Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Proiect de lege pentru stimularea platii la termen a impozitelor: Bonificatie de 3% pentru companii

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Dec 2023


Senatul Romaniei a aprobat recent un proiect de lege prin care ofera o bonificatie de 3% companiilor care isi achita impozitele pe afaceri  la termen. Acest stimulent fiscal ar putea fi implementat pentru companiile care platesc atat impozitul micro, cat si impozitul pe profit.

Pentru ca aceasta initiativa sa devina efectiva, este necesara adoptarea proiectului si de catre Camera Deputatilor. Propunerea legislativa sugereaza introducerea acestui beneficiu fiscal incepand cu anul urmator (2024) avand ca scop recompensarea contribuabililor care isi indeplinesc obligatiile fiscale la timp.

Conform proiectului, pentru a fi eligibili pentru aceasta bonificatie de 3%, contribuabilii trebuie sa indeplineasca anumite conditii, precum plata la termen a impozitului in anul anterior si lipsa datoriilor fiscale la inceputul anului 2024. De asemenea, bonificatia trebuie utilizata exclusiv pentru investitii specificate in Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual: 

Articol unic - Dupa art.41 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...), se introduce un nou articol, art.41^1, cu urmatorul cuprins:
(1) incepand cu 1 ianuarie 2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si de plata prevazut la art.41, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul trimestrial/plata anticipata pana la termenele scadente, beneficiaza de o bonificatie in cota de 3% asupra impozitului datorat, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) in ultimul an au achitat impozitul datorat trimestrial/plata anticipata pana la termenele scadente;
b) la data de 1 ianuarie 2024, nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
c) utilizeaza bonificatia de 3% exclusiv pentru realizarea de investitii prevazute in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in:
Grupa 1 - Constructii;
Grupa 2 - Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual;
Este important de mentionat ca bonificatia expira in anul acordarii, daca nu este folosita, si trebuie returnata statului cu dobanzi si penalitati:
(2) Bonificatia de 3% se utilizeaza pana cel tarziu la data de 31 decembrie a anului in care aceasta se acorda;
(3) Bonificatia de 3% neutilizata se restituie la bugetul de stat, cu dobanzile si penalitatile corespunzatoare;
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin.(l)-(3) se stabileste, in termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, prin normele de aplicare ale Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobata prin Hotarare a Guvernului.

Experienta anterioara cu bonificatiile pentru persoane juridice, care au variat intre 5% si 10% pentru plata anticipata a obligatiilor fiscale, a demonstrat un impact bugetar pozitiv. Asemenea facilitati au fost aplicate si in perioada pandemiei de COVID-19 pentru a incuraja plata la termen a impozitelor.

Expunerea de motive a proiectului de lege, evidentiaza efecte benefice semnificative asupra economiei nationale. Se anticipeaza ca stimulentele fiscale propuse vor incuraja conformitatea fiscala si vor creste eficienta in gestionarea resurselor financiare ale companiilor. Aceasta masura este asteptata sa contribuie la o crestere a investitiilor si la un impuls in activitatea economica generala, ceea ce ar putea avea un efect pozitiv asupra Produsului Intern Brut. Astfel, prin imbunatatirea colectarii veniturilor si prin stimularea investitiilor productive, se vizeaza nu doar consolidarea veniturilor fiscale, ci si dinamizarea economiei. Aceasta ar putea duce la o economie mai robusta si la o stabilitate financiara imbunatatita pe termen lung, ceea ce este esential pentru dezvoltarea durabila a Romaniei.

Procesul prin care un proiect de lege devine lege in Romania include urmatorii pasi:
1. Adoptarea de catre Parlament: Proiectul de lege a fost initial adoptat de Senat, urmand sa fie adoptat si de catre cealalta camera, Camera Deputatilor.
2. Promulgarea de catre Presedintele tarii: Dupa ce va fi adoptat de ambele camere ale Parlamentului, proiectul de lege va fi trimis Presedintelui Romaniei pentru promulgare.
3. Publicarea in Monitorul Oficial: Odata promulgat, proiectul va deveni lege, prin publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...