Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Mai 2024

Noul termen pentru plata impozitului pe profit pune contribuabilii la grea incercare

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
16 Feb 2012


In 2012, impozitele pe profit se platesc cu o luna mai devreme decat era stabilit, dupa ce Guvernul a decalat subit termenul pana la care acestea trebuie achitate. Expertii fiscali sunt de parere ca modificarea da peste cap agentii economici, care vor trebui sa faca rost de banii pentru impozitul pe profit cu o luna mai devreme decat isi previzionasera. Pe de alta parte, care este miza acestei modificari si ce castiga statul de pe urma ei?
 

In 2012, impozitele pe profit se platesc cu o luna mai devreme decat era stabilit, dupa ce Guvernul a decalat subit termenul pana la care acestea trebuie achitate. Expertii fiscali sunt de parere ca modificarea da peste cap agentii economici, care vor trebui sa faca rost de banii pentru impozitul pe profit cu o luna mai devreme decat isi previzionasera. Pe de alta parte, care este miza acestei modificari si ce castiga statul de pe urma ei?
 


OG nr. 2/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 71, din 30 ianuarie este actul normativ care a modificat recent Codul de procedura fiscala si, totodata, a adus un nou termen pentru declararea si plata impozitului pe profit corespunzator anului 2011.
 

Astfel, art. II din aceasta ordonanta stabileste ca declaratia anuala de impozit pe profit (formular 101) pentru anul 2011 se depune de toti contribuabilii, la organul fiscal competent, pana la data de 25 martie 2012, cu exceptia organizatiilor nonprofit si contribuabililor care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura (acestia au obligatia depunerii Declaratiei de impozit pe profit pentru anul 2011 pana la data de 25 februarie 2012). Vechiul termen pentru declararea si plata impozitului pe profitul din anul fiscal 2011 era 25 aprilie 2012.
 

Modificarea datei pentru declararea impozitului pe profitul de anul trecut este una cat se poate de surprinzatoare, in conditiile in care in luna septembrie, prin OG 30/2011, Guvernul a modificat Codul fiscal si a stabilit tot termenul de 25 martie 2012 pentru declararea impozitului pe profit, insa numai incepand cu anul fiscal 2012, pentru care declaratia anuala de impozit pe venit se depune in 2013. Practic, OG 30/2011 prevedea ca impozitul pe profit pentru anul fiscal 2011 se va declara conform vechilor reguli, adica pana la 25 aprilie 2012. Totusi, prin OG nr. 2/2012, Guvernul a revenit asupra prevederilor din OG nr. 30/2011 si a stabilit ca si impozitul pentru profitul din 2011 se va declara si se va plati tot pana la 25 martie 2012.
 

Luminita Ristea, Partener la firma de consultanta CRG Nexia, sustine ca suntem in fata unei anomalii legislative, din moment ce OG nr. 2/2012 contrazice un act normativ in vigoare – OG 30/2011.
 

“Ne aflam pentru a nu stiu cata oara intr-o situatie aberanta in care ne pune Ministerul de Finante. Avem in vigoare pe de o parte Ordonanta 30/31.08.2011 unde se prevede ca declaratia de impozit pe profit aferent anului 2011 se depune pana pe data de 25 aprilie 2012. Pe de alta parte, Guvernul ne loveste pe data de 25 ianuarie cu o noua Ordonanta prin care se modifica acest termen, pentru data de 25 martie 2012. Ambele Ordonante sunt in vigoare si se contrazic. Nimeni de la Ministerul de Finante nu a venit sa explice public aceasta situatie”, declara Luminita Ristea, partener CRG Nexia.
 

Mai mult decat atat, modificarea a venit ca o surpriza pentru toate lumea, nimeni nebanuind in ianuarie ca termenul de plata al impozitului pe profit ar urma sa se schimbe la finalul lunii.
 

