Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Noul Sistem e-TVA: deconturi de TVA precompletate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Dec 2023


Romania face un salt major in digitalizarea fiscala cu introducerea sistemului e-TVA, o inovatie care va revolutiona interactiunea contribuabililor cu Ministerul Finantelor si cu ANAF. Bazat pe datele din e-Factura si e-Case de marcat, e-TVA va genera automat deconturi de TVA precompletate. Aceasta abordare faciliteaza procesul de declarare, oferind contribuabililor posibilitatea de a verifica, modifica si completa deconturile inainte de depunerea la ANAF.

”(...) informatii din deconturile de TVA se precompleteaza, in sistemul informatic, pentru fiecare perioada de raportare, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale. Deconturile precompletate se pun la dispozitia persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...) prin intermediul Spatiului Privat Virtual.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA  (...) care utilizeaza Sistemul Informatic National RO e-TVA, au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice, sa modifice si sa completeze informatiile din decontul de TVA, potrivit starii de fapt fiscale reale.
b) sa semneze si sa depuna decontul de TVA conform legislatiei fiscale in vigoare”.

Pentru imbunatatirea capacitatii operative a administratiei fiscale in prevenirea si combaterea fenomenelor de neconformare fiscala, a fost necesara implementarea unor sisteme informatice precum si asigurarea interoperabilitatii volumelor de tip big data furnizate prin acestea, precum:
- factura electronica RO e-factura reglementata prin art. 3 alin. (2) din OUG nr. 120/2021;
- monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc-fiscal prin Sistemul National ”RO e-Transport” prevazut la art. 3 din O.U.G. nr. 41/2022;
- fisierul standard de control fiscal reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
- sigiliul electronic al marfurilor instituit prin art. LVII din Legea nr. 296/2023;
- casele de marcat electronice fiscale instituite prin art. 3^1 din OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- utilizarea formularului electronic al decontului de TVA precompletat pentru a asigura corecta declarare a operatiunilor.

Proiectul de ordonanta prevede utilizarea sistemelor informatice de interes strategic national (S.I.I.S.N.) pentru asigurarea veniturilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale.
In sensul proiectului de ordonanta, sunt sisteme informatice de interes strategic national urmatoarele:
a) Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura;
b) Sistemul National RO e-Transport;
c) Sistemul National RO e–Sigiliu;
d) Sistemul Informatic National RO e-SAF-T;
e) Sistemul Informatic National RO e-Case de marcat electronice;
f) Sistemul Informatic National RO e-TVA (al carui scop este de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA si de a le pune la dispozitia persoanelor impozabile prin intermediul SPV). 
Implementarea acestui sistem reflecta un pas semnificativ in directia transparentei si eficientei fiscale, permitand o administrare mai eficienta a veniturilor statului si reducerea birocratiei. Contribuabilii vor beneficia de un proces simplificat, iar autoritatile fiscale vor avea la dispozitie date mai precise si actualizate, contribuind la lupta impotriva evaziunii fiscale.

Conform proiectului de ordonanta, sistemul e-TVA va fi implementat etapizat, cu module de analiza care vor fi lansate conform unui calendar bine definit:
a) RO e-Factura: 1 martie 2024;
b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;
e) RO e-TVA: 1 august 2024;
f) alte module: 1 martie 2025.

Aceasta abordare asigura o tranzitie lina si eficienta, oferind timp suficient pentru adaptarea contribuabililor si autoritatilor la noile proceduri.
Totodata, in proiect se prevede ca incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se infiinteaza, la nivelul ANAF, Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidentierea/urmarirea/monitorizarea lunara a veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. si a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice.

Pentru anul 2024, suma estimata in evidenta operativa a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Statului Roman este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024. Conform proiectului de ordonanta, aceasta  suma se va evidentia distinct in cadrul bugetului de stat, conform clasificatiei bugetare, la capitolul 38.01 ”Venituri suplimentare incasate din digitalizare”, in scopul monitorizarii impactului digitalizarii asupra cresterii veniturilor bugetare.

Pentru perioada 2025 – 2027, sumele evidentiate in Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, sunt estimate in procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025 – 2027.

Acest articol evidentiaza si un aspect important al proiectului de OUG ce abordeaza masuri importante pentru gestionarea eficienta a veniturilor curente ale bugetului public.

Elementul central al acestui demers este infiintarea Contului National pentru Evidenta Veniturilor din Digitalizare (CNEVD). Rolul acestui cont va fi de a evidentia si monitoriza veniturile suplimentare generate prin digitalizare, oferind o perspectiva clara asupra impactului acestei transformari digitale asupra eficientei colectarii veniturilor si consolidarii finantelor publice. Prin urmare, CNEVD va reprezenta un indicator vital al contributiei digitalizarii la imbunatatirea administrarii fiscale si financiare a Romaniei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...