Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Februarie 2024

Proiect de lege pentru stimularea platii la termen a impozitelor: Bonificatie de 3% pentru companii

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Dec 2023


Senatul Romaniei a aprobat recent un proiect de lege prin care ofera o bonificatie de 3% companiilor care isi achita impozitele pe afaceri  la termen. Acest stimulent fiscal ar putea fi implementat pentru companiile care platesc atat impozitul micro, cat si impozitul pe profit.

Pentru ca aceasta initiativa sa devina efectiva, este necesara adoptarea proiectului si de catre Camera Deputatilor. Propunerea legislativa sugereaza introducerea acestui beneficiu fiscal incepand cu anul urmator (2024) avand ca scop recompensarea contribuabililor care isi indeplinesc obligatiile fiscale la timp.

Conform proiectului, pentru a fi eligibili pentru aceasta bonificatie de 3%, contribuabilii trebuie sa indeplineasca anumite conditii, precum plata la termen a impozitului in anul anterior si lipsa datoriilor fiscale la inceputul anului 2024. De asemenea, bonificatia trebuie utilizata exclusiv pentru investitii specificate in Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual: 

Articol unic - Dupa art.41 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...), se introduce un nou articol, art.41^1, cu urmatorul cuprins:
(1) incepand cu 1 ianuarie 2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si de plata prevazut la art.41, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul trimestrial/plata anticipata pana la termenele scadente, beneficiaza de o bonificatie in cota de 3% asupra impozitului datorat, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) in ultimul an au achitat impozitul datorat trimestrial/plata anticipata pana la termenele scadente;
b) la data de 1 ianuarie 2024, nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
c) utilizeaza bonificatia de 3% exclusiv pentru realizarea de investitii prevazute in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in:
Grupa 1 - Constructii;
Grupa 2 - Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual;
Este important de mentionat ca bonificatia expira in anul acordarii, daca nu este folosita, si trebuie returnata statului cu dobanzi si penalitati:
(2) Bonificatia de 3% se utilizeaza pana cel tarziu la data de 31 decembrie a anului in care aceasta se acorda;
(3) Bonificatia de 3% neutilizata se restituie la bugetul de stat, cu dobanzile si penalitatile corespunzatoare;
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin.(l)-(3) se stabileste, in termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, prin normele de aplicare ale Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobata prin Hotarare a Guvernului.

Experienta anterioara cu bonificatiile pentru persoane juridice, care au variat intre 5% si 10% pentru plata anticipata a obligatiilor fiscale, a demonstrat un impact bugetar pozitiv. Asemenea facilitati au fost aplicate si in perioada pandemiei de COVID-19 pentru a incuraja plata la termen a impozitelor.

Expunerea de motive a proiectului de lege, evidentiaza efecte benefice semnificative asupra economiei nationale. Se anticipeaza ca stimulentele fiscale propuse vor incuraja conformitatea fiscala si vor creste eficienta in gestionarea resurselor financiare ale companiilor. Aceasta masura este asteptata sa contribuie la o crestere a investitiilor si la un impuls in activitatea economica generala, ceea ce ar putea avea un efect pozitiv asupra Produsului Intern Brut. Astfel, prin imbunatatirea colectarii veniturilor si prin stimularea investitiilor productive, se vizeaza nu doar consolidarea veniturilor fiscale, ci si dinamizarea economiei. Aceasta ar putea duce la o economie mai robusta si la o stabilitate financiara imbunatatita pe termen lung, ceea ce este esential pentru dezvoltarea durabila a Romaniei.

Procesul prin care un proiect de lege devine lege in Romania include urmatorii pasi:
1. Adoptarea de catre Parlament: Proiectul de lege a fost initial adoptat de Senat, urmand sa fie adoptat si de catre cealalta camera, Camera Deputatilor.
2. Promulgarea de catre Presedintele tarii: Dupa ce va fi adoptat de ambele camere ale Parlamentului, proiectul de lege va fi trimis Presedintelui Romaniei pentru promulgare.
3. Publicarea in Monitorul Oficial: Odata promulgat, proiectul va deveni lege, prin publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb282024

Clarificari de la Ministerul Finantelor privind tratamentul contabil al garantiilor in sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje nereutilizabile

de Profeanu Laura 28 Feb 2024
In contextul implementarii sistemului de garantie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile, Ministerul Finantelor a oferit clarificari privind tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti. Aceste prevederi se bazeaza pe Hotararea Guvernului nr. 1074/2021, care stabileste cadrul legal pentru SGR, si sunt disponibile pe pagina oficiala a Ministerului ...
Feb262024

Continutul dosarului preturilor de transfer

de Profeanu Laura 26 Feb 2024
Marii contribuabili, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate, cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie: - 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare; - 250.000 euro, in cazul ...
Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...