"In cadrul seminariilor din luna ianuarie 2012 sustinute de reprezentanti ai Ministerului de Finante se discuta despre aceleasi doua termene (pentru impozitul pe profit: 27 februarie si 25 aprilie 2012 – n.red.)", a explicat Suzana Adamache, Tax Partner al companiei de contabilitate FinExpert.
 

Aceasta subliniaza ca modificarea este suprinzatoare si pentru ca la data de 25 ianuarie 2012, cand OG nr. 2/2012 a fost adoptata, nu se discuta nimic despre modificarea termenului. In plus, 25 ianuarie a fost data la care multi contribuabili au optat conform legislatiei in vigoare la acel moment pentru finalizarea calculului de impozit pana la data de 27 februarie 2012 fara a declara si plati la data de 25 ianuarie o suma de impozit egala cu cea de la trimestrul III.
 

"La acea data, 25 ianuarie 2012, atat calendarul obligatiilor fiscale publicat pe site-ul ANAF, cat si instructiunile de completare a declaratiei privind impozitul pe profit prevedeau cele doua date (27 februarie si 25 aprilie) pentru declaratia de impozit pe profit si plata impozitului", arata specialistul de la FinExpert.
 

 

Contribuabilii, la grea incercare
 

Expertii fiscali consultati de noi au fost de acord ca modificarea termenului are impact semnificativ asupra cash-flow-ului firmelor care vor trebui sa devanseze plata impozitului pe profit cu 30 zile.

"Situatia creata loveste cel mai mult in cash-flow-ul companiilor, care vor trebui sa scoata din buzunar sumele datorate statului mai repede cu o luna. Fiecare companie si-a facut calcule pe baza normelor existente inainte, care acum nu se mai aplica. Investitiile, cash-flow-ul, strategia generala de business depind foarte mult de aceste raportari", a spus Luminita Ristea, partener CRG Nexia.
 

"Aceasta modificare a dat putin peste cap contribuabilii", a declarat pentru AvocatNet.ro si Gabriel Sarbu - Supervising Senior, Tax Advisory Mazars, care a completat: "agentii economici nu au avut timp suficient sa prevada in estimarile bugetare implicatiile generate de efectuarea calculatiei de impozit si a regularizarii impozitului final cu o luna mai devreme. Acest lucru a afectat negativ agentii economici care mizau pe data de 25 aprilie 2012. Acestia trebuie sa definitiveze pentru anul 2011 mai devreme calculatia de impozit pe profit si plata diferentei".
 

Mai mult decat atat, potrivit expertilor fiscali, modificarea termenului de plata a impozitului pe profit creeaza un climat de instabilitate si ambiguitate fiscala.
 

"Guvernul adanceste instabilitatea fiscala care afecteaza direct companiile romanesti, dar si investitorii straini, care se afla in imposibilitatea unei previzionari a afacerilor, dat fiind contextul legislativ impredictibil", este de parere Luminita Ristea de la CRG Nexia.
 

Ce castiga statul de pe urma modificarii
 

Asa cum am vazut mai sus, modificarea termenului pentru plata impozitului pe profit bulverseaza mediul de afaceri si perpetueaza un climat de instabilitate fiscala. Totusi, care sunt beneficiile statului prin devansarea cu o luna a termenului de colectare a impozitelor pe profit?

Suzana Adamache, Tax Partner la FinExpert, este de parere ca modificarea termenului are ca scop aparent uniformizarea colectarii impozitului pe profit la bugetul de stat, o mai buna gestionare a sumelor de incasat din impozitul pe profit si simplificarea sistemului privind declararea si plata impozitul pe profit anual.
 

"In fapt, trebuie sa ne gandim ca impozitul pe profit a suferit in ultimul timp diverse modificari sau amanari ale modificarilor (vezi introducerea si ulterior eliminarea impozitul minim, introducerea si amanarea si modificarea sistemului de plati anticipate de impozit pe profit pentru toti contribuabilii, eliminarea si reintroducerea impozitului pe veniturile microintreprinderilor) in functie de deficitul bugetului de stat si de presiunile diverselor grupuri de interese", adauga Adamache.
 

