Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

Noul Sistem e-TVA: deconturi de TVA precompletate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Dec 2023


Romania face un salt major in digitalizarea fiscala cu introducerea sistemului e-TVA, o inovatie care va revolutiona interactiunea contribuabililor cu Ministerul Finantelor si cu ANAF. Bazat pe datele din e-Factura si e-Case de marcat, e-TVA va genera automat deconturi de TVA precompletate. Aceasta abordare faciliteaza procesul de declarare, oferind contribuabililor posibilitatea de a verifica, modifica si completa deconturile inainte de depunerea la ANAF.

”(...) informatii din deconturile de TVA se precompleteaza, in sistemul informatic, pentru fiecare perioada de raportare, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale. Deconturile precompletate se pun la dispozitia persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...) prin intermediul Spatiului Privat Virtual.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA  (...) care utilizeaza Sistemul Informatic National RO e-TVA, au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice, sa modifice si sa completeze informatiile din decontul de TVA, potrivit starii de fapt fiscale reale.
b) sa semneze si sa depuna decontul de TVA conform legislatiei fiscale in vigoare”.

Pentru imbunatatirea capacitatii operative a administratiei fiscale in prevenirea si combaterea fenomenelor de neconformare fiscala, a fost necesara implementarea unor sisteme informatice precum si asigurarea interoperabilitatii volumelor de tip big data furnizate prin acestea, precum:
- factura electronica RO e-factura reglementata prin art. 3 alin. (2) din OUG nr. 120/2021;
- monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc-fiscal prin Sistemul National ”RO e-Transport” prevazut la art. 3 din O.U.G. nr. 41/2022;
- fisierul standard de control fiscal reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
- sigiliul electronic al marfurilor instituit prin art. LVII din Legea nr. 296/2023;
- casele de marcat electronice fiscale instituite prin art. 3^1 din OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- utilizarea formularului electronic al decontului de TVA precompletat pentru a asigura corecta declarare a operatiunilor.

Proiectul de ordonanta prevede utilizarea sistemelor informatice de interes strategic national (S.I.I.S.N.) pentru asigurarea veniturilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale.
In sensul proiectului de ordonanta, sunt sisteme informatice de interes strategic national urmatoarele:
a) Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura;
b) Sistemul National RO e-Transport;
c) Sistemul National RO e–Sigiliu;
d) Sistemul Informatic National RO e-SAF-T;
e) Sistemul Informatic National RO e-Case de marcat electronice;
f) Sistemul Informatic National RO e-TVA (al carui scop este de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA si de a le pune la dispozitia persoanelor impozabile prin intermediul SPV). 
Implementarea acestui sistem reflecta un pas semnificativ in directia transparentei si eficientei fiscale, permitand o administrare mai eficienta a veniturilor statului si reducerea birocratiei. Contribuabilii vor beneficia de un proces simplificat, iar autoritatile fiscale vor avea la dispozitie date mai precise si actualizate, contribuind la lupta impotriva evaziunii fiscale.

Conform proiectului de ordonanta, sistemul e-TVA va fi implementat etapizat, cu module de analiza care vor fi lansate conform unui calendar bine definit:
a) RO e-Factura: 1 martie 2024;
b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;
e) RO e-TVA: 1 august 2024;
f) alte module: 1 martie 2025.

Aceasta abordare asigura o tranzitie lina si eficienta, oferind timp suficient pentru adaptarea contribuabililor si autoritatilor la noile proceduri.
Totodata, in proiect se prevede ca incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se infiinteaza, la nivelul ANAF, Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidentierea/urmarirea/monitorizarea lunara a veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. si a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice.

Pentru anul 2024, suma estimata in evidenta operativa a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Statului Roman este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024. Conform proiectului de ordonanta, aceasta  suma se va evidentia distinct in cadrul bugetului de stat, conform clasificatiei bugetare, la capitolul 38.01 ”Venituri suplimentare incasate din digitalizare”, in scopul monitorizarii impactului digitalizarii asupra cresterii veniturilor bugetare.

Pentru perioada 2025 – 2027, sumele evidentiate in Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, sunt estimate in procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025 – 2027.

Acest articol evidentiaza si un aspect important al proiectului de OUG ce abordeaza masuri importante pentru gestionarea eficienta a veniturilor curente ale bugetului public.

Elementul central al acestui demers este infiintarea Contului National pentru Evidenta Veniturilor din Digitalizare (CNEVD). Rolul acestui cont va fi de a evidentia si monitoriza veniturile suplimentare generate prin digitalizare, oferind o perspectiva clara asupra impactului acestei transformari digitale asupra eficientei colectarii veniturilor si consolidarii finantelor publice. Prin urmare, CNEVD va reprezenta un indicator vital al contributiei digitalizarii la imbunatatirea administrarii fiscale si financiare a Romaniei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...