
 
Suma de 200 de lei se diminueaza in functie de:
a) perioada din luna in care salariul de baza/solda lunara din contractul individual de munca sau raportul de serviciu, dupa caz, sunt mentinute la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului;
b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului/soldei lunare, dupa caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata;
c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca/raportul de serviciu, dupa caz.
Prevederile se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2024 inclusiv.
 
E-transport
 
Sistemul se extinde si asupra transporturilor rutiere internationale de bunuri – de la 01 iulie 2024.
Transportul rutier international de bunuri este definit ca fiind activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare).
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Operatorul de transport rutier este obligat sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit mentionate la art. 4 alin. (1) lit. b1).. Aceste prevederi nu se aplica in cazul in care datele de pozitionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
Operatorul de transport rutier este obligat sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit.
In cazul unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat ori transport international de bunuri conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national. 
Modificarea contraventiilor pentru nerespetarea prevederilor ordonantei.
 
Legea contabilitatii nr. 82/1991
 
- Noi obligatii pentru persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora. Incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 acestea intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate. Formatul declaratiei se aproba prin ordin al ministrului finantelor, emis in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a O.U.G nr. 115/2023.
- Completarea/modificarea contraventiilor prevazute de aceasta lege. 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...