In acelasi timp, expertul Mazars, Gabriel Sarbu, considera ca e greu de evaluat in ce ce masura castiga statul de pe urma acestei modificari.

"Regularizarea impozitului pe profit (calcularea impozitului pe profit final) poate insemna plati suplimentare de impozit sau dimpotriva, impozit de recuperat in functie de performantele agentilor economici in ultimul trimestru al anului care tocmai s-a incheiat. Intr-un scenariu optimist, statul poate miza pe rezultate foarte bune obtinute de companii in ultimul trimestru din 2011, care ar conduce la ideea ca va incasa diferenta de impozit cu o luna mai devreme fata de anii anteriori", explica Sarbu.
 

Tot el este cel care adauga ca miza ar putea fi legata de imbunatatirea procesului de bugetare, si nu de incasari.

"Astfel, Guvernul ar afla cu o luna mai devreme de ce venituri bugetare, aferente impozitului pe profit, poate dispune in perioada imediat urmatoare. O informatie importanta daca ne gandim ca 2012 este un an electoral", concluzioneaza consultantul de la Mazars.
 

Ce mai trebuie sa stii despre declararea impozitului pe profit in 2012
 

Declaratia 101 a fost si ea modificata recent, Agentia Nationala de Administrare Fiscala publicand noul formular care se va utiliza chiar din acest an pentru declararea impozitului pe profit. Prin Ordinul ANAF nr. 70/2012, din formularul 101 s-au eliminat sectiunile referitoare la impozitul minim, iar anumiti indicatori din continutul sectiunii B "Date privind impozitul pe profit" au fost actualizati.

Noul model al formularului 101 se va utiliza incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2011, cu termen de raportare in 2012.
 

De asemenea, ANAF a publicat recent pe pagina sa de internet noua aplicatie utilizata pentru generarea declaratiei anuale de impozit pe profit. Noul formular electronic al declaratiei 101 va fi utilizat pentru declararea impozitului pe profit din anul fiscal 2011. Puteti consulta noua aplicatie (declaratia 101 - versiunea 7), la sectiunea Declaratii electronice, Descarcare declaratii.

In plus, la inceputul lunii februarie, ANAF a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care precizeaza cum va fi depusa declaratia 101 privind impozitul pe profit pentru anul 2011.
 

Concret, proiectul actualizeaza intructiunile de completare pentru formularul 101 privind impozitul pe profit, unde se regasesc cateva precizari importante privind depunerea formularului.

Astfel, proiectul ANAF reitereaza ca „Declaratia privind impozitul pe profit se completeaza si se depune anual de catre platitorii de impozit pe profit, pana la data de 25 martie, inclusiv, a anului urmator. Contribuabilii prevazuti la art.34 alin.(5) lit.a) si b) din Codul fiscal depun declaratia anuala de impozit pe profit pana la data de 25 februarie, inclusiv, a anului urmator. Declaratia se depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii".
 

De asemenea, potrivit proiectului, contribuabilii care au optat pentru definitivarea inchiderii exercitiului financiar 2011 pana la data de 25 februarie 2012, potrivit prevederilor art.34 alin.(11) din Codul fiscal, in vigoare pana la 31 decembrie 2011, depun declaratia anuala de impozit pe profit pentru anul 2011 pana la data de 25 martie 2012, fara a depune formularul 100 pentru impozitul pe profit pentru trimestrul IV al anului 2011.
 

In acelasi timp, proiectul de ordin arata ca persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 

In schimb, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.
 

"La completarea formularului se au in vedere prevederile Legii nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr.44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si deciziile Comisiei fiscale centrale constituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice si cele ale Comisiei de proceduri fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala", se mai precizeaza in proiectul propus de ANAF.

Proiectul de act normativ mai mentioneaza ca, in cazul in care platitorul corecteaza declaratia depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind "X" in spatiul special prevazut in acest scop.



Sursa: www.avocatnet.ro

 

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr302024

Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal

de Profeanu Laura 30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...
Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...